• Anonym (J)

Har du nån gång haft skum i kisset?

Jag vet inte om det är nåt jag bara upptäckt nu men inte tänkt på förut. Det har varit lite bubblor/ skum i kisset vid några tillfällen de senaste veckorna. Mest när jag druckit mindre vatten. Kan det bero på det? Inte mycket, men lite mer ibland och pyttelite ibland. Och sen inget alls.

Kan man ha såhär eller är det alltid nåt fel?

• Svar på tråden Har du nån gång haft skum i kisset?
  • Anonym (Stresskissarn)

Det kan jag få, om jag kissar väldigt mycket och snabbt. Men då är det ju pga det, inte kisset i sig.

• Anonym (städ)

I kisset eller i toan? Här blir det så om vi använder ett visst skurmedel och en viss wc-fräschare.

• Anonym (r)

skum i urin betyder att du ätit protein, inget farligt 

• FtS70

Om det är skum, inte bubblor så gå till primärvården. Om det finns protein nog att få urinen att skumma är det INTE bra. Jag har inte behandlat kroppsliga sjukdomar på många år, men det här minns jag.

• Anonym (J)
    Anonym (Stresskissarn) skrev 2020-12-02 22:19:45 följande:

Det kan jag få, om jag kissar väldigt mycket och snabbt. Men då är det ju pga det, inte kisset i sig.

Ligger skum kvar då eller försvinner på en gång? Om det är luftbubblor så försvinner de på ngr sekunder tänker jag.
  • Anonym (J)
    Anonym (r) skrev 2020-12-02 22:45:11 följande:

skum i urin betyder att du ätit protein, inget farligt 

Ok, hur vet du det? Jag har ätit som vanligt vad jag vet. Äter vego.
  • Anonym (J)
    FtS70 skrev 2020-12-02 23:09:06 följande:

Om det är skum, inte bubblor så gå till primärvården. Om det finns protein nog att få urinen att skumma är det INTE bra. Jag har inte behandlat kroppsliga sjukdomar på många år, men det här minns jag.

Alltså inte ett tjockt skum men du vet några öar ibland med småbubblor/ tunt skum. Vet inte exakta definitionen. Ser skillnad när min man kissar ibland då det ligger som ölskum kvar i flera timmar. Tjockt, vitt. Så är det inte. Vad han har vet jag inte haha.
  • Anonym (Julskum)

Kan vara njursvikt om det skummar.

• Anonym (J)
    Anonym (Julskum) skrev 2020-12-03 06:57:42 följande:

Kan vara njursvikt om det skummar.

Jojag såg det på Google. Men läser också att man kan ha så.
  • Anonym (Stresskissarn)
    Anonym (J) skrev 2020-12-03 06:46:34 följande:
    Ligger skum kvar då eller försvinner på en gång? Om det är luftbubblor så försvinner de på ngr sekunder tänker jag.
    Ah, nej det försvinner ju ganska snabbt tror jag. 
  • FtS70

Bubblor försvinner, skum ligger kvar. Skum skall man söka för! Det finns olika skäl till detta, inga bör gå obehandlade.

• Anonym (J)
    FtS70 skrev 2020-12-03 10:58:48 följande:

Bubblor försvinner, skum ligger kvar. Skum skall man söka för! Det finns olika skäl till detta, inga bör gå obehandlade.

Alltså, låter jag det ligga så försvinner mycket . Typ 70 procent. En liten rest kan vara kvar.
  • Plupp73

Du går till vårdcentralen och begär att de tar en urinsticka samt en urin-Albumin/kreatininkvot! Skum i urinen betyder proteiner i urinen, och protein skall inte läcka ut ur blodet. Om man har kvartåemde skum i urinen skall det utredas på njurmottagning.

Man kan få skum i urinen även av högt blodtryck och efter träning också.

• Anonym (J)
    Plupp73 skrev 2020-12-03 18:42:45 följande:

Du går till vårdcentralen och begär att de tar en urinsticka samt en urin-Albumin/kreatininkvot! Skum i urinen betyder proteiner i urinen, och protein skall inte läcka ut ur blodet. Om man har kvartåemde skum i urinen skall det utredas på njurmottagning.

Man kan få skum i urinen även av högt blodtryck och efter träning också.

Njaaa,det KAN innebära protein. Och KAN behöva utredas. Min man har riktigt tjockt skum och min syster sa att hennes man hade så jämt. Men visst kan det kollas upp.
  • Plupp73
    Anonym (J) skrev 2020-12-03 21:24:21 följande:

Njaaa,det KAN innebära protein. Och KAN behöva utredas. Min man har riktigt tjockt skum och min syster sa att hennes man hade så jämt. Men visst kan det kollas upp.

Jag vet vad jag pratar om här. Har man skum i urinen regelmässigt skall det kollas med urinsticka på vårdcentral. Om signifikant mängd skall det utredas vidare.

Vad menar du att skum i urinen är om det inte är protein? Blir jättenyfiken...

Det viktiga är om det är signifikant och konstant.
  • Anonym (J)
    Plupp73 skrev 2020-12-04 17:01:27 följande:

Jag vet vad jag pratar om här. Har man skum i urinen regelmässigt skall det kollas med urinsticka på vårdcentral. Om signifikant mängd skall det utredas vidare.

Vad menar du att skum i urinen är om det inte är protein? Blir jättenyfiken...

Det viktiga är om det är signifikant och konstant.

Det jag menar är att skum inte alltid innebär protein.Läst det både på medicinska sidor och andra som haft skum. Det kan inte räknas som stor mängd när det bara är nån ö av bubblor.
  • Plupp73
    Anonym (J) skrev 2020-12-04 18:22:46 följande:

Det jag menar är att skum inte alltid innebär protein.Läst det både på medicinska sidor och andra som haft skum. Det kan inte räknas som stor mängd när det bara är nån ö av bubblor.

Nej det är troligen ingen stor mängd protein läckage, men vi läcker alla proteiner i urinen. Mängder protein kan egentligen bara utvärderas genom att ta urinsticka och urin-albumin/kreatininkvot.

Är det inte signifikant där så är det ingenting att fästa sig vid.
  • Plupp73

Med detta menar jag att en blank urinsticka inte innebär att man inte har proteiner alls. Det har man, men inte så stort att det spelar roll.

• Anonym (NN)

Ni som får skum när ni kissar?

Blir det endast skum när ni kissar direkt i vattnet eller blir det även skum när ni endast har kissat på sanitetsporslinet i toaletten? (Kolla nästa gång)

Ligger skummet kvar länge?

Svar på tråden Har du nån gång haft skum i kisset?