• omniself

    Avloppslukt i badrummet

    Har i snart ett år haft en inte så trevlig lukt från avloppet i badrummet som kommer och försvinner med jämna mellanrum. Såhär ser mitt avlopp ut (se bild). Lukten kommer från utrymmet bakom den vita gummiproppen, som man kan plocka av. 
    Min fråga till er som vet är helt enkelt hur jag kan lösa detta problemet? Kan jag täppa igen hålet på något annat sätt kanske? Misstänker att den vita gummiproppen ska förhindra att lukt kommer ut men att den inte gör sitt jobb?
    Tack på förhand för era tips <3!
  • Svar på tråden Avloppslukt i badrummet
  • sextiotalist

    Börja med att skura rent det. Ta en diskborste och hett vatten (såpa eller diskmedel). De moderna avloppen har en liten "korg" som samlar hår och annat, den ska också göras rent.

    Köp bikarbonat som löser upp tvål och fettrester

    Det är själva vattnet som finns i vattenlåset som håller bort avloppslukten. Så se till att avloppet inte torkar ut om du vill slippa lukt

  • sextiotalist
    Dexter dot com skrev 2020-12-04 16:09:20 följande:

    Du måste byta rensproppen. Dom blir ofta otäta med åren och släpper igenom dålig lukt.


    Inte utan rengöring innan.
  • Anonym (Nyfiken)
    Dexter dot com skrev 2020-12-04 16:09:20 följande:

    Du måste byta rensproppen. Dom blir ofta otäta med åren och släpper igenom dålig lukt.


    Är det den där vita pluppen på bilden alltså?

    Vi har också problem med lukt (svavel-os) men från handfatet, inte alltid så det är svårt att se ett mönster. Vi använder det så ofta att det inte hinner torka ut iaf och jag har rengjort vattenlåset men ingen skillnad. Har du någon idé om vad man kan göra då?
  • Dexter dot com
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-04 17:48:32 följande:
    Är det den där vita pluppen på bilden alltså?

    Vi har också problem med lukt (svavel-os) men från handfatet, inte alltid så det är svårt att se ett mönster. Vi använder det så ofta att det inte hinner torka ut iaf och jag har rengjort vattenlåset men ingen skillnad. Har du någon idé om vad man kan göra då?
    Ja, den lilla vita proppen. Ingen aning tyvärr om hur man får bort lukten från handfatet.
  • Anonym (Nyfiken)
    Dexter dot com skrev 2020-12-05 14:12:30 följande:
    Ja, den lilla vita proppen. Ingen aning tyvärr om hur man får bort lukten från handfatet.
    Ok, tack för ett svar iaf :)
Svar på tråden Avloppslukt i badrummet