• Anonym (Sudden)

Varför ser jag suddigt med nya glasögonen?

Jag fick mina nya progressiva glasögon idag och på vänster öga ser jag lite suddigt. Det blir inte helt skarpt liksom. När jag sätter på mina gamla glasögon ser jag skarpt men inte med dom nya.

Håller jag för vänster öga ser jag skarpt men håller jag för höger öga är det suddigt. Så något felar på den vänstra sidan men vad?

Optikern höjde styrkan på långt håll med 0,25 eller kanske 0,50 på ett öga men lämnade det andra ögat som mina förra glasögon. Jag tror också att det märkligt nog är vänstra ögat som jag nu ser suddigt med som är samma styrka som mina gamla glasögon. Borde jag inte se suddigt på vänstra sidan med gamla glasögonen då???

Jag har astigmatism. När jag fick glasögonen så såg pappret snett ut upptill. Det är förstås rakt men såg ut som om det blev bredare högre upp som en tratt. Optikern justerade något med glaset i bågen och det blev bättre av det.

Men viktigast just nu är att jag vill veta varför jag ser suddigt på ett öga och det gör att jag ser suddigt på båda ögonen och blir lite illamående.

Är det värt att försöka vänja sig eller ska jag gå tillbaka direkt?

Självklart ska jag prata med optikern men jag tror inte att hon svarar nu. Tungan ute

• Svar på tråden Varför ser jag suddigt med nya glasögonen?
  • stor grön drake

När jag bytte glas sist så blev jag så förbaskat yr i flera dagar. Det tog nästan 2 veckor, och en justering av bågen efter halva tiden, innan jag såg "normalt" med de nya. Jag sa först att nu förstod jag uttrycket "billug fylla", tills jag kom på att med tanke på glasögonpriset var det min tveklöst dyraste fylla någonsin.

• Anonym (Sudden)
    stor grön drake skrev 2020-12-04 23:50:48 följande:
    När jag bytte glas sist så blev jag så förbaskat yr i flera dagar. Det tog nästan 2 veckor, och en justering av bågen efter halva tiden, innan jag såg "normalt" med de nya. Jag sa först att nu förstod jag uttrycket "billug fylla", tills jag kom på att med tanke på glasögonpriset var det min tveklöst dyraste fylla någonsin.
    Fy så jobbigt. Dyraste fyllan haha. Skål

Nu har jag haft dom ett antal timmar och jämfört med mina gamla och det är på längre avstånd 15 meter och mer som det blir mest suddigt. Det går bra att se på någon tvärs över bordet, se på tv och att läsa.

Märker också att jag får justera huvudet upp och ner lite mer än med mina gamla glasögon vilket är konstigt då glasen ska vara samma modell som mina gamla men i ett annat material bara som är lättare. Vet inte om det beror på att jag måste vänja mig med glasen eller om det är något fel. Jag ger det över helgen sen går jag tillbaka till optikern och frågar. Jag böt optiker den här gången men med min gamla optiker så funkade alltid glasögonen direkt utan problem.

Ni får gärna berätta hur det är för er att vänja er med nya glasögon eller om ni råkar veta vad som är fel för mig.
  • Anonym (Besserwisser)

Få fram recepten så att du kan se vad det ska vara för styrka på de gamla och de nya. Är det oförändrat på vänster ska du naturligtvis se lika bra med de nya glasögonen, annars har de blivit feltillverkade. En vettig optiker har instrument så att de kan mäta styrka och placering på glasen, men frågan är om de avslöjar för dig att de gjort fel.

Jag beställde en gång två glasögon enligt samma recept, det var bara bågarna som var olika. Det ena paret kändes aldrig bra, så jag använde dem inte. Längt senare mätte en annan optiker mina glasögon och kunde se att optiska centrum låg fel på det "obekväma paret". Det var alltså rätt styrka på glasen, men "slipningen" (= när de formar kanterna så att glasen passar i bågen) var felaktigt gjord.

• Anonym (Besserwisser)

Jag har aldrig haft progressiva glasögon, men för sådana tror jag det är fler saker som kan gå fel.

• Anonym (Sudden)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-12-06 03:10:39 följande:
    Få fram recepten så att du kan se vad det ska vara för styrka på de gamla och de nya. Är det oförändrat på vänster ska du naturligtvis se lika bra med de nya glasögonen, annars har de blivit feltillverkade. En vettig optiker har instrument så att de kan mäta styrka och placering på glasen, men frågan är om de avslöjar för dig att de gjort fel.

Jag beställde en gång två glasögon enligt samma recept, det var bara bågarna som var olika. Det ena paret kändes aldrig bra, så jag använde dem inte. Längt senare mätte en annan optiker mina glasögon och kunde se att optiska centrum låg fel på det "obekväma paret". Det var alltså rätt styrka på glasen, men "slipningen" (= när de formar kanterna så att glasen passar i bågen) var felaktigt gjord.
    Trist för dig att glasögonen inte var bra. Vägrade din optiker att fixa det eller gick du inte tillbaka?

Optikern mätte och ritade på glasen, tittade på mina pupiller och gick in i sitt rum och fixade med något och jämförde även med mina gamla glasögon. Hon sa även att jag kanske måste ha ett nytt glas på vänster sida så jag tror och hoppas att dom fixar det om det är fel.

Jag har nu klurat ut att allt verkar stämma på nära och mittemellan avstånd men att det är på långt håll något är knas. Det är som en störning liksom på vänster sida mot ytterkanten, som om glaset vore smutsigt men det är det inte. Jag ska gå dit imorgon men för att få lite kunskap innan frågar jag er här;

Vad är mest troligt fel om det är som en störning i glaset på en sida? Något med astigmatism-cylindern?

Är glasen för svaga eller för starka om man ser lite suddigt på långt håll?

• Anonym (Therese)

För att det är fel stryka.

Jag fick glasögon i tonåren men vägrade använda dem pga att de var starka. "Du måste vänja dig", sa alla. Jag vägrade. Än idag vid 40 har jag väldigt bra syn!! Inga glasögon. Så optiker kan göra fel!

• Anonym (Sudden)
    Anonym (Therese) skrev 2020-12-06 20:06:15 följande:
    För att det är fel stryka.

Jag fick glasögon i tonåren men vägrade använda dem pga att de var starka. "Du måste vänja dig", sa alla. Jag vägrade. Än idag vid 40 har jag väldigt bra syn!! Inga glasögon. Så optiker kan göra fel!
    Självklart verkar det inte vara rätt styrka men jag undrar om det är mest troligt att dom är för svaga eller för starka. Och om cylindern är felplacerad.
  • Anonym (Sudden)

Så optikern tog bort den starkare styrkan på långt håll och ändrade till min gamla styrka istället och ökade bara läsdelen med 0,25 istället för 0,5. Dom skulle även flytta ner korset så att jag fick bredare syn på långt håll. Känns lite onödigt att ha köpt nya glasögon om den enda skillnaden är 0,25 starkare läsdel... Obestämd Men tydligen såg jag suddigt för att glasögonen var för starka. Får väl se hur dom nya blir...

Svar på tråden Varför ser jag suddigt med nya glasögonen?