• Anonym (mamman)

Skadegörelse? kränkt integritet?

Min son har nya skor sen i måndags. Tyvärr har de svarta sulor som färgar av sig om man stöter i med sulan i golvet. Han upptäckte detta idag i skolan, och testade 2-3 gånger samt visade en gång för en kompis.

Fick mail från läraren idag att de kollat kamerabevakningen och sett att min son dagit skon på golvet och gjort svarta streck. Så imorgon kommer de kalla ut honom från klassrummet för att han ska få tvätta bort alla svarta märken på golvet.

Är detta rätt? Räknas det som skadegörelse? Är det tillräcklig grund för att kolla kamerorna? Den lagen är ju rätt hård när man får kika på inspelat material. Det finns mer svarta märken på golven som han inte gjort idag, utan fler elever har svarta skosulor. Får man för en sån ?simpel sak? kolla på inspelat material från bevakningskameror? Det är första veckan han har sina nya skor i skolan. Han är så ledsen och vill inte dit imorgon. Känns en kränkning på integriteten att de kollat kameran.

Jag hade förstått det hela mer om han gjort massa streck varje dag under en lång tid, och lärarna sagt till alla klasser att gå lugnt eller köpa skor utan svarta sulor, och det fortsätter ändå. Och om strecken är svåra att få bort.

Vad säger ni om det hela?

• Svar på tråden Skadegörelse? kränkt integritet?
  • Anonym (.)

Var det i gymnastiksalen eller?

• Anonym (mamman)

Nej det var i korridoren utanför klassrummet. Alla elever har sina ytterskor på sig inomhus hela skoldagen.

• Hin

Reglementet behandlar väl förutsättningarna för själva övervakningen (dvs kamerans vara eller icke vara), vem som kan kontrollera materialet samt materialets lagringstid?

Finns det något som reglerar huruvida en lagligen behörig gör sitt jobb att kontrollera materialet? Betvivlar detta ...

Jag kan ha fel, dock. Det har hänt en gång innan trodde jag, men då hade jag fel och hade rätt ...

• Anonym (.)

Finns ingen integritet i Sverige längre, och värre kommer det att bli. Däremot tillämpar man vissa regler för det för att få de dumma fåren att tro att de har en generell integritet.

Har dock inte svaret på din fråga om skolan får göra så. Vid misstanke om brott eller skadegörelse visst, men det här kan inte räknas som det ens anser jag och då kan man säkert se mellan fingrarna vad gällande kameran. Säkerligen vaktmästaren som har fått flipp.

Hade det varit min son så hade jag gått dit och stått runt hörnet när dom handskas med sonen. Kanske redo med film kameran också. Och varit redo att skälla ut dom efter noter. 

Med undantag för om det var i gymnastiksalen, för där vet precis alla att man inte ska ha svarta skor på sig. Själv sprang man i strumpor där då jag inte hade några andra än svarta.

• Anonym (stånk)
    Anonym (.) skrev 2020-12-04 00:25:18 följande:

Finns ingen integritet i Sverige längre, och värre kommer det att bli. Däremot tillämpar man vissa regler för det för att få de dumma fåren att tro att de har en generell integritet.

Har dock inte svaret på din fråga om skolan får göra så. Vid misstanke om brott eller skadegörelse visst, men det här kan inte räknas som det ens anser jag och då kan man säkert se mellan fingrarna vad gällande kameran. Säkerligen vaktmästaren som har fått flipp.

Hade det varit min son så hade jag gått dit och stått runt hörnet när dom handskas med sonen. Kanske redo med film kameran också. Och varit redo att skälla ut dom efter noter. 

Med undantag för om det var i gymnastiksalen, för där vet precis alla att man inte ska ha svarta skor på sig. Själv sprang man i strumpor där då jag inte hade några andra än svarta.

Men glöm då inte att du inte får titta i mobilen när du filmar!
  • Bibbidi

Vänta vänta.... Är du på allvar SERIÖS nu?? Det är ju SJÄLVKLART att han ska ta bort strecken så gott han kan! Hur kan du ens ifrågasätta detta? HUR kan du ens reflektera över ifall skolan gjorde fel? Ursäkta, men inombords tar jag mig för pannan just nu. Din son har inte blivit det minsta kränkt.

Däremot kan du ju be om att han kan försöka ta bort det efter skoltid så att han inte behöver göra det när klasskomisar ser.

Sen bör du nog fundera om du inte använder dig av ordet kränkt lite väl lättvindigt ts...

