• Ssandra

ÖVERDOS AV D-vitamin! Vad kan hända?? Hjälp!

Hej!

Någon som vet vad som kan hända om man tagit alldeles för mycket D-vitamin??

Jag tog 40 000ie D-vitamin för 3 dagar sen

Och idag tog jag 35 000ie d-vitamin

(en fertiitetsrådgivare som gav tips om att ta 40 000ie D-vitamin vid ägglossning för att ägget ska släppa, men mitt ägg släppte inte så nu när de var positivt ÄL test igen idag så tog jag igen, men efteråt blev jag orolig om de kan hända något)

Är detta farligt och vad kan hända? Är de något allvarligt som kan hända nu? Bör jag vara orolig? Tar aldrig d-vitamin annars vill jag tillägga.

Hjälp mig!

• Svar på tråden ÖVERDOS AV D-vitamin! Vad kan hända?? Hjälp!
  • Anonym (-)

När jag var liten så tyckte jag om smaken på mina AD-droppar. Jag svepte en hel flaska på nån minut, det hände ingenting.

Jag var typ 4-5 år då.

• Forumdeltagaren

Hej!

Överdos av vitamin D kan ge kaciumlagring i njurarna och njursvikt men det är sannolikt ingen fara vid en tillfällig överdosering.
    Om du ändå är orolig kan du ringa Giftinformationcentralen dygnet runt på tel 010-456 6700 (Icke akut).

• Anonym (-)
    Forumdeltagaren skrev 2020-11-28 23:17:56 följande:

Hej!

Överdos av vitamin D kan ge kaciumlagring i njurarna och njursvikt men det är sannolikt ingen fara vid en tillfällig överdosering.

Om du ändå är orolig kan du ringa Giftinformationcentralen dygnet runt på tel 010-456 6700 (Icke akut).

Min mamma ringde dit när jag svepte flaskan. Dom sa att det inte var någon fara.
  • Anonym (Q)
    Ssandra skrev 2020-11-28 22:56:55 följande:

Hej!

Någon som vet vad som kan hända om man tagit alldeles för mycket D-vitamin??

Jag tog 40 000ie D-vitamin för 3 dagar sen

Och idag tog jag 35 000ie d-vitamin

(en fertiitetsrådgivare som gav tips om att ta 40 000ie D-vitamin vid ägglossning för att ägget ska släppa, men mitt ägg släppte inte så nu när de var positivt ÄL test igen idag så tog jag igen, men efteråt blev jag orolig om de kan hända något)

Är detta farligt och vad kan hända? Är de något allvarligt som kan hända nu? Bör jag vara orolig? Tar aldrig d-vitamin annars vill jag tillägga.

Hjälp mig!

Det är nog ingen fara. Det är nog värre att ha D-vitaminbrist.
  • Anonym (S)
    Anonym (-) skrev 2020-11-28 23:17:28 följande:

När jag var liten så tyckte jag om smaken på mina AD-droppar. Jag svepte en hel flaska på nån minut, det hände ingenting.

Jag var typ 4-5 år då.

Så gjorde jag också när jag var liten. Fast med Sana-Sol (vitamindryck). Pappa ringde sjukvårdsupplysningen eller giftinformationscentralen, och de svarade bara att jag skulle skippa Sana-Solen ett tag framöver. 
  • Anonym (JolieK)

Långvarig överkonsumtion av D-vitamintillskott kan påverka njurfunktionen.

• Anonym (-)
    Anonym (JolieK) skrev 2020-11-30 10:07:53 följande:

Långvarig överkonsumtion av D-vitamintillskott kan påverka njurfunktionen.

Tillfälligt va fan! TILLFÄLLIGT!!
  • Anonym (JolieK)
    Anonym (-) skrev 2020-11-30 11:06:25 följande:

Tillfälligt va fan! TILLFÄLLIGT!!

Ja och därför skrev jag vad långvarig konsumtion av det kan leda till.
  • Anonym (Olga)

D vitamin är ju ett hormon så det kan bli hormonrubbningar. 

Svar på tråden ÖVERDOS AV D-vitamin! Vad kan hända?? Hjälp!