• Inteamanda

Tidiga sparkar?

Är gravid i v13 och den senaste veckan (började alltså i v12) så tycker jag verkligen att jag känt bebisen. Andra barnet så jag vet hur det ska kännas. Jag har inte heller suttit och "känt efter" utan helt plötsligt bara känt det. Snabbt och bara en gång per tillfälle, men tydligt. Men det måste väl vara alldeles galet för tidigt? Någon som känt såhär tidigt? Går det ens?

Med första barnet hade jag moderkakan i framvägg och kände honom inte förens i v23 så har inte haft höga förväntningar på tidiga sparkar.

• Svar på tråden Tidiga sparkar?
  • Solblomma30

Nu kommer säkert halva familjeliv dumförklara mig men jag har känt precis samma som dig :) Jag har fyra barn, första kände jag nog från vecka 17 ungefär. Med andra barnet hade jag moderkakan i framvägg så jag kände rörelser först runt vecka 20 någonting. Men med tredje och fjärde barnet kände jag de första rörelserna runt vecka 11+. Det var dagarna innan kub det kom med båda två. Jag kunde tydligt känna hur något rörde sig i livmodern när jag satt ned lite mer ihopkrupen, typ i tv-soffan. Känslan av att någon rörde sig blev sen bara starkare och starkare, så jag är helt säker på att det var bebisarna jag kände. Jag känner absolut inte så nu när jag inte är gravid. Så jag kan inte förklara det på annat sätt.

Ibland kan jag som ej gravid känna som en spark av en bebis, när det är gas det handlar om (sorry, haha), men det var inte alls så de första bebisrörelserna kändes med barn tre och fyra.

Svar på tråden Tidiga sparkar?