• Wed 2 Dec 2020 06:06
    898 visningar
    13 svar
    13
    898

    Hur är Skåne i December?

    Har fått påtalan från chef att jag bör ta ut en del kvarvarande semesterdagar då alla inte kan sparas. Så funderade på, hur är Skåne såhärårs? Hört nått om höststormar, men det kanske bara är en myt?

    Nu tänkte jag vara distanserande och ta bilen ner för att undvika kollektivtrafiken. Och hålla mig borta om jag blir sjuk naturligtvis.

    Är det ohyggligt kallt att resa dit nu? Bor själv i inlandet så vet inte hur mkt det skiljer sig mot kusten, för att inte tala om södra Sverige....

  • Svar på tråden Hur är Skåne i December?
  • sextio­talist
    Wed 2 Dec 2020 06:23
    #1

    Mörkt och snöfritt. Ingen storm än men blåsigt vid kusten.

    Mina tips.

    Ystad, Söderåsen, Kullen och Malmö.

    Malmö har ju ett levande centrum med många små affärer.

    Nu är det riktigt öde på dagarna, så du kan strosa runt och ha distans.

    Fina parker även under hösten.

  • Wed 2 Dec 2020 09:48
    #2

    Ohyggligt kallt? :D Det är plusgrader. Nästa vecka ska det bli +8. Jag skulle säga att det är regnigt, grått, mulet och dimmigt ofta i december.

  • Wed 2 Dec 2020 11:05
    #3
    +1

    Skåne är blött och kallt säger jag som västerbottning som bott i Skåne under 6 års studier. Speciellt när man kommer norrifrån under kort tid och inte hinner acklimatisera sig.  

    Skåne är vackert från april-okt sen är det mest bara mörker. Mörker, slask, blåst. Det är dock ungefär lika blåsigt som i Luleå. 

    Skulle jag resa i nu och inte kan lämna landet hade jag nog valt en ordentligt vintersemester men det är ju jag. 

  • Wed 2 Dec 2020 11:05
    #4

    Skåne är blött och kallt säger jag som västerbottning som bott i Skåne under 6 års studier. Speciellt när man kommer norrifrån under kort tid och inte hinner acklimatisera sig.  

    Skåne är vackert från april-okt sen är det mest bara mörker. Mörker, slask, blåst. Det är dock ungefär lika blåsigt som i Luleå. 

    Skulle jag resa i nu och inte kan lämna landet hade jag nog valt en ordentligt vintersemester men det är ju jag. 

  • Thu 3 Dec 2020 09:31
    #5
    Primulina skrev 2020-12-02 11:05:25 följande:

    Skåne är blött och kallt säger jag som västerbottning som bott i Skåne under 6 års studier. Speciellt när man kommer norrifrån under kort tid och inte hinner acklimatisera sig.  

    Skåne är vackert från april-okt sen är det mest bara mörker. Mörker, slask, blåst. Det är dock ungefär lika blåsigt som i Luleå. 

    Skulle jag resa i nu och inte kan lämna landet hade jag nog valt en ordentligt vintersemester men det är ju jag. 


    Tycker det låter som vädret här i mellansverige, ärligt talat, vi har haft blött och mörkt och kallt, omväxlande snö som smälter bort knappt innan ungarna fått fram pulkan.

    Hade en tanke om att åka upp med tåg till Östersund eller Åre, men jag åker inte skidor så jag vet inte vad jag ska där och göra mer än typ titta på snön :)

    Därför jag blev lite sugen på sydkysten, typ....
  • Thu 3 Dec 2020 09:39
    #6

    Utöver att här är hemskt väder och deprimerande så har vi ganska kraftig covidsmittspridning, så det kan ju kännas onödigt att åka hit, du vet ju inte om du plötsligt insjuknar. Du kan ju ha blivit smittad innan du åker ner.

  • Thu 3 Dec 2020 09:47
    #7
    spettakel skrev 2020-12-03 09:31:11 följande:
    Tycker det låter som vädret här i mellansverige, ärligt talat, vi har haft blött och mörkt och kallt, omväxlande snö som smälter bort knappt innan ungarna fått fram pulkan.

    Hade en tanke om att åka upp med tåg till Östersund eller Åre, men jag åker inte skidor så jag vet inte vad jag ska där och göra mer än typ titta på snön :)

    Därför jag blev lite sugen på sydkysten, typ....
    Jag är från Mellansverige typ och skulle säga att det är ganska likt, förutom några grader varmare och blåsigare (men jag är från Västernorrlands-kusten och där blåser det ju också). Här är det mer som en evig höst till typ januari, om man har otur. 
  • Thu 3 Dec 2020 09:53
    #8

    Beror nog helt på vart i skåne du åker. I helsingborg har det inte varit så härligt väder på sistone. Riktigt blåsigt vissa dagar men det är för det mestadels bara riktigt kallt. Men om man har rätt kläder så ska det inte vara några problem.

