• toppentjej

    Lufthunger, andnöd, kan inte gäspa/ta djupa andetag

    Hej! Jag är ny här å jag vet att det finns många liknande trådar. Inte en enda hittar jag där personen i fråga återkommit med sin diagnos. Hur mår ni nu? Trådarna är suuupergamla.

    Här sitter jag. Jag kan sedan Augusti inte ta djupa andetag. Jag kan inte gäspa trots att kroppen vill det. Detta är inte stressrelaterat. Detta kom från en dag till en annan efter jag varit ganska kraftigt sjuk.

    Vet inte alls orsak. Läkaren har uteslutit lungpropp. Imorgon tar jag blodprov för hjärtsvikt o andra hjärt o lungsjukdomar. Starkaste misstanken har varit reflux/diafragmabråck. Det kan ge astmaliknande besvär.

    Till min fråga. Känner du igen dig? Har du fått diagnos av läkare? Vad sa hen då?

    Är desperat. Saknar min normala andning ????

  • Svar på tråden Lufthunger, andnöd, kan inte gäspa/ta djupa andetag
  • Anonym (Tips)

    Har upplevt liknande och man får lite panik.


    Mitt problem beror visserligen på rökning.


    Men har hittat en lösning iallafall som kanske kan fungera för dig med om du gör rätt.


    1. Ta så djupt andetag du kan, även att det inte blir så djupt.


    2. Pressa ihop läpparna och andas ut långsamt med tryck.


    3. När du känner att du har ca 20-15 procent kvar utav luften så släpp ut det lätt. Pressa dig inte ända ner i botten då du kommer uppleva yrsel istället.


    4. Fortsätt att göra så. Ibland kan det ta nästan 15 - 20 minuter innan man känner att man måste hosta till lite. Hostningen i det här fallet är bra! Men börja med mjuk hostning och fortsätt att pressa ut luften under tryck däremellan. Sluta inte med det!


    Och ta lite djupare andetag för varje gång. Ta inte i, utan öka lagom mycket för varje gång!!!!


    5. Till slut känner du vid ungefär ca 5 hostningen att nästa kan du hosta ut hårt på.


    6. Sluta vid 6 hostningen med pressutandningen och hosta ut allt vad du kan tills du nästan tappar luften 1-2 gånger.


    7. Nu bör du må bättre och kan ta djupa andetag igen!


    Går snabbare om man går lite sakta på en promenad. Viktigt då bara att inte pressa sig för hårt eller lika mycket som om du sitter stilla hemma. Utan gör det försiktigt och samtidigt gå i en uppförsbacke eller lite lagom snabbare, Dock inte jättefort och inte medel utan fortfarande under medel.


    Går även att få det att gå snabbare genom att träna ståendes hemma.


    Likaså, om du verkligen mår jättedåligt och har jättesvårt att andas och känner paniken står på tröskeln så ställ dig på alla fyra och gör allt men när du känner att det börjar släppa så kör du hårdare tryck vid utandningen.


    Tillåt dig att hosta och harkla upp och spotta ut det!


    Vad du inte ska göra är att ligga på rygg när du gör detta!


    Sitta och stå upp och luta dig framåt går jättebra!


    Lycka till och återkom gärna med dina resultat. I början kan du behöva träna lite på innan du hittar lagom nivå utav utandningstryck. Du kanske får testa 3,4,5 gånger innan du finner rätt. Men sprid ut det under 2 dagar åtminstone då.


    Men ta det lugnt i det stora hela, om du inte har seriös panik och måste köra på alla 4 så att säga.


    Hoppas du mår bättre snart!


    Mvh / Z

  • Anonym (Tips)

    Tillägg till mitt första inlägg; Det är viktigt att du inte försvårar inandning, Öppen mun och det ska gå enkelt! 

  • Anonym (Kajsa)

    Hej!

    Alltså jag ser att du skriver att det inte är stress, men för mig var det nog så.

    Jag kände mig inte ett dugg stressad, älskar mitt jobb och har en bra fritid. Hade konstant lufthunger från juni till slutet av augusti. Tog blodprov och hade lite brist på järn, annars inget fel. Jag sa tydligt till läkaren att det kan absolut inte vara stress.

    Tog ledigt i tre veckor och efter en vecka vaknade jag och kände att det var borta! Hade lite lätta problem några dagar till, men sen försvann det. Jag tror att jag bara behöver vila ordentligt.

    Jag har tidigare fått lufthunger tillfälligt, men inte så ihållande som den här sommaren.

    Hoppas du känner dig bättre snart!

  • toppentjej

    Tack för tips kring andningsövningar! ska definitivt ge det ett försök! :)

    Det är inte covid. Tack å lov..

    Anonym Kajsa, du skriver att du inte kände dig stressad o att du hade låga järnvärden. Vet du om att järnbrist kan ge liknande besvär med andning? Och b12 brist. <3 skönt att det försvann! Hoppas mitt gör det med..

    Mitt var iaf inte hjärtsvikt. Har lågt s-järn o ferretin på 29. Så kanske är det de som spökar.. så oklart.

    Tack för era svar!! Uppkattas till tusen!

  • Anonym (Kajsa)
    toppentjej skrev 2020-12-04 20:12:39 följande:

    Tack för tips kring andningsövningar! ska definitivt ge det ett försök! :)

    Det är inte covid. Tack å lov..

    Anonym Kajsa, du skriver att du inte kände dig stressad o att du hade låga järnvärden. Vet du om att järnbrist kan ge liknande besvär med andning? Och b12 brist. <3 skönt att det försvann! Hoppas mitt gör det med..

    Mitt var iaf inte hjärtsvikt. Har lågt s-järn o ferretin på 29. Så kanske är det de som spökar.. så oklart.

    Tack för era svar!! Uppkattas till tusen!


    Enligt läkaren kan man bli andfådd av järnbristen och hon trodde att det var det som kunde ge lufthunger. Dock var mitt värde inte externt lågt. Jag började ta järntillskott men lufthunger försvann innan de tabletterna hade hunnit bygga upp järndepån igen.
  • toppentjej

    Uppdate:

    Astmamedicin hjälper inte.

    Ingen hjärtsvikt eller dylikt.

    Fortfarande dåliga järnvärden.

    Men en sak tog bort andnöden/lufthungern nästan omgående!

    Gaviscon!! Magsyrehämmande!

    Helt sjukt... har nu påbörjat behandling med omeprazol pga misstänkt magsår. Så ni med liknande besvär... det KAN vara reflux. Jag hade enbart lufthunger som symptom och gaviscon hjälpte mig efter ca två tillfällen. Hade lufthunger dagligen från Augusti till December!!

    Hoppas det kan hjälpa någon mer.

    Kram på er

  • Anonym (Kvinna 39)

    Så skönt att du hittat en lösning och kanske blir av med besvären för gott :)

Svar på tråden Lufthunger, andnöd, kan inte gäspa/ta djupa andetag