• Missmissmiss

    Provanställd statlig myndighet

    Är tjänstledig då jag påbörjat ett nytt arbete (provanställd) inom en myndighet i södra Sverige. Kändes mkt bra under intervju etc men känner att jag inte alls vet vad jag har chefen. Det har inte varit någon uppkörning ( ITkurs i Stockholm i 2 veckor) men annars tycker jag inte chefen engagerar sig speciellt i mig som ny medarbetare. Fixat datorer, skärmar, prylar osv. Varit inne på samtal efter några veckor för att hen ville se hur jag trivs etc. Samt hen kom till mitt kontor tidigare i veckan och ville se hur det fungerar och så. Sa att jag kommit in i det mer och mer och att det funkar bra med mina kollegor. ( Den ena sjukskriven just nu och den andre tidigare varit det). Jag blev rätt besviken och ledsen då chefen gav mig kritik och när jag frågade hit gen menade osv så fick jag inte riktigt svar. Chefen noga med att vår lilla grupp om typ 9 pers skall fika och äta lunch i vårt lilla rum tillsammans och jag gör detta för att inte vara avvikande. Chefen tyckte jag behöver steppa upp lite som hen sa och jag fick knappt göra ngt positivt vilket gjorde mig lite förvånad. Tjejerna jag jobbar med är supertighta och sitter ofta tillsammans i den enes rum med stängd dörr vilket jag känner mig lite utanför. Tycker chef borde reagerat över detta men vill inte säga det då det känns som jag skulle ?skvallra? isåfall.

    Nu är känslan hen är nog osäker på om låta mig bli fast och i februari har jag varit där i 6 månader.

    Tror hen tvivlar på mina IT kunskaper men jag har ju aldrig påstått jag är duktig på detta. Dock villig att lära mig, men chefen verkade störa sig på att jag frågat samma sak fler gånger. Känns som personen jag frågat om IT har typ skvallrat.

    Är det normalt att chef frågar sina övriga medarbetare hur det går för mig och så?

    Känner mig lite ledsen och tappat gnistan just nu.

  • Svar på tråden Provanställd statlig myndighet
  • Anonym (Eleonor)

    Jag är typ i samma sits.

    Började en provanställning i september, var redan på intervjun tydlig med att jag hade ingen erfarenhet alls av deras IT-system. Så det var knappast någon nyhet för dem.

    Jag vill gärna lära mig, och jag har fått lite hjälp av min sk "mentor", men vi går inte på samma schema.

    Ja, det är normalt att chefen frågar medarbetarna hur det går för en, om man har provanställning.

    Själv har jag fått höra att jag frågat för mycket, och då även samma sak flera gånger. Vilket var negativt. Dessutom att jag inte är social, eftersom jag bara tar en väldigt snabb fika i personalrummet, vill inte hänga där med 15 andra pga corona.

    Min "mentor" har sagt till chefen att jag har väldigt mycket kvar att lära. Dock har jag inte fått så mycket hjälp av honom, då han dels går på annat schema, och dels har sina egna arbetsuppgifter att sköta.

    Jag känner mig ledsen och besviken och har också tappat gnistan.

    Så jag förstår hur du känner.

  • Anonym (Eleonor)

    Kan tillägga att jag har i stort sett bara fått kritik sedan jag började, och då tappar man ju lusten totalt.

    Har försökt att ligga steget före och göra det lilla extra, men ingen bryr sig ändå.

  • Missmissmiss

    Känner igen mig i det du skriver. Jag har sjön vart handledare och sagt till nyanställda att fråga hellre för mycket än för lite. I detta känner jag att jag räds att fråga mer... jag har varit med på julpresent till chefen och lade 100 kr som de andra...känns sådär när jag inte fått hörs ngt positivt. Usch vilken sits vi hamnat i Eleonor.

    Jag är social, men behöver inte sitta 3 ggr per dag känner jag men gör det nu för att inte avvika. Har några tusen mer i lön vilket såklart kändes fantastiskt, men saknar mina gamla kollegor samt att kunna jobba hemifrån ibland. Vet inte om vänta på att se om får fast så kan jag söka annat inom myndigheten eller att själv meddela sluta. Känns liksom pinsamt att inte få fortsätta. Aldrig varit med om liknande innan faktiskt. Chefen min är en man.

  • Anonym (Eleonor)

    Jag har redan fått besked att jag inte får fortsätta efter provanställningen. Det känns pinsamt och som ett stort misslyckande.

    De säger hela tiden att jag inte ska tveka att fråga om jag är osäker, och sen vänds det emot mig...

  • Missmissmiss

    Men det är ju helt sjukt! Om dem redan sagt att du inte får fortsätta hade jag lämnat omedelbart och faktiskt och bett om ett samtal där du ska säga detta.

    Jag har ingen aning om jag får stanna, känns som chefen vill ge mig lite mer tid innan han bestämmer sig.

    Jag har förvisso tappat stinget och längtat nu efter julledigheten.

  • Anonym (Sara)

    Ja, det är normalt att man kollar med medarbetarna hur det fungerar med nyanställd. De är ju de som är med i det vardagliga arbetet. Man går dock inte enbart på det.

    Vad betyder att chefen sa att du knappt får göra något positivt?

  • Anonym (Sara)

    Ja, det är normalt att man kollar med medarbetarna hur det fungerar med nyanställd. De är ju de som är med i det vardagliga arbetet. Man går dock inte enbart på det.

    Vad betyder att chefen sa att du knappt får göra något positivt?

  • Missmissmiss

    Menade höra något positivt.

    Har ingen handledare och chefen hat knappt visat något intresse. Hela tiden har någon av mina kollegor varit sjukskriven och det känns faktiskt rött orättvist att få endel kritik. Jag tycker det är bättre fråga för mycket än att det blir fel. Finns liksom inte något metodstöd heller.

  • Anonym (M)

    Det där är så sjukt... Jag var precis med om liknande förra våren. Hade dålig magkänsla redan innan, men tog tjänstledigt för att prova.

    Alla arbetade såklart på distans i o m Corona, men ingen som helst upplärning, mentorering och redan efter en månad fick jag höra att ?nu får du nog steppa upp lite?.

    Ursäkta? Va?!

    Hade en fika m min närmaste kollega, som bara klagade över sin arbetsmiljö.

    Jag förekom istället för att förekommas och valde att avbryta provanställningen.

    Fattar inte hur man kan ha så dålig introduktion för nya medarbetare

  • Anonym (M)

    Det där är så sjukt... Jag var precis med om liknande förra våren. Hade dålig magkänsla redan innan, men tog tjänstledigt för att prova.

    Alla arbetade såklart på distans i o m Corona, men ingen som helst upplärning, mentorering och redan efter en månad fick jag höra att ?nu får du nog steppa upp lite?.

    Ursäkta? Va?!

    Hade en fika m min närmaste kollega, som bara klagade över sin arbetsmiljö.

    Jag förekom istället för att förekommas och valde att avbryta provanställningen.

    Fattar inte hur man kan ha så dålig introduktion för nya medarbetare

Svar på tråden Provanställd statlig myndighet