• Anonym (Hjälp mig)

    Missbrukande förälder

    Säkert många som separerat med barn här - behöver hjälp!

    Bakgrund: min sambo är en missbrukare och har många riskbruk. Han har varit spelmissbrukare i perioder. Senast 2018. Spelade bort över 400k.

    Han har innan jag träffade honom tagit amfetamin när han festat och haft spelkvällar. Glad i alkohol.

    Vi blev tillsammans. Det här upphörde. Vi skaffade två barn. Han blev deprimerad. Framkommit nu att han tagit amfetamin i vardagen. Rör sig om 10-15ggr senaste 2.5 månader säger han. När han tagit har han tagit och varit vaken i ca 2dygn. Han har troligtvis haft med sig barnen i bilen när han köpt droger. Varit runt barnen påverkad.

    Jag kom över en konversation där vissa saker av detta stryks. Egentligen bara att han diskuterar att han tagit.

    Jag vill skydda barnen. Jag har ensamvårdnad.

    Hur går jag vidare? Vad gör jag? Vad är mina rättigheter?

    Barnen är små, under tre år.

  • Svar på tråden Missbrukande förälder
  • Anonym (eee)

    Har du ensam vårdnad har du ju redan det viktigaste. Och du ska givetvis skydda barnen från en sådan miljö som han skapar. 

  • Anonym (Soc.)

    Du har inte bara rätt utan en absolut skyldighet att skydda dina barn. Om det inte finns en dom på umgänge gör du inget fel. Däremot kan det vara en god ide inför eventuell kommande tvist att få skälen till detta dokumenterat. Smartast genom att du kontaktar socialtjänsten och ber om stöd vid umgänge så att du även visar att du har för avsikt att möjliggöra fortsatt umgänge. Ansök alltså om ungängesstöd hos socialtjänsten och samarbetssamtal hos familjerätten.

  • Anonym (Hjälp mig)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-06 19:35:54 följande:

    Har du ensam vårdnad har du ju redan det viktigaste. Och du ska givetvis skydda barnen från en sådan miljö som han skapar. 


    Ja, självklart ska jag och gör det. Fick precis reda på det här.
  • Anonym (Hjälp mig)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-12-06 19:41:25 följande:

    Du har inte bara rätt utan en absolut skyldighet att skydda dina barn. Om det inte finns en dom på umgänge gör du inget fel. Däremot kan det vara en god ide inför eventuell kommande tvist att få skälen till detta dokumenterat. Smartast genom att du kontaktar socialtjänsten och ber om stöd vid umgänge så att du även visar att du har för avsikt att möjliggöra fortsatt umgänge. Ansök alltså om ungängesstöd hos socialtjänsten och samarbetssamtal hos familjerätten.


    Tack. Ringer direkt på måndag.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hjälp mig) skrev 2020-12-06 19:29:10 följande:

    Jag vill skydda barnen. Jag har ensamvårdnad.

    Hur går jag vidare? Vad gör jag? Vad är mina rättigheter?

    Barnen är små, under tre år.


    Du söker egen lägenhet och flyttar. Inte svårt att lista ut. Du har rätt att flytta var som helst i hela landet. Barnen har ändå rätt att träffa sin pappa så där får man hitta lösningar som passar.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-06 20:38:51 följande:

    Du söker egen lägenhet och flyttar. Inte svårt att lista ut. Du har rätt att flytta var som helst i hela landet. Barnen har ändå rätt att träffa sin pappa så där får man hitta lösningar som passar.


    Som du säger så kommer barnet oavsett flytt att ha rätt till umgänge, så varför skulle man flytta och på vis göra umgänge betydligt krångligare för sig själv då man själv troligtvis behöver delta vid umgänge för att säkerställa tryggheten för barnet?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-12-06 21:24:14 följande:
    Som du säger så kommer barnet oavsett flytt att ha rätt till umgänge, så varför skulle man flytta och på vis göra umgänge betydligt krångligare för sig själv då man själv troligtvis behöver delta vid umgänge för att säkerställa tryggheten för barnet?
    Det är väl ingen som säger att ts måste flytta 50 mil bort.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-06 21:25:31 följande:

    Det är väl ingen som säger att ts måste flytta 50 mil bort.


    Förstår inte vad poängen med flytt är överhuvudtaget..
  • Anonym (Soc.)

    Missade att de var sambos. Ja då har TS en skyldighet att se till att barnen inte bor tillsammans med en aktiv missbrukare och flytt är nödvändig om inte pappan själv går med på att flytta.

  • Anonym (hm)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-12-06 21:41:24 följande:

    Missade att de var sambos. Ja då har TS en skyldighet att se till att barnen inte bor tillsammans med en aktiv missbrukare och flytt är nödvändig om inte pappan själv går med på att flytta.


    Alternativt att han söker behandling och/eller går med på drogtester.
Svar på tråden Missbrukande förälder