• Basia

    Gravid och fått i mig mögel under längre tid

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 29. Har upptäckt att en kopp jag druckit ur under hela graviditeten och innan (en sån i plast med lock och sugrör till) haft mögel där lock och kopp möts samt i sugröret. Det var inte jättelätt att se och jag tror att det som syns i koppen är rätt nytt medan jag inte alls vet hur länge sugröret sett ut så. Mest druckit vatten (ibland saft) och då och då diskat den i maskin. Frågade min barnmorska om det idag och fick som svar att jag ?nog inte behöver vara orolig?. Har någon annan här fått i sig mögel såhär under en längre tid där allt gått bra/dåligt eller där ni fått mer lugnande svar/förklaring?

  • Svar på tråden Gravid och fått i mig mögel under längre tid
  • Anonym (Anonym)

    Nja, mer lugnande besked än så går inte att ge. Det var liten mängd men det är omöjligt att säga mer än BM redan sagt. Men tänk på i framtiden att man sparar inte såna där saker. Har du tagit isär den helt när den diskats? Sugrör skulle jag inte köra i maskin, det skulle jag ta för hand så gott det går, och sen får man tänka på att om man dricker annat än vatten finns risk för bakterier och, om det går riktigt långt, mögel.

    Ta det lugnt, du har inte många veckor kvar. Fostret lär inte skadas på något sätt och om du skulle bli sjuk borde du ha märkt nåt hittills.

  • Basia

    Tack för svar! Den har tagits isär när den har diskats. Jag har verkligen bacillskräck annars och är så sjukt att jag varit så oförsiktig med detta. Har lärt mig av mitt misstag. Synd bara att jag var gravid när det hände.

  • Anonym (Mögel)

    Man äter ju mögelost. Det borde väl vara typ samma sak?

  • Solblomma30
    Anonym (Mögel) skrev 2020-12-08 00:49:39 följande:

    Man äter ju mögelost. Det borde väl vara typ samma sak?


    Mögelostar innehåller typer av mögel som är ätbara. Svartmögel som bildas i gamla dricksflaskor är inte ätligt. Så det är inte samma sak :)
  • fjanten

    Tror det är värre att du oroar dig än det faktiska möglet, säger jag i all välmening... Vi alla andas KONSTANT i oss mögelsporer, så lite extra mögel från en flaska en period gör nog ärligt talat varken från eller till.

  • Solblomma30
    fjanten skrev 2020-12-08 07:44:41 följande:

    Tror det är värre att du oroar dig än det faktiska möglet, säger jag i all välmening... Vi alla andas KONSTANT i oss mögelsporer, så lite extra mögel från en flaska en period gör nog ärligt talat varken från eller till.


    Det tror jag också. Magen kan säkert ta död på en del av det dessutom, när man dricker mögelsporer.
  • Anonym (Mögel)
    Solblomma30 skrev 2020-12-08 14:58:55 följande:

    Det tror jag också. Magen kan säkert ta död på en del av det dessutom, när man dricker mögelsporer.


    Moderkakan fungerar ju också på det sättet, dvs att hjälpa till att ta bort gifter som kan skada fostret.
  • Solblomma30
    Anonym (Mögel) skrev 2020-12-08 15:42:35 följande:

    Moderkakan fungerar ju också på det sättet, dvs att hjälpa till att ta bort gifter som kan skada fostret.


    Ja precis. Fostret är ju väl skyddat inne i livmodern :)
Svar på tråden Gravid och fått i mig mögel under längre tid