• Anonym (Ts)

Kan inte hålla ögonen öppna-bilkörning

Som rubriken lyder...

För flera år sedan arbetade jag väldigt tidiga morgnar och började då tampas med problemet att mina ögon stängdes på väg till jobbet. Jag upplevde alltså inte trötthet, utan kunde bara inte hålla ögonen öppna. Jag testade koffeinpiller, hög värme i bilen, låg värme i bilen, tugga tuggummi, sjunga, ha fönstret öppet, äta äpple, stanna och sova en kvart. Inget hjälpte.

Jag slutade på arbetsplatsen och då jag inte körde så tidigt på morgonen försvann problemen.

De senaste två åren har det dock dykt upp igen, men inte lika regelbundet. Nu på olika timmar av dygnet, och precis som förut, utan att vara trött. Jag upplever också att det tar lång tid att fokusera om blicken. Med andra ord om jag tittar i backspegeln och sedan ska fokusera rakt fram s går fokus däremellan inte så snabbt som det borde.

Jag stannar vid dessa tillfällen och sover en stund, brukar lösa problemet för en stund. Men kan återkomma igen under samma biltur.

Någon som har teorier? Det verkar inte ha med Upplevd trötthet att göra egentligen. Och beror inte på sömnbrist.

Naturligtvis stannar jag bilen de tillfällen jag inye kan hålla ögonen öppna. Många gånger klarar jag att kämpa emot och forfarande ha fullt fokus, men har jag inte fullt fokus så stannar jag naturligtvis

• Svar på tråden Kan inte hålla ögonen öppna-bilkörning
  • Anonym (Eyes)

Det har ingenting med synen att göra då? Att du får synbortfall eller så? Oavsett bör du kolla upp ditt problem hos läkaren.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Eyes) skrev 2020-12-05 00:34:27 följande:

Det har ingenting med synen att göra då? Att du får synbortfall eller så? Oavsett bör du kolla upp ditt problem hos läkaren.

Jag är öppen för att det absolut kan ha med synen att göra, men vill tydliggöra att ögonen stängs. Alltså det är inte seendet sol bara faller bort. Jag känner ju att ögonlocken är på väg igen och kan streta emot det, men ibland går det helt enkelt inte.

Jag är helt enig med dig om att kolla detta hos läkare. Just nu är detta inte aktuellt då jag inte är i behov av att köra bil på ett sådant sätt att jag inte kan stanna de gånger det behövs. Och iom Corona vill jag inte besöka läkare. Detta är ju ett problem som ligger långt tillbaka, så därför är jag inte rädd att det ska vara någonting akut.

Tack för ditt svar. Jag har försökt googla men inte hittat någonting som skulle kunna stämma in.

Hade det funnits lightversioner av narkolepsi hade jag börjat tro att det var något I den stilen, men det verkar inte existera
  • Anonym (My)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-05 06:45:38 följande:

Jag är öppen för att det absolut kan ha med synen att göra, men vill tydliggöra att ögonen stängs. Alltså det är inte seendet sol bara faller bort. Jag känner ju att ögonlocken är på väg igen och kan streta emot det, men ibland går det helt enkelt inte.

Jag är helt enig med dig om att kolla detta hos läkare. Just nu är detta inte aktuellt då jag inte är i behov av att köra bil på ett sådant sätt att jag inte kan stanna de gånger det behövs. Och iom Corona vill jag inte besöka läkare. Detta är ju ett problem som ligger långt tillbaka, så därför är jag inte rädd att det ska vara någonting akut.

Tack för ditt svar. Jag har försökt googla men inte hittat någonting som skulle kunna stämma in.

Hade det funnits lightversioner av narkolepsi hade jag börjat tro att det var något I den stilen, men det verkar inte existera

Fast jag tänker att det ändå kan vara synen. Att du lätt blir trött i ögonen och att det är därför de sluts.

Jag kan inte så mycket om narkolepsi, men skulle det kunna vara det, kanske?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2020-12-05 06:52:50 följande:

Fast jag tänker att det ändå kan vara synen. Att du lätt blir trött i ögonen och att det är därför de sluts.

Jag kan inte så mycket om narkolepsi, men skulle det kunna vara det, kanske?

Tack för ditt perspektiv! Narkolepsi är så långt mycket värre, mer regelbundet och samma problem oavsett situation. Så utifrån det jag läst verkar man inte kunna ha en ?lätt? form av det
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-05 08:27:14 följande:

Tack för ditt perspektiv! Narkolepsi är så långt mycket värre, mer regelbundet och samma problem oavsett situation. Så utifrån det jag läst verkar man inte kunna ha en ?lätt? form av det

Kanskeslutsdinaögonvidandratillfällenockså,e

Jäklafailjeliv!nugårdetinteattslåellanslagIGEN!!!
  • Anonym (Ytter)

Vi försöker igen...

kanske sluts dina ögon vid andra tillfällen också, men det är när du kör som du märker det eftersom det är så viktigt då?

• Fredde1981

Kan det inte vara så att kroppen är trött men att du samtidigt är mentalt pigg?

Har inte haft något liknande bekymmer med just att ögonen stängs, men då jag led av sömnapné kunde jag vara hyfsat mentalt pigg medan kroppen var helt slut. Det berodde till stor del på omfattande syrebrist under stora delar av natten + brist på djupsömn.

• Pope Joan II

Om problemet kan åtgärdas genom sömn så är det nog så att trötthet och sömnbehov trots allt är orsaken. 

• Anonym (Ts)
    Fredde1981 skrev 2020-12-05 08:34:10 följande:

Kan det inte vara så att kroppen är trött men att du samtidigt är mentalt pigg?

Har inte haft något liknande bekymmer med just att ögonen stängs, men då jag led av sömnapné kunde jag vara hyfsat mentalt pigg medan kroppen var helt slut. Det berodde till stor del på omfattande syrebrist under stora delar av natten + brist på djupsömn.

Jo kanske är det så. Vi får se hur det utvecklar sig. Har som sagt gått i perioder så känns mest rimligt att det ska vara sömnen, även om jag själv inte upplever att det borde bero på det
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ytter) skrev 2020-12-05 08:33:33 följande:

Vi försöker igen...

kanske sluts dina ögon vid andra tillfällen också, men det är när du kör som du märker det eftersom det är så viktigt då?

Finns absolut en poäng i det du säger. Det är

Dock väldigt tydligt så jag tror inte att jag missar det i sammanhang. Kan tillägga att jag kan uppleva samma ibland om jah sitter och läser och att jag vid andra tillfällen när jag sitter ner kan känna ett starkt begoh av att stänga ögonen pga samma känsla, men inte på det sättet att jag inte KAN hålla ögonen öppna
Svar på tråden Kan inte hålla ögonen öppna-bilkörning