Skadegörelse? kränkt integritet?
Min son har nya skor sen i måndags. Tyvärr har de svarta sulor som färgar av sig om man stöter i med sulan i golvet. Han upptäckte detta idag i skolan, och testade 2-3 gånger samt visade en gång för en kompis.
Fick mail från läraren idag att de kollat kamerabevakningen och sett att min son dagit skon på golvet och gjort svarta streck. Så imorgon kommer de kalla ut honom från klassrummet för att han ska få tvätta bort alla svarta märken på golvet.
Är detta rätt? Räknas det som skadegörelse? Är det tillräcklig grund för att kolla kamerorna? Den lagen är ju rätt hård när man får kika på inspelat material. Det finns mer svarta märken på golven som han inte gjort idag, utan fler elever har svarta skosulor. Får man för en sån ?simpel sak? kolla på inspelat material från bevakningskameror? Det är första veckan han har sina nya skor i skolan. Han är så ledsen och vill inte dit imorgon. Känns en kränkning på integriteten att de kollat kameran.
Jag hade förstått det hela mer om han gjort massa streck varje dag under en lång tid, och lärarna sagt till alla klasser att gå lugnt eller köpa skor utan svarta sulor, och det fortsätter ändå. Och om strecken är svåra att få bort.
Vad säger ni om det hela?