• sandra29

Tips på kvällsmat

Hej!

Min son äter inte riktig mat på kvällen. Han äter ordentlig frukost, mat mitt på dagen, mellanmål och kvällsmat.

Har ni några tips på matigare kvällsmat?

Tacksam för svar!!

/ Sandra

• Svar på tråden Tips på kvällsmat
  • sandra29

Missade att skriva att han är 5 år.

• Jag är bara jag

Äter han middag, men inget sen eller hur menar du? Riktig mat är ju all mat. Du menar tillagad/varm eller? Vi är så "tråkiga" att vi oftast ger våra småbarn gröt på kvällen. Fiberhavregryn med frukt i. Ibland blir det fil med frukt. Den äldre står sig till frukosten vid 7.30 så 12 timmar.

• sandra29
    Jag är bara jag skrev 2020-12-01 16:59:48 följande:

Äter han middag, men inget sen eller hur menar du? Riktig mat är ju all mat. Du menar tillagad/varm eller? Vi är så "tråkiga" att vi oftast ger våra småbarn gröt på kvällen. Fiberhavregryn med frukt i. Ibland blir det fil med frukt. Den äldre står sig till frukosten vid 7.30 så 12 timmar.

Han äter middag mitt på dagen. Han är inte intresserad av middag på kvällen. Han äter middag på dagen. Han vill på kvällen ha så som ni också äter gröt och smörgås och liknande.

Äter dina barn ingen mat på kvällen?

Men funderar på om man kan göra matigare kvällsmat men inte mat haha. Därför tänkte jag om någon hade tips på det.
  • Fjäril kär

Hur hungrig är han på kvällen? Tänkte att det går ju att anpassa vad han äter beroende på hur hungrig han egentligen är.

En ordentlig portion gröt och en rejäl macka + något att dricka borde vara tillräckligt? Köp risgrynsgröt i korv kanske så blir det lite annat än "frukost" på kvällen. Plockmat kanske kan vara något? Lite tärnad ost, kalla köttbullar, morotsstavar, cocktailtomater, något dippaktigt och ett glas juice? En toast? Varma mackor? Pannkakor? (stek ordentligt många vid tillfälle och lägg i frysen och ta fram vid behov)

• Jag är bara jag
    sandra29 skrev 2020-12-01 17:08:02 följande:
    Han äter middag mitt på dagen. Han är inte intresserad av middag på kvällen. Han äter middag på dagen. Han vill på kvällen ha så som ni också äter gröt och smörgås och liknande.
    Äter dina barn ingen mat på kvällen?
    Men funderar på om man kan göra matigare kvällsmat men inte mat haha. Därför tänkte jag om någon hade tips på det.
    Vi äter frukost, lunch, mellanmål, middag runt 16.00 och kvällsmat=gröt/fil runt 19. Om din inte äter middag vid middagstid utan "middag" vid lunch borde han ju vara jättehungrig när kvällen kommer. Matigare blir ju med macka, lite frukt, kanske ett kokt ägg? 
Svar på tråden Tips på kvällsmat