• JuniBaby05

TBC

Vaccinerar ni era barn mot tbc innan de börjar förskola?

• Svar på tråden TBC
  • Jangle

Nej det har vi inte gjort vi fick höra att det är "I regel så vaccineras endast de barn som kommer ifrån så kallade Riskområden dvs barn till föräldrar som kommer från länder där TBC härjar eller om de nyss har varit där på besök.
    Jag tycker att du skall prata med din bvc sköterska om detta för att vara på den säkra sidan

• JuniBaby05

Jag vet att i regel vaccineras de som kommer från sk Riskområden.

Men det har hänt att nån vuxen har smittat barn på förskolan. Stockholm tror jag det var nyligen. Då smittades några barn också.

• JuniBaby05

Glömde säga, tack för ditt svar Jungle.

• Viccy

japp vi tvingade nästan bvc att vaccinera våran pojke, bor i ett område med många flyktingar och på dagis snackas det om femton tjugo hemspråk.
    Först sa bvc nej ( alla flyktingar är kollade vid gränsen )
    Sen argumenterade vi jo ( det finns massa gömda flyktingar som inte är kontrollerade )
    och vi fick vaccinet med löfte om att vi själva också skall bli vaccinerade.

Jag tror att det var en polici vaccineras en i familjen bör alla ha vaccinet.

ÄR DU RÄDD KRÄV DETTA!!!

lycka till...

• anilova

Det är gratis att vaccinera barn mot TBC, men det sker inte rutinmässigt i Sverige, och därför är det inte till BVC man vänder sig, utan man går till lungkliniken. Jag tror att "risk"-grupper blir kallade, men vem som helst kan ta med sitt barn dit. Vi vaccinerade innan vi flyttade utomlands, och det var bara att dyka upp på deras mottagningstid, som var en eller två gånger i veckan där vi bodde. Ingen tyckte det var konstigt att vi var där, eller frågade en gång varför vi kom dit.

Men som sagt, BVC sköter inte den vaccineringen (däremot skall de förstås veta vart ni ska vända er).

• Amorella

Om jag kommer ihåg det rätt så kan barn i princip inte smitta andra. Det har något med lungornas utveckling att göra. Så barnet kan bara bli smittat av vuxna.

När jag jobbade på dagis i Malmö för 10 år sedan fick alla anställda göra en ordentlig läkarundersökning vid anställningsstarten och där kontrollerades bl.a. om man hade ett skydd mot TBC. Vi som är födda på 70-talet blev ju vaccinerade som små så mitt skydd var tillräckligt. Annars fick man snällt vaccinera sig. Jag blev faktiskt förvånad att inte alla kommuner verkar ha den policyn, med tanke på vad som hände i Stockholm.

Om jag hade varit orolig skulle jag nog vaccinerat mitt barn. Jag tror inte man tog bort vaccineringen för att den var farlig; den bedömdes väl helt enkelt bara som onödig för ALLA barn att få?

• Jangle

Junibaby05 det stämmer att det var i stockholm bromma för att vara exakt då var det som så att personalen ifråga som smittade barnen kom från "riskländerna"

Amorella och Junibaby05 enligt det infotryck vi fick av förvaltningen (vi har dagis inom samma kommun som det "smittade dagiset") står det klart tydligt att barn smittar inte varandra utan det är vuxen som smittar barnen om det har nära kontakt

• JuniBaby05

Tack för era svar!

Det är bra att de gör en läkarundersökning av alla anställda men jag tror inte att alla vikarie undersöks.
    Och som du säger Amorella det är konstigt att det inte är policy i varje kommun.
    Då kan man undvika såna fall som i Stockholm.

Tror att vi kommer att vaccinera vår dotter innan.

• anilova

Nja, alltså, man kan ha TBC latent i många år utan att det bryter ut, och utan att smitta andra. Ofta bryter smittan ut vid stress, och därför är det vanligt att folk som flyttat till ett nytt land får TBC inom de första fem åren, för att det är såpass stressande att byta land, språk, kultur. Och därför har rätt många länder screening de första åren för att upptäcka potentiella fall. Och en vaccinering mot TBC räcker inte hela livet, utan den kan "försvinna". Så därför "ska" man testa lite då och då att man fortfarande har ett skydd mot TBC, och göra en tuberkelinprövning.

• JuniBaby05

svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp&a=438421

Om ni har möjlighet kolla på den här filmen från förra året om tbc i förskolan i Bromma.

"BCG-vaccinet har begränsad effekt
    BCG är det enda använda vaccinet mot tbc, men olika undersökningar i världen har visat att vaccinet har en mycket varierande skyddseffekt. Sannolikt har det ingen större effekt för att minska sjukdomens spridning i samhället, men skyddseffekten anses god mot de allra farligaste tuberkulosformerna miliartuberkulos och hjärnhinneinflammation (beskrivna i kapitlet Symtom och diagnos), som främst drabbar små barn."

källa: www.infomedica.se/artikel.asp

Det är inte så att den skyddar till 100% och att den skyddar hela livet men det skyddar ändå till viss del och viktigaste det har god skydd mot de farligaste tbc formerna.

• Nettan m William o Linnéa

Har precis genomgått PPD-test och fick lite info därifrån, det vaccin man använder idag är detsamma som ingick i BCG och Calmettevaccinationen som gavs på 70 och 80-talet. Calmette fick alla som är födda innan 1975 och i regel medan de var kvar på BB, BCG gavs tom 1986-87 i åttonde klass. I dag vaccinerar man bara en gång eftersom vaccinets verkningstid och effekt är osäker, det som dock händer om man vaccineras flera gånger är att man får en kraftigare reaktion på vaccineringen, dvs längre läkningstid. Vaccinet skyddar precis som någon skrivit mot de allvarligaste formerna av TBC men inte mot Luntuberkulos. Jag har inte vaccinerat mina små eftersom jag väljer att vänta tills det har forskats mer och kommit ett nytt säkrare vaccin, som man vet fungerar även mot de resistenta tuberkelbakterier som finns.

Svar på tråden TBC