• Anonym8949

    7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...

    Min son på 7 månader verkar inte bli mätt och jag har aldrig! Sett honom visa tecken på att han är mätt. Han blir väldigt grinig i matstolen och vill ha mat snabbt och på en gång!

    Såhär, på ett ungefär, ser hans matschema ut.

    7:00 - 8:00 ersättning

    9:45 ägg, yoghurt och babysmörgås + vatten

    11:00 välling - vila

    13:00 - 14:00 mat. Bananannkakor eller det vi äter, smoothie + vatten

    16:00 ersättning - vila

    18:00 mat + smoothie

    19:00 bad, pyjamas, kvällsgröt (2 dl), borsta tänderna och läggdags

    Vi, jag och min man, har börjat ge honom ersättning/ välling i sängen nu innan han ska vila annars skriker han halsen av sig för att han inte kan somna (för att han förmodligen är hungrig igen) och vaggning till sömns är tyvärr inget alternativ längre, vi försöker avvänja honom vid vaggning..

    Jag mår så dåligt och känner mig som världens sämsta mamma när han skriker från ingenstans ibland och jag inte kopplar direkt att han är hungrig igen.. Behöver er hjälp. Ska jag lägga till något mål till eller utöka mellis med mer mat. Han verkar som sagt aldrig bli riktigt mätt..

    Bra att lägga till är att han är väldigt aktiv, han väger som han ska och är så lång han ska vara.

  • Svar på tråden 7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...
  • Fjäril kär

    Ersättningen skulle jag börja ändra till välling som är mer mättande. Sen skulle jag fundera över de portioner han får, kanske är det för lite? Kvällsgröten skulle jag servera med något mer till, kanske en liten smörgås eller fruktkräm på. Kanske också fundera på att variera gröten till nån mer rejäl gröt. Skippa barngröt på pulver och koka egen.

  • Eliiineliiin

    Jag är tvärtom, ha kvar ersättning. Max 2-3 mål per dag med välling/gröt. Precis som du gör nu. Ersättning/bröstmjölk ska vara huvudfödan hela 1a året.

    Men vill han tex inte äta mer än 2 dl gröt på kvällen? Jag har ett matvrak, hon fick i den åldern äta precis hur mycket hon ville. Eller tröttnar han på att äta? Smoothie är ju jättebra, mycket vitaminer, men om han dricker mycket av det tex så kanske han blir full i magen men hungrig snabbt igen? Spånar bara.

    Han är ju jätteliten ännu, jag hade matat på med ersättning blandat med smakportioner och gröt.

  • Anonym8949
    Eliiineliiin skrev 2020-12-04 19:28:15 följande:

    Jag är tvärtom, ha kvar ersättning. Max 2-3 mål per dag med välling/gröt. Precis som du gör nu. Ersättning/bröstmjölk ska vara huvudfödan hela 1a året.

    Men vill han tex inte äta mer än 2 dl gröt på kvällen? Jag har ett matvrak, hon fick i den åldern äta precis hur mycket hon ville. Eller tröttnar han på att äta? Smoothie är ju jättebra, mycket vitaminer, men om han dricker mycket av det tex så kanske han blir full i magen men hungrig snabbt igen? Spånar bara.

    Han är ju jätteliten ännu, jag hade matat på med ersättning blandat med smakportioner och gröt.


    Han får absolut äta mer än 2 dl gröt, hahah. Men ja, han tröttnar nog för han sitter och skriker i stolen tillslut. Men när jag försöker ge skeden så visar han ändå att han vill ha mer så det känns ju inte som att det är hans sätt att säga att han är mätt.. Sen så har jag väl gått lite på sempers gröt instruktioner och är osäker på om jag kan lassa på med ännu mer pulver än vad som står på förpackningen. Ger ju redan lite mer än det.

    Han får kanske ? smoothie, vet inte om det är mycket för en så liten?

    Ersättning kommer han absolut fortsätta få 3 - 4 ggr per dag till 1 årsdagen :)
  • Anonym8949
    Tow2Mater skrev 2020-12-04 18:52:07 följande:

    Hur mycket proteiner behover en 7-månaders? Ett ägg typ per dag låter lite väl lite.


