• Anonym (Vilken?)

Vithaj eller saltvattenskrokodil?

Om ni måste välja, vilket av dessa två djur stöter ni då helst ihop med och varför: en vithaj eller en saltvattenskrokodil?

Om en fight uppstod mellan dessa två djur, vem tror ni skulle vinna då?

• Svar på tråden Vithaj eller saltvattenskrokodil?
  • Anonym (K)

Hellre en vithaj. Mindre risk att bli uppäten antagligen. Men vithajen skulle vinna om de råkade träffas.

• flygrl

Hmm...båda är fascinerande men väldigt skrämmande djur jag inte vill möta annat än på film. Litar på inlägget innan och säger vithaj av samma skäl som hen säger nämligen att risken kanske är mindre bli uppäten. Fast jag vet inte. Får man välja möta en abborre i stället?

Va jag förstått är hajen och krokodilen ganska jämnstora men på djupt vatten vinner troligen hajen för den är mycket skickligare simmare. I en mörk gränd vinner krokodilen för den har bättre fotarbete.

• Litenmenhård

Jag skule nog också hellre möta än vithaj, även om dem skrämmer mig mer än en krokodil, men jag kan ett trick. Möter man en haj, i detta fallet en vithaj så ska man slå den mitt på nosen, så att säga. Då tappar den fokuseringen och simmar därifrån. Den blir liksom förvirrad.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    Litenmenhård skrev 2020-12-06 16:47:39 följande:

Jag skule nog också hellre möta än vithaj, även om dem skrämmer mig mer än en krokodil, men jag kan ett trick. Möter man en haj, i detta fallet en vithaj så ska man slå den mitt på nosen, så att säga. Då tappar den fokuseringen och simmar därifrån. Den blir liksom förvirrad.

*skulle*
  • Anonym (Li)

Krokodiler står för betydligt fler attacker mot människor per år än vithajar. Krokodiler äter lite allt möjligt medan de flesta vithajsattacker beror på att hajen misstar människor för sin instinktiva föda, t.ex. kan en människa på en surfbräda som paddlar med armarna påminna om en säl. Vithajar har alltså, till skillnad från krokodiler, inget större intresse av äta en människa som bara simmar förbi.

Slutsats: Jag möter hellre en vithaj än en krokodil även om jag kanske skulle dö av blotta chocken. Vithajar kan bli betydligt större än krokodiler.

Vithajen vinner lätt över krokodilen. Det är en enorm kraft i vithajens bett, det är svårt att bygga hajburar som kan stå emot den. Det skulle vara om krokodilen fick in en riktigt bra träff direkt men jag tror inte krokodilens tänder skulle komma igenom vithajens skinn så pass att den kan skada vithajen svårt.

Det här är sådana frågor som min tonårsson ställer hela tiden och jag hugger (hö hö) varje gång.

• Jinks

Vithaj hade jag hellre mött. Jagar normalt inte människor om de inte tror man är en säl. Deras strategi är att överraska bytet. Enligt en bok jag läste av Jacques Cousteau så faller hajar ofta offer för delfiner och saltvattenskrokodiler. Trots sitt utseende så är de ganska bräckliga. Broskskelett.

• Jinks

En motfråga. Vad händer om man dumpar en flodhäst mitt ute på havet? Själv inte helt säker men har en teori.

• Litenmenhård
    Jinks skrev 2020-12-06 18:11:57 följande:

En motfråga. Vad händer om man dumpar en flodhäst mitt ute på havet? Själv inte helt säker men har en teori.

Dem lever i grunt vatten och kan stanna nere under ytan ett tag så simma kan dem ju, men jag vet inte hur bra dem skulle vara på öppet vatten.
Svar på tråden Vithaj eller saltvattenskrokodil?