• Anonym (:()
    Sun 6 Dec 2020 13:50
    982 visningar
    22 svar
    22
    982

    Hur hanterar jag detta

    Jag vill verkligen ha synpunkter på våran situation utifrån.

    Jag är bonusmamma till en 10 årig pojke. Han kommer till oss varannan helg samt lov. Under denna pandemi har de ju blivit vissa undantag så de har inte varit varannan helg sen i våras pga omständigheterna .

    Jag är ensam försörjande i våras familj, min man är sjuk så allt ansvar blir på mig.

    Han och hans föredetta kan bestämma helt när sonen ska komma, jag får inte reda på något.. för mig känns de konstigt då de är jag som får betala resorna samt andra utgifter för pojken när han kommer. Därför tycker jag de skulle varit jättebra om man fick reda på de i samma stund dom bestämmer något. Har tagit upp detta flera gånger att jag vill också vara/känna mig delaktig då de ända är jag som ansvarar och "tar hand" om pojken när han kommer pga min mans hälsa. Men då blir de världens scen att jag överdriver och han blir sur och grinig. Samt om Jag ger förslag när de går bra att han ska komma under sommaren och de inte passar hans föredetta så tar de hus i helvete om jag inte går med på de medan jag försöker förklara att de är jag som har ansvar för honom när han är här och jag vill att de ska matcha mitt arbetsschema så mycket som möjligt. Men då kläcker han ur sig att jag inte vill ha han här osv. Vilket inte är sant utan vill bara försöka göra de till de bättre för oss alla .

    Just nu känner mig mer eller mindre bara utnyttjad de går bra att jag ska betala allting men jag får inte lägga mig i planeringen.

    Jag undrar om jag överdriver som han säger att jag gör? Känns som att jag inte kan tänka klart längre.

  • Svar på tråden Hur hanterar jag detta
  • Anonym (galet­)
    Sun 6 Dec 2020 14:07
    #1
    +4

    Oj, så många fel i denna text så jag vet knappt var jag ska börja!

    Ni har verkligen hamnat helt fel! Du ska för det första inte alls betala för ett bar som inte är ditt, om du inte vill. Man kan undra vad pappan skulle gjort om du inte existerade? 
    Att pappan försöker skuldbelägga dig är inte alls ok. Han försöker få dig att tro att det är dig det är fel på när du verkligen gör så otroligt mycket mer än lång bonusföräldrar gör.

    Hans ex ska inte bestämma över hur saker ska vara hos er. Klart det måste fungera i ert hushåll också, när barnet ska komma. 

    Har ni någon gång bett om hjälp med detta? Om inte, så behöver ni nog ett samtal i familjerätten, med mamman. Det är inte rätt att allt bara ska bli som hon säger och att pappan blir sur på dig om du tycker något annat. 

    Hur länge har det varit så här? Ha ni fler barn? 

    Har du funderat på att separera? 
    Du är hans plånbok och barnvakt, uppenbarligen. 

  • Anonym (:() Trådstartaren
    Sun 6 Dec 2020 14:41
    #2

    Tack snälla för ditt svar. Vad skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar. Jo vi har haft de så här i ca 10 år! Lätt att bli blind. Om han inte tar sonen när de passar exet så hotas de med att han aldrig ska få se sin son. Jag får absolut inte lägga mig I för exet då jag inte är pappan. Utan det är något mellan dom säger exet dom gångerna jag försökt. Men nu känner jag mig så överkörd och jag har mina barn som heller inte vet när bonusen ska komma. Tror att min man vill göra så som exet vill för att inte skapa drama där. Men nu känner jag mig så betydelselös och utnyttjad. Ingen bryr sig om att jag inte har all ork i världen då jag själv varit sjuk samt har jobbat extremt mycket extra för att få allt att gå ihop, de i sin tur att jag inte varit ledig särskilt mycket.