    Oj. Hur många ägg per dag då på ett ungefär? Om vi säger att jag gör äggröra. Räcker då 3? Det är så många ägg jag har om jag gör äggröra till oss vuxna..
  • Anonym8949
    Fjäril kär skrev 2020-12-04 18:24:24 följande:

    Ersättningen skulle jag börja ändra till välling som är mer mättande. Sen skulle jag fundera över de portioner han får, kanske är det för lite? Kvällsgröten skulle jag servera med något mer till, kanske en liten smörgås eller fruktkräm på. Kanske också fundera på att variera gröten till nån mer rejäl gröt. Skippa barngröt på pulver och koka egen.


    Absolut, jag har också tänkt lite att jag kanske ger för små potioner. Jag tycker jag ger ganska mycket men kanske tänker fel för tänker ju samtidigt att en sån liten kan ju inte äta så mycket :p i en fler barn mammas ögon så skulle det nog se lite ut. Hahah.. Får prova ge lite mer på tallriken. :D

    Funderar på att koka egen. Vi har nyligen börjat ge honom det vi äter istället för burkmat så varför inte.

    Vällingen och ersättning är lika mättande för honom. Det vill säga, han blir hungrig igen efter 1 timme ish. Efter 240 ml välling så kan han dessutom skrika och vara mer hungrig direkt efter.. :(
  • Anonym (Matilda)

    Kanske han kräver lite mer rejäl mat? Är han kanske i en tillväxtperiod kan ni behöva ge honom mat som mättar på lång sikt än bara bukfylla. Gröt och välling, smoothie är ju nästan bara bukfylla och det behövs kanske mer proteiner och mer fett som faktiskt mättar. Att magen är full betyder inte att han är mätt. Mer ägg, kött fisk,smör och såser etc. Jag serverade ofta mosad kokt potatis med smör och kokt ägg och kunde lätt fylla på med lax, kyckling eller liknande utöver det.

  • Tow2Mater
    Anonym8949 skrev 2020-12-04 20:46:22 följande:
    Oj. Hur många ägg per dag då på ett ungefär? Om vi säger att jag gör äggröra. Räcker då 3? Det är så många ägg jag har om jag gör äggröra till oss vuxna..
    Menar mer att du kanske ska se over hela proteinintaget over dagen och vad det ligger på, om det är tillräckligt. (Vet ju inte vad du har i dina "smoothies", kanske naturligt protein är bättre for de små än proteinpulver i smoothie t ex.)
  • Anonym8949
    Anonym (Matilda) skrev 2020-12-04 21:49:43 följande:

    Kanske han kräver lite mer rejäl mat? Är han kanske i en tillväxtperiod kan ni behöva ge honom mat som mättar på lång sikt än bara bukfylla. Gröt och välling, smoothie är ju nästan bara bukfylla och det behövs kanske mer proteiner och mer fett som faktiskt mättar. Att magen är full betyder inte att han är mätt. Mer ägg, kött fisk,smör och såser etc. Jag serverade ofta mosad kokt potatis med smör och kokt ägg och kunde lätt fylla på med lax, kyckling eller liknande utöver det.


    Ska absolut fylla på med massa kött och fisk då! Och kokt ägg. Tack! :)
  • Utvandraren2

    Enda jag kommer på är att byta ut gröten och vällingen mot hemlagad gröt. Välling är ett svenskt fenomen, finns knte här i Norge. Gröt är bättre har jag läst, men kommer inte ihåg varför. Du kan göra gröt på havremjöl och vatten och mosad banan. Havremjöl finns att köpa, ibland i specialhyllan. Annars man man mixa havregryn till mjöl.

    Så kan du efterhand som han blir äldre blanda i mer och mer havregryn och mindre och mindre havremjöl.

    Den här gröten har hjälpt flera vänner med sina barn som vägrat köpegröt eller varit kräsna i maten. Väldigt mättande och mkt energi.

Svar på tråden 7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...