• Rickis80

Missed abortion

Jag var på ultraljud i tisdag inför nipt och fick då veta att fostrets hjärta hade slutat så i ca v 8+0 och jag var då i v 8+5. Jag har bara haft lite illamående, knappt ont brösten, men sen igår har jag mått jätteilla och lite mer öm i brösten. Kan det verkligen bli så? Borde inte symtomen bli mindre när fostret dog?

Blir ju orolig att dom sett fel men det var två olika läkare som konstaterade det.

• Svar på tråden Missed abortion
  • Golden23

Kan nog vara så att kroppen inte har reflekterat över att fostret har dött och därav ger den fortfarande ut symtom på graviditeten.

• Anonym (Hormon)

Anledningen till att man har symtom som ex illamående är ju pga hormonerna (hcg) och dessa hormoner finns kvar så länge fostret/moderkaka finns kvar i dig. Även när du aborterat finns hormonerna kvar ett tag efter i blodet och sjunker varje dag tills de når noll.

• Berguven

När mitt MA uppdagades i november 2019 så hade jag massvis med graviditetssymtom. Ömma bröst, illamående, trött osv. 

Eftersom att min gynekolog ville vara helt säker så kom jag på en uppföljande undersökning en vecka efter första besöket, för att se om något mot förmodan hade skett. Under dessa 3 veckor innan jag tillslut insåg att min första graviditet någonsin inte var lyckad, så hade jag graviditetssymtom. Det var nog det som gjorde att det var så otroligt svårt för mig att förstå, eftersom att jag kände mig gravid.

Jag beklagar ditt MA och hoppas att du mår bättre snart!

Svar på tråden Missed abortion