• Steeph

8 försök efter ma och fortfarande inte gravid.. fler som kämpar efter ma/mf?

Söker fler som är inne på flertalet försök efter ma/mf.

Att det kan gå så lätt först, för att sedan efter ma inte kunnat bli gravid igen.

Vi går in på försök 9 och blir mer och mer orolig för att jag aldrig kommer att bli mamma.

Tycker jag har gjort ?alla rätt? genom att sluta med gluten, socker, koffein, tar kosttillskott, äter bra mat och tränar.

Dock har min kropp förändrats sedan ma i form av:

Mindre och kortare mens, inget äggvitesekret vid ägglossning, oregelbunden ägglossning. Att det ska vara så svårt...

• Svar på tråden 8 försök efter ma och fortfarande inte gravid.. fler som kämpar efter ma/mf?
  • milligriff

Hej Steeph!

Jag har sett flera av dina inlägg och känner igen mig i mycket av det du skriver. Blev gravid på första försöket i mars men fick ett tidigt missfall i v4. Går nu in på försök 9 efter det. Gjorde till en början ?alla rätt? men känner att det varken gör till eller från. Försöker nu att inte tänka så mycket och äter/dricker som jag vill.

Min cykel har sedan missfallet varit regelbunden men kortare (24-26 dagar, tidigare 25-29 dagar) och upplever något mindre ÄL-sekret. Testar en mindre mängd Bisolvon den här cykeln för att se om det kan göra skillnad.

Känns rätt hopplöst ibland och känner liksom du oro. Försöker tänka att har det gått en gång ska det gå igen, om det så tar tid eller om det blir att ta hjälp. Ge inte upp! Läste att du hade påbörjat någon utredning, hur går det?

• banjas

Vi är också inne på åttonde försöket efter MA i v.10. Det är så svårt och ledsamt att gå månad efter månad utan att bli gravid igen.... Känner absolut igen mig i att man försöker göra allt ?rätt? men försöker som milligriff skriver inte tänka så mycket på sånt nu utan bara leva normalt och hälsosamt.

Vi har pratat och bestämt att i Mars söker vi hjälp om det inte har lyckats innan det. Hur gamla är ni? och är detta försök till erat första barn?

• Anonym (Hanna)

Är inte i din situation nu, men har varit. Så jag vet hur det känns!

Jag fick missfall i september 2015, blev gravid på nytt månaden därpå, i oktober. Fick missfall igen i december.

Sen blev jag inte gravid igen förrän 9 månader senare, vilket också det blev missfall "missed abortion".

När jag plussade två månader senare vågade jag inte känna glädje. Men det blev en bebis, som föddes nästan två år efter första missfallet.

Blev sen gravid på nytt med lillebror, som föddes ett år senare.

Så ge inte upp!

• Steeph
    milligriff skrev 2020-12-04 20:37:23 följande:
    Hej Steeph!

Jag har sett flera av dina inlägg och känner igen mig i mycket av det du skriver. Blev gravid på första försöket i mars men fick ett tidigt missfall i v4. Går nu in på försök 9 efter det. Gjorde till en början ?alla rätt? men känner att det varken gör till eller från. Försöker nu att inte tänka så mycket och äter/dricker som jag vill.

Min cykel har sedan missfallet varit regelbunden men kortare (24-26 dagar, tidigare 25-29 dagar) och upplever något mindre ÄL-sekret. Testar en mindre mängd Bisolvon den här cykeln för att se om det kan göra skillnad.

Känns rätt hopplöst ibland och känner liksom du oro. Försöker tänka att har det gått en gång ska det gå igen, om det så tar tid eller om det blir att ta hjälp. Ge inte upp! Läste att du hade påbörjat någon utredning, hur går det?
    Åh <3

Ja det verkar ta en jäkla tid att bli gravid igen.. har du barn sedan tidigare och hur gammal är du? Är så tacksam och glad att du skrev, känner mig lite mindre ensam. Dock önskar jag givetvis att varken du eller vi andra ska vara i den här situationen. Vi påbörjade aldrig någon utredning utan var endast där för en check up. Då kunde man inte konstatera att någon skulle vara problematisk med varken äggstockar eller livmoder. Ska tillbaka i januari för att påbörja en ordentlig utredning och prata om vad vi kan få för hjälp. Lycka till och hoppas att vi får våra plus snart
  • Steeph
    banjas skrev 2020-12-05 01:35:19 följande:

Vi är också inne på åttonde försöket efter MA i v.10. Det är så svårt och ledsamt att gå månad efter månad utan att bli gravid igen.... Känner absolut igen mig i att man försöker göra allt ?rätt? men försöker som milligriff skriver inte tänka så mycket på sånt nu utan bara leva normalt och hälsosamt.

