• Mon 7 Dec 2020 14:11
    457 visningar
    2 svar
    2
    457

    Hjälp mig!

    Jag behöver tips och råd för att min relation med sambon ska funka och att våra bråk inte ska cirkulera omkring den nya katten.

    Vi har sedan ca ett år tillbaka en katt tillsammans, denna katt var vi båda överens om att skaffa och har visat sig vara en väldigt lätt katt från start som kattunge, han klöste inte i möbler han lärde sig våra rutiner väldigt fort och jag och denna katt kom varann väldigt nära, men problemet handlar inte om denna katt, för en tid sedan skaffade vi en till då vi antog att den andre katten behövde sällskap då han skrek så fort någon gick ut genom ytterdörren.

    Jag var inte helt med på detta då jag tyckte vi skulle vänta tills vi skaffat större boende men sambon fick som han ville.

    Katten kom hit när han var 13veckor. Ska tilläggas att båda katterna är huskatter men på den yngste vet vi blandningen nu i efterhand som visat sig vara norsk skogskatt samt maine coon ifall det är något som väger in i hans beteende.

    Idag är han 5månader gammal och blir bara värre och värre, han har sönder allt han kommer åt, hänger i gardinerna, sliter i lakanen, nopprar mattor hoppar upp i köket samt på ett annat bord som är förbjudet för katterna,

    han går runt och skriker när han blir ignorerad av både mig och den andra katten (jag menar då att jag ignorerar honom om jag pysslar med annat så som att städa) vad jag en försöker med så lyssnar han inte, han kan inte vara med oss på nätterna då han konstant väcker mig och jag har i övrigt svårt för att sova, givetvis känns det fel men jag vet inte vad jag ska göra, det kanske inte låter så illa när man läser det men när man är i detta blir det väldigt intensivt då jag får ta hand om dessa katter själv fastän jag inte valde att ha två katter, och min och sambons bråk handlar om att jag inte orkar med dom båda och speciellt inte den yngre, men sambon vägrar att ge bort honom till nån som kanske skulle kunna ge honom chansen att vara ute katt (vi bor i lägenhet) då blir hans argument att båda katterna ska bort.

    Jag är arbetslös och har varit med dessa katter varje dag och tagit hand om dom sen båda kom, jag vet att dom är nattdjur och behöver aktiveras mer just för att dom är inne katter men inget mättar hans klåfingrighet i tassarna.

    Snälla ge mig tips på hur jag ska få det att funka med alla oss 4 tillsammans, hur ska jag introducera honom till att få möjligheten att sova med oss utan att han väcker mig, och få honom att sluta ha sönder allt han kommer åt, tyvärr känner jag inte heller någon ?kemi? eller samhörighet mellan oss som jag känner med den andre katten, men ändå är han på mig mer än sambon, jag behöver bara tips och hjälp så jag slipper känna denna hopplöshet, jag vet att katten inte har själv valt att bo med oss men jag vill få det att funka så vi alla kan trivas i varandras sällskap.

  • Svar på tråden Hjälp mig!
  • Mon 7 Dec 2020 17:39
    #1

    Det är ju en kattunge och dom är ju överallt och krävande rätt länge, ibland även som vuxna. Hur aktiverar ni katten och hur kattvänligt är erat hem med klätterställningar, kryp in, hyllor på väggarna, innätad balkong mm?

  • Fri 19 Mar 2021 15:05
    #2

    Är katten kastrerad än? Vid ca 4-6 månaders ålder ska hankatter med fördel kastreras. Katter blir generellt sätt lugnare och får färre problematiska beteenden av att kastreras.

    Om katten inte lugnar ner sig när han är vuxen trots kastrering, aktivering, och en anpassad miljö med möjlighet att utföra naturliga beteenden så behöver han omplaceras. 

    Det är inte en hållbar situation för någon om katten inte får sina behov mötta. Djur är individer och vi behöver respektera det.  

Svar på tråden Hjälp mig!