Varför ser jag suddigt med nya glasögonen?
Jag fick mina nya progressiva glasögon idag och på vänster öga ser jag lite suddigt. Det blir inte helt skarpt liksom. När jag sätter på mina gamla glasögon ser jag skarpt men inte med dom nya.
Håller jag för vänster öga ser jag skarpt men håller jag för höger öga är det suddigt. Så något felar på den vänstra sidan men vad?
Optikern höjde styrkan på långt håll med 0,25 eller kanske 0,50 på ett öga men lämnade det andra ögat som mina förra glasögon. Jag tror också att det märkligt nog är vänstra ögat som jag nu ser suddigt med som är samma styrka som mina gamla glasögon. Borde jag inte se suddigt på vänstra sidan med gamla glasögonen då???
Jag har astigmatism. När jag fick glasögonen så såg pappret snett ut upptill. Det är förstås rakt men såg ut som om det blev bredare högre upp som en tratt. Optikern justerade något med glaset i bågen och det blev bättre av det.
Men viktigast just nu är att jag vill veta varför jag ser suddigt på ett öga och det gör att jag ser suddigt på båda ögonen och blir lite illamående.
Är det värt att försöka vänja sig eller ska jag gå tillbaka direkt?
Självklart ska jag prata med optikern men jag tror inte att hon svarar nu.