    Familjerätten har dom varit på men där "bryr" dom sig inte om mig utan såklart till deras sons bästa. Och då får jag lixom anpassa mig till deras beslut :(

  • Anonym (galet­)
    Sun 6 Dec 2020 15:04
    #3
    +1
    Anonym (:() skrev 2020-12-06 14:41:16 följande:

    Tack snälla för ditt svar. Vad skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar. Jo vi har haft de så här i ca 10 år! Lätt att bli blind. Om han inte tar sonen när de passar exet så hotas de med att han aldrig ska få se sin son. Jag får absolut inte lägga mig I för exet då jag inte är pappan. Utan det är något mellan dom säger exet dom gångerna jag försökt. Men nu känner jag mig så överkörd och jag har mina barn som heller inte vet när bonusen ska komma. Tror att min man vill göra så som exet vill för att inte skapa drama där. Men nu känner jag mig så betydelselös och utnyttjad. Ingen bryr sig om att jag inte har all ork i världen då jag själv varit sjuk samt har jobbat extremt mycket extra för att få allt att gå ihop, de i sin tur att jag inte varit ledig särskilt mycket.

    Familjerätten har dom varit på men där "bryr" dom sig inte om mig utan såklart till deras sons bästa. Och då får jag lixom anpassa mig till deras beslut :(


    Fast du behöver inte gå med på vad som helst. Det är ju ditt och dina barns hem också? 
    Han är nog mer rädd att hamna i konflikt med sitt ex än dig, och därför är han taskig mot dig. Men du ska ju inte ta detta! Och HAN borde begripa att det är i hans intresse att hålla sig väl med dig, om han vill behålla dig. 

    Jag bor också i en bonusfamilj och jo, det finns ett "crazy ex" här också men min man och jag är så samspelta. Han skulle aldrig bete sig som din man och vi bestämmer allt tillsammans (vi har barn båda två). 
    Därför blir jag riktig ledsen av att läsa det du skriver för ni har det ju egentligen inte bra, någon av er.
    Kan tänka mig att mannen känner sig i lite av en rävsax gentemot exet, men det ska du egentligen inte behöva ta hänsyn till. Hans sätt att hantera detta är ju bara botten! 

    Mitt tips är att du kontaktar terapeut för egen del, få hjälp och redskap att hantera detta och  - hoppas jag, kanske på sikt lämna detta för jag tror inte att varken du eller dina barn mår så bra att leva med denna man som beter sig så taskigt mot dig? 

    Du driver hotell, betalar för allt och får dessutom ta emot en massa skit om du någon gång protesterar! 
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Sun 6 Dec 2020 15:20
    #4

    Tack för ditt pepp ???? känns bättre inombords nu när jag läser vad du skriver.. de där med terapeut var ingen dum idé.. jo de känns lite som jag ska bara stå här med öppna armar när de passar "dom" sen att en annan känner sig totalt slut redan som de varit så var detta droppen faktiskt.

    Tack för du öppnade mina ögon :)

  • Anonym (:() Trådstartaren
    Sun 6 Dec 2020 15:21
    #5

    Oj alla frågetecken vet jag inte varför dom dök upp ????ska såklart inte vara där

  • Anonym (galet­)
    Sun 6 Dec 2020 16:51
    #6
    Anonym (:() skrev 2020-12-06 15:21:11 följande:

    Oj alla frågetecken vet jag inte varför dom dök upp ????ska såklart inte vara där


    Det blir så här på forumet, tror det kan bero på om man skriver på mobil tex Flört
  • Anonym
    Sun 6 Dec 2020 16:57
    #7

    Vill du ens leva i den där kaosrelationen?

  • Sun 6 Dec 2020 17:16
    #8
    +1
    Anonym (:() skrev 2020-12-06 13:50:37 följande:

    Jag vill verkligen ha synpunkter på våran situation utifrån.

    Jag är bonusmamma till en 10 årig pojke. Han kommer till oss varannan helg samt lov. Under denna pandemi har de ju blivit vissa undantag så de har inte varit varannan helg sen i våras pga omständigheterna .

    Jag är ensam försörjande i våras familj, min man är sjuk så allt ansvar blir på mig.

