• rutins

    Extra viktuppgång p.g.a sluta snusa. Gått upp 4-5 på 5 veckor

    Hej,

    Jag har lite panik då jag redan (10+1) har gått upp 5 kg. Mår skit p.g.a detta.
    Innan jag blev gravid vägde jag 73 kg (är 184 cm lång) och i v 5 vägde jag 74 kg. Nu väger jag 78,5 kg. 
    Jag har alltså typ gått upp 4,5 kg på 5 veckor. 

    Jag får panik då jag verkligen inte vill att min vikt ska skena iväg. Jag försöker röra på mig ca 1 timme om dagen men har så svårt för att inte småäta hela tiden. Försöker dock äta frukt och grönsaker istället för godsaker. Men jag har varit rätt slarvig. Har aldrig varit överviktig och har generellt sätt inte lätt att gå upp i vikt. 

    Jag tror detta kan bero på att jag slutade snusa i samband med plusset. Har snusat i 8 år. Har läst att ämnesomsättningen kan försämras när man slutar inta nikotin och att det är vanligt att gå upp i vikt när man slutar röka/snusa.

    Har någon annan slutat snusa/röka i samband med graviditet och också upplevt att man gått upp "mer i vikt"?

  • Svar på tråden Extra viktuppgång p.g.a sluta snusa. Gått upp 4-5 på 5 veckor
  • Familjemannen111

    Har ingen "vetenskaplig förklaring" men kan relatera då jag (dock man, så kopplingen till din graviditet finns ej) gått igenom att sluta snusa själv och hade en GALEN viktökning i ungefär 2 månader. 

    Småätandet fanns definitivt hos mig med men tyckte inte att jag smååt såpass mycket för att min viktökning kunde förklaras enbart av det. 

    Men jag kan glädja dig med att det för mig vände efter 2 månader trots att jag inte direkt ändrade en massa i mitt beteende, och efter ytterligare 3 månader var jag nere på min "matchvikt" igen - dessutom mycket piggare, gladare och vid bättre hälsa rent allmänt.

    Kämpa på!

  • Mortiscia80

    Det är inte pga att du slutat snusa som du gått upp. Det beror på att du småäter och jo, det "lilla" man stoppar i sig extra hela tiden förklarar lätt den uppgången. Som gravid ska du knappt gå upp alls i vikt just nu, med ett normalt matintag, absolut inte 4-5 kg iaf.

  • Fjäril kär

    När jag var gravid förklarade min barnmorska att en enda extra macka med smör och ost per dag som mellanmål räcker för att öka i vikt rejält med några kilo på kort tid.

    Det är småätande som är boven. Oftast äter man mer än man inser eftersom det även räknas in att ta en köttbulle extra vid middagen, två mackor istället för en till frukost, en näve nötter vid illamående lite då och då, dom där extra sockerbitarna man plötsligt får i sig flera gånger om dagen för att man dricker mer kaffe/te än annars, vinet man avstår på fredagen har plötsligt ersatts med lite fetare mat eller en skål chips... osv...

    Ren frukt går man inte upp i vikt av men däremot allt annat extra under hela dagen...

  • rutins
    Mortiscia80 skrev 2020-12-03 11:54:39 följande:

    Det är inte pga att du slutat snusa som du gått upp. Det beror på att du småäter och jo, det "lilla" man stoppar i sig extra hela tiden förklarar lätt den uppgången. Som gravid ska du knappt gå upp alls i vikt just nu, med ett normalt matintag, absolut inte 4-5 kg iaf.


    Nej, det är klart. Jag är medveten om det - visst har jag småätit mer än vanligt, men viktuppgången är inte i proportion till det jag småätit. 

    Läste detta dock och jag tror att mitt snusstopp har stor påverkan:


    "Vanligen ökar man något i vikt när man slutar snusa (eller röka). En viktökning på 3-5 kg månaderna efter snusstoppet ses ofta. I de flesta fall planar dock viktökningen ut, så att viktuppgången hamnar på 2-3 kg ett år efter snusstoppet. Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndrigen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen. Stress leder till att ämnesomsättningen ökar och att kroppen förbränner mer energi. Under det första halvåret efter nikotinstoppet återgår ämnesomsättningen till den normala, och då kan kroppsvikten öka något."

  • rutins
    Familjemannen111 skrev 2020-12-03 11:29:28 följande:

    Har ingen "vetenskaplig förklaring" men kan relatera då jag (dock man, så kopplingen till din graviditet finns ej) gått igenom att sluta snusa själv och hade en GALEN viktökning i ungefär 2 månader. 

    Småätandet fanns definitivt hos mig med men tyckte inte att jag smååt såpass mycket för att min viktökning kunde förklaras enbart av det. 

    Men jag kan glädja dig med att det för mig vände efter 2 månader trots att jag inte direkt ändrade en massa i mitt beteende, och efter ytterligare 3 månader var jag nere på min "matchvikt" igen - dessutom mycket piggare, gladare och vid bättre hälsa rent allmänt.

    Kämpa på!


    Efter egentlige lite research på nätet så verkar det som många går upp i vikt efter man slutat snusa eller röka. 3-5 kg verkar inte vara ovanligt de första månaderna. Givetvis så har småätandet sin påverkan, men går ju inte och äter en macka eller bulle mellan varje mål utan snarare frukt, grönsaker eller fil. Men visst har man väl unnat sig mer pga. ingen alko eller snus.

    Men hoppas det planar ut snart iaf. Skönt att det vände för dig! 
  • Jooosen

    Ja slutade snusa i samband med plus för ett år sen! Innan vecka 19 hade jag gått upp 9 kilo! Jag tänkte att ja kommer vara en sån som ökar typ 30 kilo innan förlossning haha. Faktum är att ökningen stannade av sen o jag gick upp totalt 13-14 kilo. Oroa dig inte! Går du upp så går du upp. Nu efter förlossningen är ja snart nere på min startvikt o dottern är endast 3 månader. Jag hoppas dock att ja inte faller tillbaka till dosan!

    Jag små åt nog mer än jag tänkte men jag tkr ja gick upp ovanligt lätt. Säkert pga snustopp....


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
Svar på tråden Extra viktuppgång p.g.a sluta snusa. Gått upp 4-5 på 5 veckor