• Mammassmå

    Borsta håret själv

    I vilken ålder gjorde era långhåriga barn det? Har de tunt eller tjockt hår?

  • Svar på tråden Borsta håret själv
  • Mammassmå
    GöstaPetter skrev 2020-12-06 08:42:56 följande:

    Tjockt, lockigt hår (tänk hästtagel), vid ca 4 år.


    Och ni behövde inte hjälpa till alls?
  • GöstaPetter
    Mammassmå skrev 2020-12-06 08:59:51 följande:
    Och ni behövde inte hjälpa till alls?
    Barnet klarade det ganska bra själv. Dock var det en del av "morgonritualen" att borsta igenom håret några år till, eftersom vi föräldrar flätade eller satte upp det inför dagens aktiviteter till lågstadiet någon gång. .
  • Mammassmå
    GöstaPetter skrev 2020-12-06 09:18:41 följande:

    Barnet klarade det ganska bra själv. Dock var det en del av "morgonritualen" att borsta igenom håret några år till, eftersom vi föräldrar flätade eller satte upp det inför dagens aktiviteter till lågstadiet någon gång. .


    Min nioåring (som har adhd och autism) vägrar borsta håret och de gånger vi ändå insisterat att hon försöker så tar hon bara några tag och sen skriker hon om att hon får ont i händerna och blir rasande om vi inte tar över... Hon har också tjockt lockigt hår, en blandning av mitt skandinaviska och pappans afro och borstas det inte ordentligt dagligen blir det jättestora knutar.

    Försöker få en uppfattning om vilka krav som är rimliga att ställa.
  • GöstaPetter
    Mammassmå skrev 2020-12-06 10:03:18 följande:
    Min nioåring (som har adhd och autism) vägrar borsta håret och de gånger vi ändå insisterat att hon försöker så tar hon bara några tag och sen skriker hon om att hon får ont i händerna och blir rasande om vi inte tar över... Hon har också tjockt lockigt hår, en blandning av mitt skandinaviska och pappans afro och borstas det inte ordentligt dagligen blir det jättestora knutar.

    Försöker få en uppfattning om vilka krav som är rimliga att ställa.
    Jag tycker att du ska kolla lite videos på youtube med just din dotters textur. Att jämföra "europeiskt hår" med någon form av "afro-struktur" går bara inte.

    Ett hår med "afro-struktur" ska t. ex. oftast inte tvättas mer än 2-4ggr/månad, en frisyr sitter i flera dagar, ibland veckor i sträck. Hon kan behöva andra verktyg än du, eller använda dem på annat sätt än dig, osv. Använda produkter i håret som du inte behöver, och i helt andra mängder än vad som står beskrivet på flaskan.
    Du kan inte behandla håret eller ställa kraven på din dotter efter "europeiska" normer.

    Läs på lite och hjälp din dotter att lära sig de knep och trick hon behöver, tids nog kommer hon lära sig att göra det själv.
  • Mammassmå
    GöstaPetter skrev 2020-12-06 10:47:12 följande:

    Jag tycker att du ska kolla lite videos på youtube med just din dotters textur. Att jämföra "europeiskt hår" med någon form av "afro-struktur" går bara inte.

    Ett hår med "afro-struktur" ska t. ex. oftast inte tvättas mer än 2-4ggr/månad, en frisyr sitter i flera dagar, ibland veckor i sträck. Hon kan behöva andra verktyg än du, eller använda dem på annat sätt än dig, osv. Använda produkter i håret som du inte behöver, och i helt andra mängder än vad som står beskrivet på flaskan.

    Du kan inte behandla håret eller ställa kraven på din dotter efter "europeiska" normer.

    Läs på lite och hjälp din dotter att lära sig de knep och trick hon behöver, tids nog kommer hon lära sig att göra det själv.


