• Fri 4 Dec 2020 14:29
    801 visningar
    7 svar
    7
    801

    Tacksam för tips!

    Hej! Man får alltid så bra svar från er på familjeliv. Har ingen att bolla om detta.

    Jag har en bil med 28.000:- kvar i lån på. Det är en bil som inte drar särskilt mycket samt väldigt billig i skatt. Så den vill jag ha kvar! Saken är den att nu behöver min sambo köpa en ny bil. Han sitter tyvärr hos kronofogden sen många år tillbaka, långt innan han träffade mig. Och har därför också utmätning på sin lön. Så någon dyr bil kan han inte köpa. Jag har varit inne på att köpa en V70 länge, min ekonomi klarar ett högre lån. Dock inte lån på både den lilla bilen och en ny bil. Min sambo har sålt en båt för 10.000:- som han nu tänkt köpa bil för. Där kommer min fråga in.

    Ska jag nu ta och köpa den där Volvon så tar sambon min bil. Och ska jag då ta ett lån som gör att jag kan lösa lånet på den lilla billiga bilen?

    Eller ska sambon köpa en bil för 10.000:- enligt mig får du ingen bil att lita på för så lite pengar. Ska tilläggas att det finns 3 barn med i bilden.

    Hjälp mig hur jag ska göra!

  • Svar på tråden Tacksam för tips!
  • Fri 4 Dec 2020 14:45
    #1

    Mitt råd är:

    Köp inget om du måste ta lån till det. Undantaget bostad!

  • Fri 4 Dec 2020 15:26
    #2

    Varför måste sambon ha en egen bil?

    Om du vill ha en V70 så köp en sådan åt dig själv och sälj den du redan har, men sambon får allt stå för ett eget inköp. Det är ju bara bra att han sålt sin båt och försöker ta eget ansvar! Eller tänkte du ge honom din bil gratis? Väldigt generöst men en alldeles för dyr present för min smak.

  • Fri 4 Dec 2020 21:02
    #3

    Tanken är att bilen fortfarande är min men att han kommer bruka den. Så har vi en okej bil och en bra bil. Sambon ska istället lägga in dom 10.000:- på lånet av bilen.


    Mortiscia80 skrev 2020-12-04 15:26:12 följande:

    Varför måste sambon ha en egen bil?

    Om du vill ha en V70 så köp en sådan åt dig själv och sälj den du redan har, men sambon får allt stå för ett eget inköp. Det är ju bara bra att han sålt sin båt och försöker ta eget ansvar! Eller tänkte du ge honom din bil gratis? Väldigt generöst men en alldeles för dyr present för min smak.


  • Fri 4 Dec 2020 21:03
    #4

    Tanken är att bilen fortfarande är min men att han kommer bruka den. Så har vi en okej bil och en bra bil. Sambon ska istället lägga in dom 10.000:- på lånet av bilen han kommer bruka.


    Mortiscia80 skrev 2020-12-04 15:26:12 följande:

    Varför måste sambon ha en egen bil?

    Om du vill ha en V70 så köp en sådan åt dig själv och sälj den du redan har, men sambon får allt stå för ett eget inköp. Det är ju bara bra att han sålt sin båt och försöker ta eget ansvar! Eller tänkte du ge honom din bil gratis? Väldigt generöst men en alldeles för dyr present för min smak.


  • Wed 9 Dec 2020 12:38
    #5

    Svårt att förstå vad du egentligen menar. Har du pengarna som behövs för att köpa V70n utan att låna? Isåfall köp den och behåll den andra bilen.

    Vad är värdet på den första bilen? Är värdet högre än de ca 30000 kr som man får lov att behålla en bil för om man sitter hos kronofogden kan det vara bra att behålla den belånad så att den inte utmäts.

  • Wed 9 Dec 2020 12:42
    #6
    +1

    Man kan visst få en pålitlig bil för 10 000kr. Är det 10000kronor man har att röra sig med, då är det 10000kr man ska köpa bil för, inte en krona mer.

  • Sun 3 Jan 2021 14:24
    #7

    Om du redan har en bra billig bil som du själv säger att du vill ha kvar så är väl det smartaste och mest ekonomiskt att sambon köper en bil för 10,000 kr. Det finns bra bilar för den summan man får leta lite men de finns absolut.

Svar på tråden Tacksam för tips!