    Men det finns ju jättemysiga ställen att besöka i skåne nu under hösten. Till exempel kopparhatten, det är jättefint om det finns löv kvar på träden åtminstone. Kom på att det inte ens är höst längre, det är vinter. Gud så fort tiden gått.

    Vi har ingen snö här heller tyvärr

  • Thu 3 Dec 2020 11:08
    #9
    pepsimax skrev 2020-12-03 09:39:07 följande:

    Utöver att här är hemskt väder och deprimerande så har vi ganska kraftig covidsmittspridning, så det kan ju kännas onödigt att åka hit, du vet ju inte om du plötsligt insjuknar. Du kan ju ha blivit smittad innan du åker ner.


    Du har faktiskt en poäng där.

    Kan ju tillägga att jag arbetar inom vårdyrket och rykten går om att de kan komma att dra in semester med kort varsel, även under jul och nyår.... så det är med andra ord rätt osäkert läge...
  • Thu 3 Dec 2020 12:53
    #10

    I kuststäderna är det i allafall blåsigt, rått och kallt. Även om termometern visar plusgrader så blir man nedkyld ända in till benen när det blåser. Jag flyttade hit från Stockholm och är van med minusgrader ner till 20. Efter - 5 däruppe brukar det vara riktigt behagligt, vindstilla med torr frisk luft. I Skåne (kusten) däremot är det alltid blåsigt, luften alltid tung och fuktig. Riktigt eländigt helt enkelt. Min tjocka dunkappa som alltid höll mig varm i Stockholm hjälpte inte ett dugg här nere. Men nu har jag lärt mig att det är vind och vattentäta kläder som gäller, gärna skidjackor, skalbyxor och goretexkängor om man ska vara ute en längre stund.

    Om man bortser från vädret så är det väldigt mysigt med många roliga, udda, mysiga och vackra platser, butiker, slott, gallerior, parker och gårdar runt om i Skåne. Jag har bott här i 8 år och har inga problem att hitta massor av spännande nya ställen att besöka. På många platser tar de det riktigt seriöst med juldekoration och stämning och många gör ett riktigt bra jobb att coronaanpassa också.

    Däremot rekommenderar jag inte någon att åka runt i Sverige nu under corona, speciellt inte Skåne där fallen ökat ordentligt den senaste tiden.


    Korrekturläser som en kratta
  • Thu 3 Dec 2020 12:59
    #11
    spettakel skrev 2020-12-03 11:08:08 följande:
    Du har faktiskt en poäng där.

    Kan ju tillägga att jag arbetar inom vårdyrket och rykten går om att de kan komma att dra in semester med kort varsel, även under jul och nyår.... så det är med andra ord rätt osäkert läge...
    Jo, även jag är vårdpersonal..
  • sextio­talist
    Thu 3 Dec 2020 15:40
    #12
    Physalis skrev 2020-12-03 12:53:03 följande:

    I kuststäderna är det i allafall blåsigt, rått och kallt. Även om termometern visar plusgrader så blir man nedkyld ända in till benen när det blåser. Jag flyttade hit från Stockholm och är van med minusgrader ner till 20. Efter - 5 däruppe brukar det vara riktigt behagligt, vindstilla med torr frisk luft. I Skåne (kusten) däremot är det alltid blåsigt, luften alltid tung och fuktig. Riktigt eländigt helt enkelt. Min tjocka dunkappa som alltid höll mig varm i Stockholm hjälpte inte ett dugg här nere. Men nu har jag lärt mig att det är vind och vattentäta kläder som gäller, gärna skidjackor, skalbyxor och goretexkängor om man ska vara ute en längre stund.

    Om man bortser från vädret så är det väldigt mysigt med många roliga, udda, mysiga och vackra platser, butiker, slott, gallerior, parker och gårdar runt om i Skåne. Jag har bott här i 8 år och har inga problem att hitta massor av spännande nya ställen att besöka. På många platser tar de det riktigt seriöst med juldekoration och stämning och många gör ett riktigt bra jobb att coronaanpassa också.

    Däremot rekommenderar jag inte någon att åka runt i Sverige nu under corona, speciellt inte Skåne där fallen ökat ordentligt den senaste tiden.


    Frusen?

    Också från Stockholm och jag kan hålla med om att det är råare.

    Jag rör mig mycket ute och cyklar till och från arbetet varje dag och klarar mig med lite lättare kläder.
  • Thu 3 Dec 2020 16:35
    #13
    sextiotalist skrev 2020-12-03 15:40:00 följande:

    Frusen?

    Också från Stockholm och jag kan hålla med om att det är råare.

    Jag rör mig mycket ute och cyklar till och från arbetet varje dag och klarar mig med lite lättare kläder.


    Ja, jag är nog lättpåverkad av väder både åt det kalla och varma hållet. Men nu har jag lärt mig hur jag ska klä mig här nere vilket är tur eftersom jag är ute en hel del
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur är Skåne i December?