• Anonym (Lisa)
    Sat 28 Nov 2020 23:16
    436 visningar
    2 svar
    2
    436

    Kan inte sluta tänka på mitt otrogna narcissistiska ex

    Hej!

    Känner mig väldigt nedstämd pga min situation och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

    För 8 månader sedan lämnade jag mitt 2-åriga förhållande, jag fick reda på att min dåvarande pojkvän hade köpt sex och levt rena singellivet utomlands. Konfronterade honom, men trots tydliga bevis så fortsatte han att neka och kalla mig för osäker. Tog några dagar på mig att noga tänka igenom mitt beslut att lämna honom. Men tyvärr hade jag varken styrkan eller modet att göra det framför honom, han var läskigt bra på att manipulera. Jag visste att om jag träffar honom så skulle han vända och vrida på saker och tillslut lägga skulden på mig. Så jag skrev ett fint meddelande där jag förklarade mina känslor och beslut om att gå skilda vägar. Men jag fick aldrig ett svar, och hörde aldrig från honom igen. Såg honom med en annan tjej bara någon vecka senare.

    I efterhand kunde jag se allt klart. Han hade levt ett dubbelliv hela tiden, och inte bara i form av otroget, utan fick sig själv att framstå som en helt annan människa än vad han verkligen var. Fick även reda på mycket om hans förflutna, och att han hade rykten om att vara stadens största fuckboy. Och han valde just mig för att jag var ung, naiv och godtrogen, och jag var den perfekta flickvännen att manipulera. Han var inte den familjeorienterade mannen jag trodde, utan en pojke i 30 års åldern som inte lekt av sig än. Så många narcissistiska drag och varningstecken som jag aldrig lade märke till. Jag kände mig så sjukt lurad. Kunde inte förstå vad det var för människa jag var tillsammans med, det kändes som två olika människor.

    Jag saknar inte honom och jag vill inte ha tillbaks honom, men ändå sitter jag 8 månader senare och tänker på honom varje dag. Jag fick aldrig någon förklaring, inte ett avslut, inte ens en respons på att jag lämnade honom. Det känns så olöst, och jag har så många obesvarade frågor. Jag analyserar hela tiden hans beteende, vem han egentligen var och hur han hade hjärta att göra som han gjorde. Jag förstår ingenting, och jag vet att jag kanske inte måste förstå för att kunna gå vidare. Men det känns som det just nu. Önska jag kunde prata ut med honom, men det kommer aldrig hända eller hjälpa på något sätt. Så vet inte vad jag ska göra. Hela mitt liv kretsar kring att bevisa både för mig själv och för honom att jag mår bra utan honom. Hoppas på att han ska ångra det han gjorde mot mig, och iallafall sakna mig lite, även om jag inte vill ha tillbaka honom. Men jag vet att han inte kunde brytt sig mindre, och att han lever sitt precis som vanligt, utan det minsta lilla dåligt samvete eller skam. Och det stör mig så otroligt mycket, men han borde inte ens få finnas i mina tankar.

    Vet inte vad jag försöker komma fram till, men känns iallafall skönt att skriva av sig. Förstår inte mitt egna beteende och varför jag fortsätter känna som jag gör? Alla råd och tips om hur jag kan gå vidare uppskattas. Och om någon har varit med om något liknande, berätta gärna om er situation och hur ni gick vidare. Mår verkligen inte bra av detta....

  • Svar på tråden Kan inte sluta tänka på mitt otrogna narcissistiska ex
  • Anonym (Först­år)
    Sat 28 Nov 2020 23:50
    #1
    +1

    Förstår dig fullständigt.

    Genomgår det nu och vi har barn ihop.

    En del människor är tyvärr okapabla till att känna äkta kärlek och ha respekt för människor som gett dem sitt hjärta. Känns så värdelöst att de kan trampa och ljuga om allt och ändå lyckas gå vidare lyckligare än en själv.

    Sanningen är väl att det egentligen är synd om dessa då de aldrig kommer att känna ro.

    De går vidare till nästa byte som tar emot dem tills de som parasiter haft sönder allt där med.

    Det som jag har svårast för var att mannen beskyllde mig och att allt var mitt fel och att jag var den som var psyksjuk.

    Har märkt att jag mår bättre av att skriva ur mig min besvikelse och sorg.

    Har även börjat läsa mer sånt som jag mår bra av, försöker varje dag intala mig att jag är värd bättre och kan få bättre. Det är egentligen detas förlust. Vi lär oss iaf något av det tror starkt att dessa typer inte gör det utan att de istället intalar sig att den andre var si eller så därför de gjorde som de gjorde.

    Du är värd någon som respekterar dig och ger dig trygghet och kärlek. Någon som ser din tillit som något de bör vårda och vara tacksamma för. Någon som både du och honom vill bli bättre människor för.

    Lider med dig ts och förstår hur hårt det är.

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 29 Nov 2020 02:12
    #2

    Jag uppskattar att du tog dig tiden att svara och känns skönt att det finns någon som förstår, även då jag önskade att ingen hade behövt gå igenom det här.

    Som du säger, svårast av allt är när de beskyller en, för man blir ju galen tillslut. Det är nog det som skadat mig mest också. Med tiden fick han mig att tro på allt han sa, och jag började ifrågasätta min egna omdömesförmåga. Jag fortsatte att ge och ge (för det var ju trots allt mig det var fel på), och fick sällan någonting tillbaks. Slutade ju med att jag förlorade min egna identitet och levde för att tillgodose hans behov.

    Jag hoppas verkligen att allting löser sig för dig. Förstår att det är tufft med barn inblandat, är själv uppvuxen med en narcissistisk pappa och får se min mamma lida för det varje dag. Hon har inte lämnat för barnens skull, men det gör så mycket mer skada än nytta. Påverkat min syn på kärlek och relationer. Förklarar kanske varför jag alltid dras till känslomässigt otillgängliga män och normaliserar deras beteende, eftersom det är det jag har varit van vid att se.

    Du har rätt, de känner sig berättigade till att de gör och har alltid en ursäkt för varför de gör som de gör, därav kommer de aldrig ändra på sig. Fast i en ond cirkel där de saboterar varje relation. Det är egentligen redan tillräckligt synd om dem, de är hopplösa fall. Men svårt att tänka så ibland... med tanke på hur mycket skada de ställer till med. Vill iallafall att de ska få känna det man själv känner.

    Tack så mycket för råden! Brukade läsa böcker om personlig utveckling, hjälpte mig att fokusera på att bli en bättre version av mig själv. Ska börja med det igen. Och jag är så ledsen av att höra att du blir behandlad på samma sätt, jag hoppas innerligen att du finner styrkan att lämna, du är värd så mycket bättre och jag hoppas att du inser det snart också.

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på mitt otrogna narcissistiska ex