• Allaminabarn3

    Överreagerar jag?

    Jag har tre egna barn boende hos mig vartannat vecka! Sambo sedan 1,5 år han har barn men inga boende hos oss. Han tar ett stort ansvar för mina barn och hem. Han hjälper till med hämtningar och lämningar och allt som inkluderar barnen. Till problemet hör att min äldsta 8 år och min sambo inte funkar helt 100 % med varandra. Min 8 åring är rätt speciell. Har ofta fått höra att hon kör med mig från min närmaste omgivning och jag känner det jag med. Hon är rätt så manipulativ och bortskämd och styr och ställer med sina småsyskon. Hon är lite av roffa år sig typen vilket inte alls hennes småsyskon är. Min sambo kan ibland hantera detta genom att gå igång på hennes beteende väldigt skarpt. Han kan härma henne vilket jag tycker är kränkande. Hon äter bara ett speciellt bröd och min sambo vill inte köpa detta till henne. Jag kan tycka att det är väl bättre att köpa det brödet och senapen hon när det inte är någon uppoffring från vår sida? Han menar på att hon behöver få veta genom spegling, alltså att han speglar hennes beteende. Medans jag menar på att då beter han sig lika illa och dessutom är han vuxen så för mig är hans beteende ännu värre. Jag har sagt detta till honom och han lovar att bättra sig i sitt beteende och gör så under långa perioder men sedan så kommer det fram hos honom igen. Han menar på att hon i trycker ner sina småsyskon och även kör med mig och han tycker att det är jobbigt att beskåda.

    Överreagerar jag eller?

  • Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym (Q)

    Två fel blir inte rätt...

    Han ska inte härma henne för det är en kränkning och ni ska inte köpa särskilt bröd eller senap för hennes skull. Hon får nöja sig med det som finns i hemmet.

  • Anonym (Q)

    För att vara tydlig... Att han härmar henne är inte bara kränkande, det räknas som psykisk misshandel, vilket strider mot barnkonventionen, som numera är lag i Sverige sedan 1 januari i år. Barnmisshandel har däremot varit olagligt i ca 35 år vid det här laget.

  • Anonym (A)

    Hans beteende är inte okej och du får sätta stopp för det. 

    Sedan så undrar jag vad du gör för att tillrättavisa din dotter när hon gör fel? Eftersom att din närmaste omgivning faktiskt uttalar sig om att du låter henne köra med dig så verkar det som att du inte gör så mycket, vilket i sig inte kommer gynna henne det minsta i framtiden. Dags att sätta ner foten och inte acceptera detta beteende, från varken din sambo eller din dotter.

  • Anonym (=)

    Du måste omedelbart ta itu med din dotters beteende
    Att du inte lär henne att fungera i sociala sammanhang är inte ok

  • Anonym (Utredd?)

    Är hon utredd? Mycket av det där låter som min dotter med adhd, trotssyndrom och autism,

  • Allaminabarn3

    Jag är väldigt tydlig mot min sambo att jag inte accepterar något som jag upplever som kränkande. Jag kommer avsluta vårat förhållande om annars.

    Jo jag och hennes pappa har varit på BUP med henne men vi har inte gjort någon utredning. Jag har en tanke att hon kanske kan ha någon bokstavskombination. Jag arbetar konstant med vår relation att sätt gränser och att uppfostra henne.

  • Allaminabarn3

    Hur gick du tillväga för att få ditt barn uträtta? Har det hjälp er/barnet att få diagnoser? Hur gammal var barnen när det uträddes?

  • Allaminabarn3

    Förut upplevde jag det som om min dotter led av tvångsmässiga beteenden men jag tycker det har avtagit sedan fyllde 7. Jag har berättat detta för BUP. Hon berättade även för ett tag sedan att hon var tvungen att ställa sig upp och hoppa på lektionerna för att hon inte kunde sitta stilla. Jag frågade henne om de ande barnen också gjorde detta men hon sa nej. Hon har alltid haft mycket energi. Hon kan kännas rätt mekanisk ibland och har typ slappa armar när hon kramas. Hon är dock väldigt social och har rätt lång vänner.

  • Anonym (Utredd?)
    Allaminabarn3 skrev 2020-12-08 14:40:15 följande:

    Hur gick du tillväga för att få ditt barn uträtta? Har det hjälp er/barnet att få diagnoser? Hur gammal var barnen när det uträddes?


    Du kan be skolan om remiss till bup för utredning.

    Jag har tre barn med npf-problematik, . De var 7, 6 och 4 när de utreddes och ja det hjälper mycket att ha det på papper om barnet behöver extra stöd, medicinering etc. Ni som familj kan också få stöd och verktyg i hur ni bäst bemöter barnet.

    Tycker absolut att ni ska försöka få en utredning.
  • Anonym (Frida)

    Han ska inte härmas. Däremot bör du ta ett större ansvar för att hon inte ska bete sig så. Om nu brödet har blivit en symbolfråga kan ni ju fortsätta att köpa det, utan att kommentera det, och istället lägga fokus på det andra. Prata ihop dig med sambon kring detta. Var pedagogiska och förklara för dottern hur man ska uppföra sig, ge mycket beröm och uppmärksamhet för bra beteende, osv. Småsyskonen ska inte behöva bli lidande för hennes beteende! De kommer kanske snart att ta efter henne, och då har du tre diktatorer som styr dig... (och ingen sambo längre, antar jag...)

Svar på tråden Överreagerar jag?