• Anonym (Hjälp)

    Beklaga dödsfall ny kollega

    Idag kom min kollega tillbaka efter en tid hemma eftersom hon fått ett dödsbesked inom familjen. Jag tänkte mycket på vad jag skulle säga och hur jag skulle bete mig för att visa att jag beklagade vad som hänt utan att göra henne obekväm mitt i alltihopa. Vi är ganska nyblivna kollegor och inte jobbar så nära varandra även om vi har daglig kontakt.

    Själv hade jag inte velat få några kommentarer alls i hennes sits av kollegor eftersom jag mest skulle reagera med att försöka göra det så lite obekvämt för dem som möjligt istället för att ta emot deras omtanke. Jag vet att jag nog är en minoritet när det kommer till sånt och att de flesta skulle bli otroligt ledsna om andra inte sa någonting och låtsades att allt var som vanligt. Därför kändes det viktigt att visa mitt deltagande på något sätt och bestämde mig för att sägs något spontant vid ett lämpligt tillfälle eftersom det kändes för onaturligt och litet att slänga fram "jag beklagar sorgen".

    Det hela blev pannkaka och jag utsatte henne såklart för min egna mardröm att hon fick rädda situationen. Det började med att jag kände mig stressad för att jag mött henne ett par gånger utan att ta tillfället i akt. Jag minns inte vad jag sa tillslut men vet att jag började med att jag inte är så bra på att bemöta människor i sorg. Jag skäms så oerhört och har tänkt på det hela sen dess. Jag har bestämt mig för att inte försöka mig på att säga något spontant innan jag är bättre på att hantera såna situationer igen. Jag vill verkligen inte att sörjande ska behöva hantera min tafatthet mitt i sin sorg. Jag skulle vilja ha tips på en kort fras som säger allt det där man vill säga till någon utan att vara för påträngande, privat och jobbig.

  • Svar på tråden Beklaga dödsfall ny kollega
  • Räkan77

    Jag tänker att just frasen "jag beklagar sorgen" är en sån kort fras att använda till de man inte känner så bra. Då ger man den sörjande en möjlighet att helt enkelt säga tack och sen gå vidare med annat. Om det är en nära kollega som mist en närstående så skulle jag säga något mer personligt än beklagar sorgen och därmed öppna upp för ett samtal.

  • Anonym (...)
    Räkan77 skrev 2020-12-01 00:00:08 följande:

    Jag tänker att just frasen "jag beklagar sorgen" är en sån kort fras att använda till de man inte känner så bra. Då ger man den sörjande en möjlighet att helt enkelt säga tack och sen gå vidare med annat. Om det är en nära kollega som mist en närstående så skulle jag säga något mer personligt än beklagar sorgen och därmed öppna upp för ett samtal.


    Jag beklagar hellre förlusten, inte sorgen. Håller med i övrigt.
  • Anonym (eee)

    Jag brukar säga nåt i stil med :" Du, jag hörde vad som hänt", och dröja lite där för att  vad reaktionen blir. (också verkligen titta på personen då så att denne fattar att jag jag försöker vara lite medkännande)

    Om personen då ler och säger "Tack ,ja jo men det går ok", så behöver man inte säga något mer. Om personen ser jätteledsen ut och brydd/inte vet vad denne ska svara, så får man skynda sig att lägga till något: "jag beklagar så mycket/beklagar sorgen, ev. "vill du prata om det? (om man känner att man själv klarar det - beror väl på vad man har för relation till personen) 

    På mitt jobb har några som drabbats av saker skrivit ett mail till alla innan de kom tillbaka till jobbet, med en kort beskrivning av läget och avslutat med hur de vill bli bemötta. Det har verkligen varit bra. Någon skrev: "det är inte hemligt, jag kan prata om saken, men det blir kanske jobbigt om alla 50 ska fråga mig hur jag mår, så jag är tacksam för om ni inte gör det" 

  • Anonym (Hjälp)

    Tack så otroligt för era tankar och svar. Jag ska ta med mig dem till nästa gång.

Svar på tråden Beklaga dödsfall ny kollega