• Anonym (Oteknisk)

Hur funkar ljusslingor balkong?

Snälla ni, behöver hjälp med ljusslingor till balkong då jag är helt oteknisk. El och vatten är väl ingen hit kan jag tro och har inget uttag på balkongen och vill av säkerhetsskäl inte klämma sladden i dörren, så hur gör man? Finns det ljusslingor som laddas av solljus eller batteridrivna som är säkra att ha ute?

Behöver alla tips och gärna länkar till lämpliga såna om ni har?

Tack:P

• Svar på tråden Hur funkar ljusslingor balkong?
  • Anonym (Lampan)

Du ska köpa lampor/slingor som är märkta att de är för utomhusbruk. Vi har inte heller eluttag på balkongen utan klämmer sladden i dörren. Men det är en halvgammal och lite glapp dörr i trä så sladden kläms inte så hårt. Men man får titta till den så att den är ok. Sätt sladden i ett jordat eluttag.

Om du inte vill klämma sladden så kan du köpa utomhusbelysning med batteri eller solceller. Men ofta lyser solen för lite på dagarna vintertid för att solceller ska funka.

• Anonym (Lampan)

Vi har en timer till balkongslingan (och stjärnorna i fönstren) så att den tänds och släcks automatiskt.

• 19mark82
    Anonym (Oteknisk) skrev 2020-12-04 17:06:48 följande:

Snälla ni, behöver hjälp med ljusslingor till balkong då jag är helt oteknisk. El och vatten är väl ingen hit kan jag tro och har inget uttag på balkongen och vill av säkerhetsskäl inte klämma sladden i dörren, så hur gör man? Finns det ljusslingor som laddas av solljus eller batteridrivna som är säkra att ha ute?

Behöver alla tips och gärna länkar till lämpliga såna om ni har?

Tack:P

Tillkalla en elektriker som kan sätta upp ett eluttag på balkongen (det finns såna som är för utomhusbruk) så kopplar du upp ljusslingorna utan risk 
  • Anonym (Lampan)
    19mark82 skrev 2020-12-04 18:04:07 följande:

Tillkalla en elektriker som kan sätta upp ett eluttag på balkongen (det finns såna som är för utomhusbruk) så kopplar du upp ljusslingorna utan risk 

Om du bor i hyresrätt behöver du först be hyresvärden om lov.
  • Anonym (Lampan)
    Anonym (Lampan) skrev 2020-12-04 18:08:50 följande:

Om du bor i hyresrätt behöver du först be hyresvärden om lov.

Och om balkongen inte har tak ska du vara väldigt försiktig, men det kan elekrikern i så fall förklara.
Svar på tråden Hur funkar ljusslingor balkong?