    Jag är väldigt insatt i vad hennes hår behöver. Det är som sagt inte rent afro, utan en blandning. Det är svårt att förklara. Hennes hår är välmående och välskött, frågan gäller bara när man kan kräva att hon kan borsta det själv, för att kunna skilja på vad som är bekvämlighet från hennes sida och vad som handlar om att hon faktiskt inte klarar av det.
  • Kexsmula

    Jag har alltid haft långt, väldigt tjockt hår med stora lockar - dvs inte särskilt enkelt att borsta ut själv som liten. Tror min mamma hjälpte mig till 7-8 årsåldern.

  • GöstaPetter
    Mammassmå skrev 2020-12-06 10:53:31 följande:
    Jag är väldigt insatt i vad hennes hår behöver. Det är som sagt inte rent afro, utan en blandning. Det är svårt att förklara. Hennes hår är välmående och välskött, frågan gäller bara när man kan kräva att hon kan borsta det själv, för att kunna skilja på vad som är bekvämlighet från hennes sida och vad som handlar om att hon faktiskt inte klarar av det.
    Jag menar inte att påstå att dotterns hår är "sunkigt" eller så, bara att det inte går att jämföra med "europeiskt" hår.

    Även om det är en "blandning" så kan du inte ställa samma krav som du hade gjort på ett "europeiskt" hår. Lägg en diagnos eller två ovanpå det så får du en helt annan rimlighet på vad som kan krävas av dottern. Vad säger arbetsterapeuten (och har hen jobbat med den här hårtexturen tidigare?), eller det finns ingen sådan inkopplad än?
  • AnnaZL

    Är det inte vettigt att barnet har så långt hår som det kan borsta själv? När hon är motiverad nog att ta hand om det själv kan hon ha en lång frisyr, fram tills dess så kort hon klarar av.


     

  • legomum

    Det kommer ju vissa svårigheter med just autism och detta skulle kunna vara det, det låter som det i alla fall. Så varför inte ta ett steg tillbaka och gör om rutinen, hon börjar och du avslutar.

    Det är nog med problematiska situationer  (även för föräldrar utan barn med autism) så välj dina strider.

    Så hade jag tänkt i alla fall.

  • fjanten

    Min dotter blir 4 i januari och borstar sitt hår själv, och jag borstar det sista vid behov (men hon brukar få till det). Hennes farmor har lärt henne - jättekrulligt hår som hon ärvt just av sin farmor. Det har inte varit helt enkelt att hitta rätt produkter för just hennes hår, men nu har vi fått in en bra procedur och frekvens på hårborstning och tvätt. Då fixar hon just borst-biten själv.

    Dock har vi ingen npf-problematik här och hon har tidigt varit en som "KAN SJÄLV", så då har ju intresse att lära sig funnits.

  • Räkan77

    Din dotter verkar tycka att hårborstningen är jobbigt så då skulle jag absolut hjälpa till varje morgon. När/om ni måste börja åka till jobbet innan hon har klivit upp ur sängen får ni komma fram till en ny lösning om hon fortfarande behöver er hjälp då.

  • Mrs Moneybags
    Mammassmå skrev 2020-12-06 10:03:18 följande:
    Min nioåring (som har adhd och autism) vägrar borsta håret och de gånger vi ändå insisterat att hon försöker så tar hon bara några tag och sen skriker hon om att hon får ont i händerna och blir rasande om vi inte tar över... Hon har också tjockt lockigt hår, en blandning av mitt skandinaviska och pappans afro och borstas det inte ordentligt dagligen blir det jättestora knutar.

    Försöker få en uppfattning om vilka krav som är rimliga att ställa.
    Jag har likadant hår som din dotter och nej, man kan inte ställa kravet att en 9-åring ska ta hand om ett tjockt, lockigt hår som dessutom är långt själv. 

    Dessutom har ju din dotter en annan problematik som kanske spelar in när det gäller möjligheten att ta hand om sitt hår på ett bra sätt. 