    Han och hans föredetta kan bestämma helt när sonen ska komma, jag får inte reda på något.. för mig känns de konstigt då de är jag som får betala resorna samt andra utgifter för pojken när han kommer. Därför tycker jag de skulle varit jättebra om man fick reda på de i samma stund dom bestämmer något. Har tagit upp detta flera gånger att jag vill också vara/känna mig delaktig då de ända är jag som ansvarar och "tar hand" om pojken när han kommer pga min mans hälsa. Men då blir de världens scen att jag överdriver och han blir sur och grinig. Samt om Jag ger förslag när de går bra att han ska komma under sommaren och de inte passar hans föredetta så tar de hus i helvete om jag inte går med på de medan jag försöker förklara att de är jag som har ansvar för honom när han är här och jag vill att de ska matcha mitt arbetsschema så mycket som möjligt. Men då kläcker han ur sig att jag inte vill ha han här osv. Vilket inte är sant utan vill bara försöka göra de till de bättre för oss alla .

    Just nu känner mig mer eller mindre bara utnyttjad de går bra att jag ska betala allting men jag får inte lägga mig i planeringen.

    Jag undrar om jag överdriver som han säger att jag gör? Känns som att jag inte kan tänka klart längre.


    Det verkar som din man fortfarande är gift med sitt ex. Han håller med henne i allt medan du är hushållerska/barnpassare/slav. Försöker du ställa (helt rimliga krav) så försöker han skuldbelägga dig.

    Han vet att han kan komma undan med allt för du ställer alltid upp. Kräv att han behandlar dig som din fru och inte din tjänare/slav. Det är du och din man som bestämmer när det passar er, och sen får han ta upp det med sitt ex.

    Men det är alltså nu som det är så här rörigt, annars kommer pojken varannan helg? Eller är det loven som det bestäms om i sista stund och över ditt huvud?

    Nästa gång det kommer så där i sista stund, säg att du och din barn ska resa bort så han får ta hand om sonen själv.

    Alltså jag fattar inte varför du vill vara ihop med den där grinige typen. Däremot fattar jag varför han vill vara hos dig: Du försörjer honom och du tar hand om hans barn och t o m betalar resorna för barnet. Sluta med att betala resorna, har inte din man någon sjukpenning/sjukersättning?
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Sun 6 Dec 2020 18:59
    #9

    Pojken har alltid kommit varannan helg. Men pga pandemin har de blivit lite si och så med de då vi varit sjuka samt pojken varit sjuk.. de med att han skulle komma fick jag reda på i sent på kvällen dagen innan. Men jag vill kunna förbereda de andra barnen att han ska komma då dom inte riktigt kommer överens så blir de bättre om dom vet.

    Nej har ingen inkomst alls.

    Alla loven bestäms inför varje lov om han ska komma eller inte, blir de inte som exet vill så terrar hon med elaka sms.

    Nej jag kände nu att detta var för mycket denna gång. Jag vet att jag kommer behöva ta upp denna situation med maken, men vet också att han kommer bli arg på MIG!!!! Och sedan kommer han att säga okej då skiter vi i och tar hit Dennis då om de ska bli sånt jävla tjafs varenda gång!

    De är typ de svaret jag kommer att få, ge mig skulden som vanligt, suck

  • Anonym (Q)
    Sun 6 Dec 2020 19:05
    #10
    +1
    Anonym (:() skrev 2020-12-06 18:59:27 följande:

    Nej jag kände nu att detta var för mycket denna gång. Jag vet att jag kommer behöva ta upp denna situation med maken, men vet också att han kommer bli arg på MIG!!!! Och sedan kommer han att säga okej då skiter vi i och tar hit Dennis då om de ska bli sånt jävla tjafs varenda gång!

    De är typ de svaret jag kommer att få, ge mig skulden som vanligt, suck


    Låt honom vara passivt aggressiv då, inte ditt problem. Men du kan ju påpeka att det är väldigt taskigt att straffa pojken för att han själv inte klarar av att reda ut situationen på något bättre sätt.
Svar på tråden Hur hanterar jag detta