Vi har pratat och bestämt att i Mars söker vi hjälp om det inte har lyckats innan det. Hur gamla är ni? och är detta försök till erat första barn?

Åh.. känner verkligen med er <3 man känner sig sååå ensam för ?alla? andra blir gravida direkt efter ma/mf förutom en själv... försök till första barn och är 28 vs 31. Ni då? tack för att du skrev!
  • Steeph
    Anonym (Hanna) skrev 2020-12-05 01:54:58 följande:

Jag fick missfall i september 2015, blev gravid på nytt månaden därpå, i oktober. Fick missfall igen i december.

Sen blev jag inte gravid igen förrän 9 månader senare, vilket också det blev missfall "missed abortion".

När jag plussade två månader senare vågade jag inte känna glädje. Men det blev en bebis, som föddes nästan två år efter första missfallet.

Så ge inte upp!

Tack <3 mest rädd att något är helt knas efter ma:t då kroppen förändrats så mycket. Är också första gången jag är utan preventivmedel på 8 år så det är väl nu som jag verkligen får se hur kroppen är utan p medel och efter en abort.

Blir så glad att du fått dina barn
  • banjas

Jag är 28 och min man 39, och det är också försök till första barnet. Det är så jobbigt att se alla andra bli gravida och få barn. Bara i år har 4 kvinnor som står mig riktigt nära fått barn/blivit gravida och man drar sig liksom undan, Jag kan inte hantera deras ?bäbislycka? hur mycket jag än försöker och önskar att jag bara kunde vara glad så överskuggar den egna sorgen så fruktansvärt mycket.

Hoppas på att 2021 blir vårat år och ett plus för oss båda!

Kram till dig och alla andra som kämpar<3

• milligriff
    Steeph skrev 2020-12-06 14:28:43 följande:
    Åh <3

Ja det verkar ta en jäkla tid att bli gravid igen.. har du barn sedan tidigare och hur gammal är du? Är så tacksam och glad att du skrev, känner mig lite mindre ensam. Dock önskar jag givetvis att varken du eller vi andra ska vara i den här situationen. Vi påbörjade aldrig någon utredning utan var endast där för en check up. Då kunde man inte konstatera att någon skulle vara problematisk med varken äggstockar eller livmoder. Ska tillbaka i januari för att påbörja en ordentlig utredning och prata om vad vi kan få för hjälp. Lycka till och hoppas att vi får våra plus snart
    banjas skrev 2020-12-05 01:35:19 följande:

Vi försöker med första barnet, jag är 29 år. Skönt att veta att fler är i samma situation även om man såklart önskar att det hade gått bra direkt som Steeph säger. Vad skönt att inget är uppenbart fel och nu är det inte långt kvar till januari heller! Nämnde utredning för mannen här om dagen och han blev rätt orolig. Tänkte att det är bättre att så ett frö nu än när det väl är dags att ta tag i det i mars.

Kämpa på och hoppas att ni alla får ett plus snart! 
    Anonym (Hanna) skrev 2020-12-05 01:54:58 följande:

Så ge inte upp!

Måste ha varit otroligt jobbigt att gå igenom och att inte våga känna glädje när det väl gick vägen. Tack för pepp och att du delar med dig av en solskenshistoria!
  • Anonym (Z)

För oss tog det 11 försök efter MA, men nu fyller vår kille snart 5 månader :)

• Steeph

Hur går det för er? jag är på ÄL+4 så bim 27/12. Ska ta nytt fertilitetstest via werlabs i slutet på december och sen åker vi till Uppsala i januari för att träffa en läkare där. Prata om medicinering och eventuell behandling/plan

Svar på tråden 8 försök efter ma och fortfarande inte gravid.. fler som kämpar efter ma/mf?