• tjejen88

    Hjälp! Konstig ”yrsel” vid insomning

    Jag har senasten tiden fått något konstigt... när jag ska lägga mig ner och sova blir jag plötsligt yr och det snurrar i huvudet som att man åker karusell. Värst är det precis vid insomning, då vaknar jag av kraftig yrselattack. Får lite frossa typ och som lite stresspåslag. Någon som vet vad det kan vara? Livrädd att det är något farligt...

  • Svar på tråden Hjälp! Konstig ”yrsel” vid insomning
  • Anonym (Anonym)

    Låter som blodtrycksförändring, då kan man få yrsel.

  • Mackan1978

    Jag brukar ibland känna en likande känsla, men inte riktigt, vid insomnig. Man är rädd att man får en hjärnblödning typ. Sen försvinner det efter någon sekund.

    Dels hörs ett tinnituslikande ljud och så yrsel.

    Sen försvinner det på någon sekund då man vaknar till. Kan återupprepa sig när man håller på att somna om igen.

  • tjejen88

    Mackan1978: Vet du vad det beror på? Har du ofta så eller kommer det i perioder? Vill du berätta mer? Detta gör mig livrädd

  • Anonym (Anna)

    Hej ts! Yrsel är väldigt sällan farligt så oroa dig inte! Förutom kristallsjukan som uppkommer oftast när man är förkyld och de kan snurra, de är helt ofarligt och beror på kristaller som är pyttesmå och finns inne i örat, när dom lossnar så luras balanssinnet till att tro att vi snurrar. Om man går till en sjukgymnast kan dom ge dig några övningar som gör att man kan skaka loss kristallerna, dom är inte synliga för ögat, men övningen man gör så ska dom försvinna ganska direkt. Jag har haft kristallsjukan en gång 2014, de snurrade på natten några sekunder och sen kom de på dagen. Jag blev skiträdd och snabbt dålig i magen, bara för jag blev så nervös! Gick till en läkare som skickade mig till en sjukgymnast, där fick jag ett papper hem på en övning, jag skulle snabbt lägga mig i sängen hemma och vrida huvudet åt ett håll och känna in yrseln, sen skulle jag snabbt vrida huvudet åt andra hållet och så skulle man hålla på. Yrseln försvann efter en vecka, och sen var jag visserligen lite dålig i min balans nån vecka till. Men sen var allt bra!

    De finns en annan sjukdom som är HELT ofarlig som man kan drabbas av. Den heter Meniers sjukdom och är en yrsel sjukdom som är rätt hemsk. Fast då får man tryck i örat, tinnitus och sen karusell yrsel som varar i timmar eller ett dygn, många svenskar lider av den sjukdomen och då kräks man otroligt mycket. Jag själv har varit rädd för den i många år, men ännu inte fått den. Den har inget botemedel och beror på för högt tryck i örat. Men då skulle du ha tinnitus, tryck i örat sen innan, så isåfall behöver du inte oroa dig för den.

    Jag har spända muskler i nacken sen flera år tillbaka, och migrän, vilket gör att jag också är yr innan jag somnar. Ibland märker jag det, då jag vaknar och ska kissa. Riktigt läskigt, men vetinte alls vad de beror på.

    Har du andra symtom?

    Yrsel är VÄLDIGT sällan något farligt! Du är i min ålder, jag är född 87, har du mycket stress på jobbet eller omkring dig?

    Mvh Anna

Svar på tråden Hjälp! Konstig ”yrsel” vid insomning