• Vadduvill

Två ägglossningar?

Hej!

Tidigare i min cykel fick jag positivt på ägglossningstest ca två dagar innan jag vanligtvis brukar få ägglossning. Alltså lite tidigt, men ändå rätt nära hur min cykel vanligtvis ser ut. Jag och min man gjorde vårt den dagen! Ska sägas att jag fick ett negativt test dagen efter och hade inte testat dagen innan det positiva då jag tänkte att det var för tidigt. Nu är jag på bim-7 ungefär och tog nyss ett till positivt ägglossningstest. Upptäckte ägglossningssekret så ville kolla med ett test också. Har aldrig haft ägglossning såhär sent och framförallt aldrig två under en cykel. Tog även ett graviditetstest (med tidig avläsning) imorse, men det visade negativt.

Nån som varit med om något liknande? Kan ägglossningstest påvisa graviditet innan ett graviditetstest eller har jag helt enkelt två ägglossningar?

• Svar på tråden Två ägglossningar?
  • Anonym (Jag)

Jag kan ha två streck flera gånger en cykel, utan att jag är gravid. Dock är de inte helt positiva mer än vid ett tillfälle. Äl-tester kan även reagera på andra hormon, t ex vid mens. Du kan vara gravid, likväl som du inte är det. Invänta BIM och ta nytt graviditetstest.

• Aamon

Fått som du en gång. Ägget släppte inte vid första positiva testet utan vid andra. Resultatet är vår nu 2 åriga son.

• Vadduvill
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-02 14:19:07 följande:

Jag kan ha två streck flera gånger en cykel, utan att jag är gravid. Dock är de inte helt positiva mer än vid ett tillfälle. Äl-tester kan även reagera på andra hormon, t ex vid mens. Du kan vara gravid, likväl som du inte är det. Invänta BIM och ta nytt graviditetstest.

Visste inte att det kunde ge utslag vid mens, bra lärdom! Båda gångerna var strecken helt klart lika tydliga, men kanske är menshormon som känns av då.
  • Vadduvill
    Aamon skrev 2020-12-02 15:33:22 följande:

Fått som du en gång. Ägget släppte inte vid första positiva testet utan vid andra. Resultatet är vår nu 2 åriga son.

Intressant! Vet du vad det kan bero på?
  • Aamon
    Vadduvill skrev 2020-12-02 17:29:54 följande:

Intressant! Vet du vad det kan bero på?

Ingen aning. Finns säkert en logisk medicinsk förklaring. Aldrig varit med om det innan eller efter.
  • Funderar81

Googlade detta ett tag sen. Det finns tillfällen som är beskrivna i litteraturen med kvinnor som haft ägglossning med dagars eller veckors mellanrum - och där båda äggen blivit befruktade. Det verkar som att det är väldigt ovanligt, men möjligt att genomföra en sån tvillinggraviditet. Det svåraste blir att hålla minsta bebisen i magen länge nog, då den kan komma att födas en del veckor för tidigt.

Svar på tråden Två ägglossningar?