• Anonym (...)

Hur vet man om det magsjuka eller gravidillamående?

Jag är i v6 och har sen strax innan jag plussat mått lite smått illa, typ lite äckelkänsla men de senaste dagarna har det eskalerat och igår slog det till rejält. Mår så illa nu och kämpar allt jag kan för att inte kräkas, samtidigt har jag som en sugande konstig känsla i magen pch i natt vaknade jag av att jag hade jätte ont i övre delen av magen.

Hur vet jag om detta beror på graviditeten eller magsjuka? Än har jag varken blivit dålig I magen eller kräkts men känns som spyan åker upp och ner i halsen åå mig

• Svar på tråden Hur vet man om det magsjuka eller gravidillamående?
  • Anonym (Olika)

Stor skillnad enligt mig. Magsjuka eskalerar ganska snabbt. Det kan gå på bara timmar från diffust illamående till spya och diarré. Sen går det över på nån dag. Gravidillamående sitter i länge. Som längst 20 veckor för mig. Blev värre av lukter, kunde inte äta viss mat medans annan funkade, mådde värst på e.m/kväll. Vid magsjuka vänder sig magen in och ut direkt av mat. Kan räcka med en tesked vatten. Sen när bacillerna/viruset är ute ur kroppen mår man bättre igen.

• Anonym (Mimmi)

Ont i magen bör du inte ha av graviditeten. Däremot kan man få riktigt ont av järntabletterna, eller om du har ändrat kost (kravings?).

• Anonym (...)

Jag har inga cravings eller så pch äter bara folsyra men jag har i perioder ganska mycket problem med magkatarr så det skulle kunna vara det som spökar med.

Jag har börjat må illa så fort jag ätit idag vilket gjort att jag dragit mig för att äta men var då ashungrig till middag qå jag åt ganska mycket då vilket då resulterade i att jag började må sjukt illa så jag trodde att jag skulle behöva kräkas. Har tagit en lergigan qå illamåendet känns lite bättre men har ändå en konstig känsla I magen, typ som ett sug så det kansle är magkatarr.. Har nästan aldrig haft magsjuka heller så vet inye riktigt hur det känns heller

• Anonym (Olika)

Magkatarr är också ett alternativ ja. Kolla på janusinfo om man får ta Omeprazol som gravid. Ät lite och ofta istället för sällan och mycket. Funkar både mot magkatarr och gravidillamående.

• Anonym (...)
    Anonym (Olika) skrev 2020-12-03 19:30:28 följande:

Magkatarr är också ett alternativ ja. Kolla på janusinfo om man får ta Omeprazol som gravid. Ät lite och ofta istället för sällan och mycket. Funkar både mot magkatarr och gravidillamående.

Jag har tagit en omeprazol idag men gjorde varken till eller från, ska prova ta en ett par dagar till så kanske den gör lite nytta
  • Anonym (Katt)

Jag blev så sur i magen av illamåendet och fick magkatarr (Kräktes blod). Åt omeprazol i några månader. 

Det bästa är faktiskt att försöka kräkas när kroppen vill det. Så brukar det lugna sig sen. Och så äta lite men ofta. Kryddiga saker gick bort helt, det gjorde det hela ännu värre. 

• Anonym (Olika)
    Anonym (...) skrev 2020-12-03 19:55:32 följande:
    Jag har tagit en omeprazol idag men gjorde varken till eller från, ska prova ta en ett par dagar till så kanske den gör lite nytta
    Det kan krävas två veckor innan magkatarr ger sig så ta varje dag. Är det riktigt illa kan man få det på recept för långtidsbruk. Bara lergigan funkade inte på mig, men Lergigan comp hjälpte. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Olika) skrev 2020-12-03 21:11:54 följande:

Det kan krävas två veckor innan magkatarr ger sig så ta varje dag. Är det riktigt illa kan man få det på recept för långtidsbruk. Bara lergigan funkade inte på mig, men Lergigan comp hjälpte. 

Är inte lergigan och lergigan comp samma bara att comp är tillsatt koffein i så man inte blir så trött?

Iaf så tog jag ju då en lergigan somna och sov i 12 timmar, igår mådde jag hur bra som helst men idag mår jag skit igen, olustig känns i magen, dock inte ont pch mår riktigt illa
  • Anonym (FASS)

Jag hoppas Ts pratat med läkare innan hon tar lergigan.. Även om det troligen är riskfritt rekomenderas man som gravis eller ammande att diskutera med läkare innan man tar lergigan..

• Anonym (...)
    Anonym (FASS) skrev 2020-12-05 11:09:20 följande:

Jag hoppas Ts pratat med läkare innan hon tar lergigan.. Även om det troligen är riskfritt rekomenderas man som gravis eller ammande att diskutera med läkare innan man tar lergigan..

Jag har ätit lergigan i tidigare graviditet och när jag ammade med. Bm sa att det är ett läkemedel som är okej att ta som gravid
  • Anonym (Olika)
    Anonym (...) skrev 2020-12-05 10:35:17 följande:
    Är inte lergigan och lergigan comp samma bara att comp är tillsatt koffein i så man inte blir så trött?

Iaf så tog jag ju då en lergigan somna och sov i 12 timmar, igår mådde jag hur bra som helst men idag mår jag skit igen, olustig känns i magen, dock inte ont pch mår riktigt illa smile4.gif
    Skillnaden är koffein, men det hjälpte bättre för mig. De få gånger jag fick ta det. Jag hade egentligen kaffeförbud så jag tog de sällan.
  • Anonym (..)
    Anonym (FASS) skrev 2020-12-05 11:09:20 följande:

Lergigan är det som brukar ordineras mot illamående vid graviditet om inte ex postafen fungerar.

Det står på i princip ALLA mediciner att man ska rådfråga läkare innan man tar deras tabletter eftersom de inte forskat på gravida. Sen är det klart att det finns vissa läkemedel som inte ska tas alls och andra som bör undvikas om möjligt men kan tas om inga alternativ finns.

Svar på tråden Hur vet man om det magsjuka eller gravidillamående?