• Klumpadunsan

    Orolig efter ätit bacon

    Jag stekte strimlat bacon till middag härom dagen och blev i efterhand orolig för att det inte skulle blivit helt genomstekt (gjorde en sås). Då jag skar baconet i strimlor blev det som klumpar i stekpannan och alla delad sig inte. Det stektes i ca 7-10 minuter på 7an på spisen. Mina man sa att det såg färdigt ut, men jag oroar mig ändå för att det inte blev tillräckligt varmt och att jag vanfört i mig listeria. Behöver jag oroa mig?

    Konserveringsmedel E250 var med i innehållsförteckningen. Vet någon om det hämmar listeriabakterier? Toxoplasma behöver jag inte oroa mig för då baconet legat i frysen (-18) i ca en vecka :)

  • Svar på tråden Orolig efter ätit bacon
  • Anonym (Ida)

    Just griskött är viktigt att det är färdigstekt då det kan innehålla listeria.

    Jag hade också varit orolig om jag vore dig.

  • Anonym (Nej, ingen anledning till oro)
    Anonym (Ida) skrev 2020-12-09 21:57:47 följande:

    Just griskött är viktigt att det är färdigstekt då det kan innehålla listeria.

    Jag hade också varit orolig om jag vore dig.


    Du tänker nog på toxoplasmos? Jag tycker inte ts behöver vara orolig, då det är toxoplasmos som kan förekomma i griskött. Detta kött hade dock varit fryst, därav ingen risk för det.
  • Holy93

    Fråga dig själv, hur många känner du som har blivit sjuk av listeriabakterier? Tror inte det är någon fara. 

Svar på tråden Orolig efter ätit bacon