• Anonym (Hyacinten)

Farligt att äta hyacintlök?

Jag tänkte göra soppa i kväll.

Jag har en julgrupp med hyacintlökar som står på bordet. Jag fick idén att hacka en hyacintlök och använda som lök i soppan istället för vanlig lök. En av lökarna har det blivit blommor på. Kan jag ta i blommorna också?

• Svar på tråden Farligt att äta hyacintlök?
  • Anonym (Anonym 666)

Men sluta nu.... Det fattar du väl att du inte kan äta "lök" som är menad att bli blommor?? Det är liksom inte samma sak!

• Anonym (Hyacinten)
    Långbenopluto skrev 2020-12-01 18:52:02 följande:

Du måste skämta?? Det är ju jättegiftig lök!

Ville prova men ok då vet jag det, då ska jag inte prova det i soppan.
  • Anonym (Hyacinten)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-12-01 18:53:36 följande:

Men sluta nu.... Det fattar du väl att du inte kan äta "lök" som är menad att bli blommor?? Det är liksom inte samma sak!

Du har aldrig sett små blommor och rötter växa på en potatis som börjar bli för gammal? Det är väl typ samma sak..
  • Anonym (Landet)
    Anonym (Hyacinten) skrev 2020-12-01 18:59:30 följande:
    Du har aldrig sett små blommor och rötter växa på en potatis som börjar bli för gammal? Det är väl typ samma sak..
    Nej, det är inte samma sak. Allt på potatisplantan förutom just själva potatisen är f.ö också giftigt. Även potatisen om den är grön. Om du inte är 100% säker på att nåt verkligen är ätligt så ska du inte äta det. Det finns ätliga blommor, men inte hyacintlökar.
  • neverpreggo

Ja för potatis är inte alls en ätbar sak från början...

• Anonym (ooo)
    Anonym (Hyacinten) skrev 2020-12-01 18:51:24 följande:

Jag tänkte göra soppa i kväll.

Jag har en julgrupp med hyacintlökar som står på bordet. Jag fick idén att hacka en hyacintlök och använda som lök i soppan istället för vanlig lök. En av lökarna har det blivit blommor på. Kan jag ta i blommorna också?

haha, kul försök du Drömmer
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hyacinten) skrev 2020-12-01 18:59:30 följande:
    Nej det är inte "typ" samma sak: Det är inte alls samma sak. Och man ska inte äta såna heller.
Svar på tråden Farligt att äta hyacintlök?