• Mrpappa10

    Orolig för autistiska drag hos min son

    Jag och min fru har en glad pojke på 2 och ett halvt år.

    Han är född 2 månader för tidigt men förlossningen gick bra och det var inga fysiska komplikationer.

    Vi har märkt att han utvecklas i lite långsammare takt men verkar för det mesta vara hack i häl i utvecklingen.

    Han är tvåspråkig då jag pratar svenska med honom hemma och frugan hennes modersmål.

    Han har lärt sig många ord på bägge språken och förstår för det mesta vad vi säger men flerords meningar kan han än så länge bara ett fåtal.

    Vi har alltid lagt märke till att han har väldigt bra ögonkontakt, tolkar ansiktsuttryck och är social med folk, vill leka med oss och härmar oss i det vi gör dagligen.

    Han leker som barn gör mest, ritar, leker med bilar, bygger tågbana, härmar i musikvideos, vill kramas och mysa m.m.

    Nu till det som oroar oss:

    Peka har han inte varit särskilt intresserad av med böcker som undantag men vad som oroar oss mer är att han reagerar jätte dåligt på sitt namn, kan stirra i tomma intet trots att man upprepar hans namn flera gånger. Är han upptagen kan jag förstå men när han inte gör någonting? Det verkar inte vara något med hörseln för säger man hans namn för att sedan säga något konkret som "titta pappa har godis" eller "vill du gå ut"? så tittar han upp och reagerar direkt.

    Vad tror ni familjeliv?

  • Svar på tråden Orolig för autistiska drag hos min son
  • Swarls

    Tycker det låter helt normalt. Jag hade liknande oro med mitt barn, men jag tror att hon helt enkelt inte brydde sig ibland :)

    Ögonkontakt och att hon härmar er är ju i princip raka motsatsen till autism eller?

  • violis

    Först att han inte pratar så mycket ännu ör helt normalt iom att han är tvåspråkig, han kan tom tystna helt eller delvis under perioder utan att ni behöver oroa det är inte alls ovanligt att tvåspråkiga barn gör detta under perioder då de processar vad de hört och lärt sig ofta följs detta av ett lite större " språkhopp" framåt. Sedan det ni oroar er över, att han inte pekar och att han inte alltid reagerar på sitt namn Vad det gäller att han inte pekar kan det ha flera orsaker tex att ni alltid varit snabba med att berätta och prata med honom så han har aldrig behövt peka eller att han helt enkelt inte är intresserad av mer än det han just nu håller på med... Att han inte reagerar på sitt namn- även om han i era ögon " gör ingenting" kan han vara fullt upptagen med att processa det han sett/ lärt sig ,han kan helt enkelt vara en liten tänkare - då behövs det mer än bara namnet för att " väcka honom " ur de tankar han sitter i .... Baserat på det du berskriver skulle jag inte i nuläget oroa mig för autism - sedan är det självklart bra att ni är uppmärksamma och har en bra och nära dialog med förskolan om hans utveckling

  • Gurkan25

    Min stora son sa inte mycket innan han blev 2 år, han var sen med talet, nu är han snart 3 år och pratar hela tiden. Han är också tvåspråkig.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
Svar på tråden Orolig för autistiska drag hos min son