• Thu 3 Dec 2020 14:35
    401 visningar
    8 svar
    8
    401

    Mycket magont

    Jag är gravid i vecka 5-6, väntar mitt tredje barn (yngsta är 12).

    Plussade i förrgår, sen dess haft magvärk som mensvärk. Gör ont i nedre delen av magen och uppåt samt lite i ryggen. Vaknade inatt att det gjorde så ont så jag knappt kunde vända mig. Gick iallafall upp på toaletten och sen la mig igen. När jag vaknade var värken mildare och har varit det hela dagen, men motvärk nästan hela tiden. Minns inte att jag haft såhär med mina andra två. Mådde illa under grav då, men i övrigt förutom den här värken känner jag inget illamående eller svällda bröst osv.... Kan inte ringa bm nu för de är stängt, sitter här på jobbet och oroar mig för det ena och de andra.

  • Svar på tråden Mycket magont
  • Thu 3 Dec 2020 15:15
    #1

    Det låter inte helt normalt att ha så ont. Jag menar inte att det säkert är något fel, men du borde nog helt klart åka in för att få det kollat så det inte är utomkvedshavandeskap exempelvis. Ser allt bra ut så är det bara en normal gravidkrämpa. Lycka till, hoppas du mår bättre snart!

  • Thu 3 Dec 2020 16:24
    #2

    Jag har läst på om utomkvedshavandeskap, jag har mer ont i hela magen på olika ställen och i ljumskarna drar det. Utomkved verkar vara kopplat med smärta på en sida....

    kan ju ringa rådgivningen ikväll, annars avvaktar jag till imorn. Kan iallafall jobba ????

    Jobbar på boende dessutom så man får hålla igång och det funkar :)

    Man nojar ju lite också, försöker jag intala mig ????

  • Thu 3 Dec 2020 19:25
    #3
    +1

    Jag fick utomkvedshavandeskap i april detta året och min värk satt på höger sida.

    Gjorde fruktansvärt ont. Jag är nu gravid igen i v 28 och hade precis innan jag plussade en väldigt stark menssmärta så det behöver absolut inte vara något som är konstigt.

    Lycka till!

  • Thu 3 Dec 2020 20:17
    #4

    Tråkigt att du har ont! Jag hade så ont, det varade till och från i några veckor. När jag pratade med barnmorskan sa hon att det kan absolut göra så ont utan att det är någon större fara. Jag har vanligtvis svåra smärtor vid mens och troligtvis var det därför som jag också hade så ont i början av graviditeten. Nu är jag i vecka 21 med två små där inne som mår jättebra. Tror mina mensliknande smärtor försvann i vecka 10, jag har varken mått illa eller haft så många gravidsymptom.

    Hoppas det går bra för dig och att du slipper ha ont snart!

  • Thu 3 Dec 2020 20:23
    #5

    Tack ????

    Nu under kvällen började det helt plötsligt kännas bättre. Känner mig lite lugnare nu ????

    Vad skönt att det försvann så pass tidigt då, i vecka 10. Får se hur natten blir och hoppas bebis mår bra ????

  • Thu 3 Dec 2020 20:24
    #6
    Golden23 skrev 2020-12-03 19:25:34 följande:

    Jag fick utomkvedshavandeskap i april detta året och min värk satt på höger sida.

    Gjorde fruktansvärt ont. Jag är nu gravid igen i v 28 och hade precis innan jag plussade en väldigt stark menssmärta så det behöver absolut inte vara något som är konstigt.

    Lycka till!


    Ok tack för svaret, jag känner mig lugnare nu iaf... och smärtan är mycket bättre just nu, inget ont alls just nu....
  • Mon 7 Dec 2020 06:01
    #7
    Najenvin skrev 2020-12-03 14:35:44 följande:

    Jag är gravid i vecka 5-6, väntar mitt tredje barn (yngsta är 12).

    Plussade i förrgår, sen dess haft magvärk som mensvärk. Gör ont i nedre delen av magen och uppåt samt lite i ryggen. Vaknade inatt att det gjorde så ont så jag knappt kunde vända mig. Gick iallafall upp på toaletten och sen la mig igen. När jag vaknade var värken mildare och har varit det hela dagen, men motvärk nästan hela tiden. Minns inte att jag haft såhär med mina andra två. Mådde illa under grav då, men i övrigt förutom den här värken känner jag inget illamående eller svällda bröst osv.... Kan inte ringa bm nu för de är stängt, sitter här på jobbet och oroar mig för det ena och de andra.


    Grattis!

    Här är en som dig! Gravid i v 5-6 med tredje barnet. (Äldsta 12 och yngsta 9)

    Vill bara berätta för dig att när jag va gravid med mitt första barn hade jag såå stark mensvärk i perioder att jag kunde vika mig dubbelt. Minns hur jag satt på toa och väntade på att det skulle ?rinna ut?. Men det gjorde det inte. Med andra barnet hade jag inte på samma sätt, nu verkar jag ha mensvärk igen men inte så stark. Säger bara hur det var för mig

    Lycka till
  • Mon 14 Dec 2020 18:27
    #8
    Finmamma skrev 2020-12-07 06:01:04 följande:

    Grattis!

    Här är en som dig! Gravid i v 5-6 med tredje barnet. (Äldsta 12 och yngsta 9)

    Vill bara berätta för dig att när jag va gravid med mitt första barn hade jag såå stark mensvärk i perioder att jag kunde vika mig dubbelt. Minns hur jag satt på toa och väntade på att det skulle ?rinna ut?. Men det gjorde det inte. Med andra barnet hade jag inte på samma sätt, nu verkar jag ha mensvärk igen men inte så stark. Säger bara hur det var för mig

    Lycka till


    Ok, min magvärk och har även haft i ryggslutet, det har minskat. Köpte värmedyna som hjälper litegrann.

    Imorgon ska jag till BM på inskrivning. Är i v 7+1 om jag räknat rätt :)
Svar på tråden Mycket magont