• Bibbidi

Vänta vänta.... Är du på allvar SERIÖS nu?? Det är ju SJÄLVKLART att han ska ta bort strecken så gott han kan! Hur kan du ens ifrågasätta detta? HUR kan du ens reflektera över ifall skolan gjorde fel? Ursäkta, men inombords tar jag mig för pannan just nu. Din son har inte blivit det minsta kränkt.

Däremot kan du ju be om att han kan försöka ta bort det efter skoltid så att han inte behöver göra det när klasskomisar ser.

Sen bör du nog fundera om du inte använder dig av ordet kränkt lite väl lättvindigt ts...

• Bibbidi
    Anonym (.) skrev 2020-12-04 00:25:18 följande:

Varför skulle du vara beredd på att skälla på skolan?
  • Anonym (.)
    Bibbidi skrev 2020-12-04 00:32:55 följande:
    Varför skulle du vara beredd på att skälla på skolan?

Ifall dom är dryga mot sonen. Självklart. Inte fan betalar man skatt för att städarna inte ska orka sköta sitt jobb! Alt. skolan inte köper inte tillräcklit bra utrystning för att få bort sådana fläckar. 

Hade det var allmänt känt att skolan hade ett total förbud mot svarta skor så är det ju en annan sak. Men antar att skolor inte har sådana regler förutom i gymnastiksalen som sagt.

Därmed frigörs sonen/eleven ifrån ansvaret, men visst kan dom prata med honom och be han snällt att inte göra så igen då det är så svårt att få bort fläckarna och väldigt mycket då fler går med svarta skor. Men självklart ska inte sonen behöva ta bort det om skolan inte har ett total förbud. Barn är barn med vissa undantag.

Men då dom nu kräver att han ska ta bort det så ligger ju risken än högre att han utsätts för något kränkande på riktigt. Och då ifrån en person i beroendeställning, samt vuxen mot barn är inte okej!

Det går att säga det snällt. Tror jag var med om det själv en gång faktiskt. Jag gjorde aldrig några märken igen, även att jag inte hade gjort det med flit.

Till Ts; Är det heltäckningsmatta så kanske suddgummi kan hjälpa till att få bort det lättare så skicka med sonen ett och säg åt han att ge det till den som kräver att han ska ta bort det om den är dryg. I annat fall får den visa vart i lagen den har sitt stöd till att kräva det!  Och finns det, så hade jag åkt dit och städat upp det själv.

Min son ska inte behöva göra det efter skoltid. Inte heller behöva stå ut med kränkning (vilket chansen är stor att han lär få utstå imorgon av en tjurig sak).

Däremot om dom hade skött det snyggt med ett trevligt samtal med han och sedan städat bort det så hade jag köpt med en liten nobless ask som han kan ge som ett mindre förlåt för att ha råkat trampa på en bitter persons tår.

Så känner jag iallafall och då har jag inte ens någon son.

• Anonym (FYI)
    Anonym (mamman) skrev 2020-12-04 00:00:03 följande:

Min son har nya skor sen i måndags. Tyvärr har de svarta sulor som färgar av sig om man stöter i med sulan i golvet. Han upptäckte detta idag i skolan, och testade 2-3 gånger samt visade en gång för en kompis.

Fick mail från läraren idag att de kollat kamerabevakningen och sett att min son dagit skon på golvet och gjort svarta streck. Så imorgon kommer de kalla ut honom från klassrummet för att han ska få tvätta bort alla svarta märken på golvet.

Är detta rätt? Räknas det som skadegörelse? Är det tillräcklig grund för att kolla kamerorna? Den lagen är ju rätt hård när man får kika på inspelat material. Det finns mer svarta märken på golven som han inte gjort idag, utan fler elever har svarta skosulor. Får man för en sån ?simpel sak? kolla på inspelat material från bevakningskameror? Det är första veckan han har sina nya skor i skolan. Han är så ledsen och vill inte dit imorgon. Känns en kränkning på integriteten att de kollat kameran.

Jag hade förstått det hela mer om han gjort massa streck varje dag under en lång tid, och lärarna sagt till alla klasser att gå lugnt eller köpa skor utan svarta sulor, och det fortsätter ändå. Och om strecken är svåra att få bort.

Vad säger ni om det hela?

Ja, din son har gjort sig skyldig till skadegörelse. Den uppstod iom att han medvetet gjorde fler streck på golvet än de som blev av misstag. Om skolan redan har tillstånd att inte bara filma utan även spela in material så finns inga hinder för dem att också se dessa filmer. Det är inte mer än rätt att han städar upp efter sig! Prata med din son om att man inte beter sig på det där sättet, varken i skolan, hemma eller någon annanstans.
Svar på tråden Skadegörelse? kränkt integritet?