• RenLuft

    Bara jag som tycker att vissa människor med någon vis psykisk ohälsa är facinerade att höra att människan lider av?

    Jag tänker framförallt på PTSD. Det är inte bara när det dyker upp ''Jag har PTSD'' ifrån tomma intet som är spännande, utan det är när man kanske känt en person och så vet man att denne har haft det tufft i sin uppväxt och så kanske det kommer fram att människan lider av PTSD som får mig att tänka att personen vart just mer intressantare. Jag vet egentligen inte varför jag känner så.

    Utgå ifrån att ''Jag har PTSD'' inte är bullshit ifrån en drama queen som bara snackar skit. Utan en äkta person som öppnar upp sig.

    Bara jag som tycker såhär?

  • Svar på tråden Bara jag som tycker att vissa människor med någon vis psykisk ohälsa är facinerade att höra att människan lider av?
  • pepsimax

    Nä det är nog inte bara du, mitt ex var bipolär, det fanns alltid en grupp framförallt kvinnor runt omkring honom som tyckte att själva diagnosen var spännande typ.

  • RenLuft
    pepsimax skrev 2020-12-05 11:05:39 följande:

    Nä det är nog inte bara du, mitt ex var bipolär, det fanns alltid en grupp framförallt kvinnor runt omkring honom som tyckte att själva diagnosen var spännande typ.


    Intressant!

    Och så sägs det att kvinnor förs bort ifrån människor som har någon psykiskt diagnos, så som Bipolär eller något annat, kanske..
  • Magical
    RenLuft skrev 2020-12-05 09:02:49 följande:

    Jag tänker framförallt på PTSD. Det är inte bara när det dyker upp ''Jag har PTSD'' ifrån tomma intet som är spännande, utan det är när man kanske känt en person och så vet man att denne har haft det tufft i sin uppväxt och så kanske det kommer fram att människan lider av PTSD som får mig att tänka att personen vart just mer intressantare. Jag vet egentligen inte varför jag känner så.

    Utgå ifrån att ''Jag har PTSD'' inte är bullshit ifrån en drama queen som bara snackar skit. Utan en äkta person som öppnar upp sig.

    Bara jag som tycker såhär?


    nja, för mig är det helt främmande att bli fascinerad av andra människors svårigheter 
  • pepsimax
    RenLuft skrev 2020-12-05 11:55:33 följande:
    Intressant!

    Och så sägs det att kvinnor förs bort ifrån människor som har någon psykiskt diagnos, så som Bipolär eller något annat, kanske..
    Ja, jag attraherades ju inte av hans diagnos, som han inte hade hunnit få då vi träffades (även om sjukdomen väl fanns där redan), men jag vet att många tycker det är spännande.
  • Aniiee

    Låter konstigt att bli fascinerad av, men det kanske bara är för att jag vet hur det kan vara...


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonymous31

    Fascinerande? Jag vet inte jag... 

    Jag tycker snarare att det låter sorgligt. Det är ofta ett extremt lidande för människor med psykiskt lidande.. Men samtidigt så är ju personen i fråga inte BARA sitt  psykiskt dåliga mående heller.

    Så jag tycker det låter märkligt att vara fascinerad av det. 

  • stoltsyster

    Jag kan förstå din tanke kring detta, då det är en stor del av personligheten. Man är inte sin diagnos MEN, för att vi på bästa sätt ska kunna hjälpa varandra utifrån de förutsättningar vi har behöver vi också kunskap om de olika diagnoserna och ångesten. 

    Jag själv har cyklotymi (en mildare form av bipolär) och lever med ångest, paniksyndrom och är öppen med mitt mående. Jag är inte öppen för att jag vill ha någons medgivande utan för att jag tycker att det är viktigt att prata om. 

    Med min nystartade blogg skriver jag om balans i livet när man lever med sin sjukdom, och hur man kan motverka det. Jag har olika mediciner för att hålla mitt mående så stabilt det går, men det är styrketräning och konditions träing av olika slag som får mig att må så bra jag kan uifrån mina förutsättningar. 

    Kika gärna in på min blogg =)

    https://lantligbalans.blogg.se/     

  • Mimosa86

    Nä, min vän lider av detta pga av trauman från barndomen. Det är bara sorgligt. Finns inget spännande i att en människa inte mår bra

  • prometheuz
    RenLuft skrev 2020-12-05 09:02:49 följande:

    Jag tänker framförallt på PTSD. Det är inte bara när det dyker upp ''Jag har PTSD'' ifrån tomma intet som är spännande, utan det är när man kanske känt en person och så vet man att denne har haft det tufft i sin uppväxt och så kanske det kommer fram att människan lider av PTSD som får mig att tänka att personen vart just mer intressantare. Jag vet egentligen inte varför jag känner så.

    Utgå ifrån att ''Jag har PTSD'' inte är bullshit ifrån en drama queen som bara snackar skit. Utan en äkta person som öppnar upp sig.

    Bara jag som tycker såhär?


    Då kanske du gillar att läsa Gabor Maté, Scattered Mind. Eller lyssna på Sam Vaknin på youtube? =) Jag tycker det är intressant att lära mig nya saker, men om det skulle vara något som påverkade mitt liv, en nära vän eller släkting, så blir saken mindre intressant och mer plågsamt.. 
Svar på tråden Bara jag som tycker att vissa människor med någon vis psykisk ohälsa är facinerade att höra att människan lider av?