    Du får nog räkna med att ta hand om hennes hår i några år till. De flesta jag känner med min hårtyp som har långt hår, brukar vara 14-15 när de kan ta hand om håret helt själv, men har ändå ofta mamma som hjälper till att göra vissa frisyrer. 

    Jag borstar dock inte mitt hår varje dag, jag reder ut det i samband med tvätt och om jag hade en 9-åring med mitt hår skulle jag göra en eller två inbakade flätor och ha dem till nästa tvätt. Skulle jag borsta mitt hår varje dag skulle det bli sönderrivet. Därför reder jag helst bara ut med fingrarna medan jag har inpackning eller balsam i håret och kammar försiktigt när jag har sköljt ut det om jag t ex ska göra en inbakad fläta. Problemet när man borstar ofta är att hårtopparna delas och håret blir successivt mer och mer svårborstat, eftersom det är trasigt. 

    Att tvätta 2 gånger i månaden som någon skrev härovanför är helt fel, vårt hår mår lika bra av att tvättas som alla andra hårtyper. Själv tvättar jag håret två gånger i veckan och det är midjelångt. Ena gången tvättar jag med shampo och inpackning, andra gången sköljer jag håret och tvättar med bara balsam. Därefter sätter jag i mina hårprodukter och låter håret självtorka oavsett om jag har det utsläppt eller i en fläta eller liknande. 

    Nu vet jag inte vilken grad av lockighet din dotter har, men det finns inspirerande filmer på SVT nu som heter något med afro...ska kolla och länka om jag hittar dem. 

    Om din dotter har en/två inbakade flätor kan hon sova med dem om du sätter en sjal eller brett hårband innan hon går och lägger sig. Då behöver du bara stryka över med lite hårkräm så ser det ut som nytt när hon går upp. Sidenkudde är bra för att minska trassel. 
  • Mammassmå

    Ja det kanske blir så att jag får fortsätta hjälpa henne.

    Hon har tendenser att vara väldigt lat och vill inte göra något som hon inte tycker är kul, så det är ibland svårt att skilja på vad som är bekvämlighet och vad som inte är det.

    Hon hatar att ha håret uppsatt och jag får inte klippa det kortare än en viss längd. När hon var liten brukade jag alltid fläta det, men det vill hon inte längre.

    Hennes äldre syster skötte sitt hår i den åldern, hon har också autism, dock inte adhd.

  • Mrs Moneybags
    Mammassmå skrev 2020-12-07 10:39:20 följande:

    Ja det kanske blir så att jag får fortsätta hjälpa henne.

    Hon har tendenser att vara väldigt lat och vill inte göra något som hon inte tycker är kul, så det är ibland svårt att skilja på vad som är bekvämlighet och vad som inte är det.

    Hon hatar att ha håret uppsatt och jag får inte klippa det kortare än en viss längd. När hon var liten brukade jag alltid fläta det, men det vill hon inte längre.

    Hennes äldre syster skötte sitt hår i den åldern, hon har också autism, dock inte adhd.


    Ja, det är nog bäst att du fortsätter hjälpa henne lite. 
    Jag förstår verkligen att det är stressande för dig när du måste göra i ordning dig själv också på morgonen. Hon kanske ändå kan tänka sig att sova med en fläta så att det inte är så trassligt på morgonen? Även om hon släpper ut det, menar jag? 
  • asdfgh

    Jag har 2 barn en nybliven 7åring och en 9åring. Ingen av dem har någon typ av NPF-problematik.

    Yngsta borstar sitt hår själv utan problem. Det är drygt axellångt men har i stort sett aldrig trassel trots att det är löst nästan jämt.

    Äldsta har kanske 5cm längre hår än syskonet men det är tjockt och blir trassligt av att man tittar på det. Hen klarar inte av att borsta håret själv om det inte varit i fläta över natten och behöver hjälp med att fläta om det.

    Själv klarade jag inte av att reda ut det stora trasslet som dök upp i nacken som genom magi förrän jag gick på mellanstadiet

Svar på tråden Borsta håret själv