• Anonym (Undrar)

Ni som har det knapert nu

Ni som har det knapert nu i coronatider, är det provocerande för er att vissa i er närhet inte har det?

Min familj har det alltid gott ställt och har ekonomiskt sett varit helt oberörda den här tiden. Tvärtom så har vi fått stora bonusar.

Det finns en i min närhet som jag misstänker starkt att hon hoppades att vi skulle få det tajt.

Hon pratade om black friday och sa hur frustrerande det var att "man inte kan köpa som vanligt" etc och frågade rakt ut hur det är för oss nu. Jag svarade ärligt (sa dock inget om bonusarna). Då blev hon arg och ville få det till att jag var dryg, vilket jag inte alls anser att jag var.

• Svar på tråden Ni som har det knapert nu
  • Anonym (...)

Tvärtom blir jag inspirerad och undrar hur ni lyckats och vad ni jobbar med. Det är sällan de som har det så bra vill berätta det, iaf inte i detalj utan det blir oftast något vagt svävande svar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2020-11-30 14:00:54 följande:

Tvärtom blir jag inspirerad och undrar hur ni lyckats och vad ni jobbar med. Det är sällan de som har det så bra vill berätta det, iaf inte i detalj utan det blir oftast något vagt svävande svar.

I vårt fall finns det tyvärr inte så mycket att berätta, iaf inget som hjälper folk i allmänhet då det till stor del handlar om ren tur. Tex vänner i rätt kretsar som talat gott om en och på den vägen har det lett till välbetalda arbeten. I början av vårt förhållande (15 år sen) klarade vi oss på runt 20000 efter skatt, så vi är verkligen inte födda med pengar.
  • Anonym (M)

Jag blir inte provocerad av att det går bra för andra, tvärtom (så länge ni inte tjänar pengar på andras misär dvs). Däremot kan jag förstå om hon blev det om du formulerar dig lika högfärdigt i tal som i skrift.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2020-11-30 18:55:47 följande:

Jag blir inte provocerad av att det går bra för andra, tvärtom (så länge ni inte tjänar pengar på andras misär dvs). Däremot kan jag förstå om hon blev det om du formulerar dig lika högfärdigt i tal som i skrift.

Högfärdigt?
  • Anonym (Mon)

Tror inte det just nu handlar om att man blir provocerad av andras framgång utan att det är vissa, helt oförskyllt, som får ta den stora ekonomiska smällen just nu. Jag har det själv bra ekonomiskt eftersom jag har fått löneförhöjning och behållit mitt jobb. Men jag möter människor i mitt jobb som förlorat sina jobb, sina företag och lever på halva sin tidigare lön. Inte för att jag är mer framgångsrik utan för att Coronaskiten förstört så mycket för vissa människor!

• Anonym (sjukpensionär)

Jag har det alltid knapert. Jag får ut ca 7500 efter skatt plus bostadstillägg på ca 3500. Så totalt just under 11000. Så har jag haft det nu sedan 2006. Beloppet har ju höjts sedan dess förstås, 2010 fick jag 6500 efter skatt. I allmänhet så önskar jag ingen att behöva leva knapert men jag har en i min närhet som alltid bara blåst på som om hon hade en privat pengapress hemma. Jag har varnat henne i flera år att en dag kommer det gå åt helvete och hon kommer sitta där med gigantiska skulder och inga inkomster men hon har levt som om hon vore stureplansbrat utan att ha i närheten så stor inkomst som krävs. Rent lyxfällebeteende. Jag kan inte komma ifrån att jag är marginellt skadeglad åt att coronan raserade luftslottet totalt. Jag tycker även synd om henne så klart. Folk vars ekonomi inte har raserats av pandemin är jag bara glad för.

• Anonym (...)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-30 17:17:22 följande:

I vårt fall finns det tyvärr inte så mycket att berätta, iaf inget som hjälper folk i allmänhet då det till stor del handlar om ren tur. Tex vänner i rätt kretsar som talat gott om en och på den vägen har det lett till välbetalda arbeten. I början av vårt förhållande (15 år sen) klarade vi oss på runt 20000 efter skatt, så vi är verkligen inte födda med pengar.

Det förstår jag men det intressanta här är ju just det. Du nämnde inte att ni fått bonusar, precis som du undvek att berätta vad ni jobbar med här.

Sådant känner man av och det var väl vad hon reagerade på även fast reaktionen var överdriven och dum.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2020-12-03 13:29:45 följande:

Det förstår jag men det intressanta här är ju just det. Du nämnde inte att ni fått bonusar, precis som du undvek att berätta vad ni jobbar med här.

Sådant känner man av och det var väl vad hon reagerade på även fast reaktionen var överdriven och dum.

Vi jobbar inom it, sälj och programmering. Det säger inte så mycket, men att gå in på detaljer säger ännu mindre om man inte är insatt, därav gav jag mig inte in på det.

Jag nämnde inte bonusarna för att inte spä på hennes frustration, det var för hennes skull jag inte sa något om det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-30 13:27:32 följande:

Ni som har det knapert nu i coronatider, är det provocerande för er att vissa i er närhet inte har det?

Min familj har det alltid gott ställt och har ekonomiskt sett varit helt oberörda den här tiden. Tvärtom så har vi fått stora bonusar.

Det finns en i min närhet som jag misstänker starkt att hon hoppades att vi skulle få det tajt.

Hon pratade om black friday och sa hur frustrerande det var att "man inte kan köpa som vanligt" etc och frågade rakt ut hur det är för oss nu. Jag svarade ärligt (sa dock inget om bonusarna). Då blev hon arg och ville få det till att jag var dryg, vilket jag inte alls anser att jag var.

Det finns alltid människor som är provocerade/avundsjuka på andra. 

Själv känner jag knappt någon som blivit så mycket påverkad, min man är visserligen permitterad, men vi är bara två vuxna så vi har ändå så vi klarar oss och får över. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-30 19:01:24 följande:

Högfärdigt?

I början av vårt förhållande (15 år sen) klarade vi oss på runt 20000 efter skatt, så vi är verkligen inte födda med pengar.

Haha
Svar på tråden Ni som har det knapert nu