• Anonym (Mammax3)

Trött mamma

Jag och min make är så trötta, jag blev sjuk i januari, hans lön är inte alls hög, vi har försökt byt bort vår dyra hyresrätt men corona slog till ingen ville/vågade. Nu ligger vi efter med en hyra (har informerat hyresvärden) el/värme. 1550 skulle in i fredags men då jag får väldigt låg sjukpenning så har i princip alla pengar gått till hyran. Vi har ca 1500kr kvar att lev på. Tre barn & alla tre fyller nu i dec. Pojkarna fyller om två veckor dottern slutet av dec, så henne kanske vi kan skramla ihop till. Jag började leta efter jobb trots inplanerad op efter nyår, för detta är så jobbigt. Konstant stress/oro. Men det är på riktigt HOPPLÖST!! Jag vet inte hur jag ska börja, vad jag kan göra för att få det här bara att funka. Jag behövde skriva av mig och ventilera lite... känner mig som världens sämsta förälder! Kan tillägga att maken också söker extrajobb, tar alla pass som finns osv..

• Svar på tråden Trött mamma
  • Anonym (inte dålig om)

Du är inte en dålig mamma för att ni har hamnat i ekonomisk knipa, förutsatt att du gör vad du kan för att försärja dina barn.

Ring soc i morgon. De kommer ändå kontakta er om ni inte betalar elräkningen, det är rutin på det. Nej, de kommer inte ta era barn. De kommer gå igenom er ekonomi och hjälpa er betala det nödvändigaste.

• Anonym (Mamma)

Har ni bostadsbidrag? Annars kanske ni kan se om ni har rätt till det?

• Gameofthrones

Ja, det tycker jag. Sök bostadsbidrag. Så fort som möjligt. Sök fonder, möjlighet det sista man vill det är ekonomiskt bistånd ifrån kommunen.

Du / ni är inte dålig förälder, absolut inte.

• Anonym (Mammax3)
    Gameofthrones skrev 2020-11-30 09:39:32 följande:

etjanst.stockholm.se/socpanatet/

Bor ni i Sthlm.

Vadå för fonder? Kan dom hjälpa snabbt? Trodde man fick vänta flera månader. Nej bor i Örebro. Tack för tips
  • Gameofthrones
    Anonym (Mammax3) skrev 2020-11-30 12:55:09 följande:
    Vadå för fonder? Kan dom hjälpa snabbt? Trodde man fick vänta flera månader. Nej bor i Örebro. Tack för tips
    Asså det finns olika =)

Jag vet inte om det går snabbt. Sökt på google åt dig.

hemochhyra.se
    ljusetitunneln.se
  • Gameofthrones

Svenskakyrkan fonder.

• Gameofthrones

Behöver du hjälp ASAP, borde du kontakta rådgivningen som jag skrev in. Där kan du vara anonym.

• Anonym (Kyrkan)

Jag fick hjälp av svenska kyrkan i december för tre å sedan när jag hade det ekonomiskt kämpigt som nyseparerad och föräldraledig. Jag ringde diakonen och fick hjälp med blöjor, välling och 2000kr. Pengarna kom in på kontot efter någon dag bara.

Jag sålde även mycket saker på marketplace. Gjorde mig av med urväxta barnkläder, leksaker som inte användes och köksgrejer.

Hoppas att ni får en fin december. Lycka till

• Anonym (Mammax3)

Tack för alla tips har spytt hela dagen idag av oro. Försöker komma på någon lösning till förgäves. Någonstans hoppas jag att jag kommer på en lösning fort.

Svar på tråden Trött mamma