Kan inte hålla ögonen öppna-bilkörning
Som rubriken lyder...
För flera år sedan arbetade jag väldigt tidiga morgnar och började då tampas med problemet att mina ögon stängdes på väg till jobbet. Jag upplevde alltså inte trötthet, utan kunde bara inte hålla ögonen öppna. Jag testade koffeinpiller, hög värme i bilen, låg värme i bilen, tugga tuggummi, sjunga, ha fönstret öppet, äta äpple, stanna och sova en kvart. Inget hjälpte.
Jag slutade på arbetsplatsen och då jag inte körde så tidigt på morgonen försvann problemen.
De senaste två åren har det dock dykt upp igen, men inte lika regelbundet. Nu på olika timmar av dygnet, och precis som förut, utan att vara trött. Jag upplever också att det tar lång tid att fokusera om blicken. Med andra ord om jag tittar i backspegeln och sedan ska fokusera rakt fram s går fokus däremellan inte så snabbt som det borde.
Jag stannar vid dessa tillfällen och sover en stund, brukar lösa problemet för en stund. Men kan återkomma igen under samma biltur.
Någon som har teorier? Det verkar inte ha med Upplevd trötthet att göra egentligen. Och beror inte på sömnbrist.
Naturligtvis stannar jag bilen de tillfällen jag inye kan hålla ögonen öppna. Många gånger klarar jag att kämpa emot och forfarande ha fullt fokus, men har jag inte fullt fokus så stannar jag naturligtvis