• SelmaMalte

    Starta förlossning själv istället för igångsättning?

    Jag har fått tid för igångsättning om 2 veckor pga en immunisering och stort barn. Min läkare säger att det bästa är om det kommer igång av sig själv, men går inte det blir det igångsättning.

    Så nu undrar jag: Hur får jag igång förlossningen själv?

    Dricker redan hallonbladste, studsar på pilatesboll, masserar bröstvårtor och ska köpa nattljusolja i morgon.

    Min livmodertapp var 4cm lång och helt stängd för några dagar sedan. Alltså långt ifrån redo för förlossning..

  • Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?
  • Anonym (Q)

    Haft sex än då? Men du ska inte använda nattljusolja! Studier visar att det inte har någon effekt på graviditetslängden men att det verkar kunna ge negativa effekter på barnet.

    asabeabritton.motherhood.se/forlossning/varfor-jag-kopt-hallonbladste-dadlar-nattljusolja-och-kokosolja/

    De hänvisade till en studie där en nyfödd fått problem med hyn och blåmärken efter att ha fötts från en mamma som tagit totalt 6.5 gram nattljusolja den sista graviditetsveckan.

  • SelmaMalte
    Anonym (Q) skrev 2020-12-07 22:17:25 följande:

    Haft sex än då? Men du ska inte använda nattljusolja! Studier visar att det inte har någon effekt på graviditetslängden men att det verkar kunna ge negativa effekter på barnet.

    asabeabritton.motherhood.se/forlossning/varfor-jag-kopt-hallonbladste-dadlar-nattljusolja-och-kokosolja/

    De hänvisade till en studie där en nyfödd fått problem med hyn och blåmärken efter att ha fötts från en mamma som tagit totalt 6.5 gram nattljusolja den sista graviditetsveckan.


    Hade sex för några dagar sedan, men det var mest jobbigt. Kanske ska försöka igen...

    Jag har läst detdär om nattljusolja, dock verkar den studien ha lite brister. Plus att det finns mycket beprövad erfarenhet om nattljusolja, men väldigt få studier.
  • Snuttens

    Om du ska använda nattljusolja är det bästa att stoppa upp vaginalt, med rena fingrar såklart. De senaste studierna visar att det är effektivare än att ta dem oralt. Hänvisar till ett avsnitt av evidence based birth podcast.

    Dadlar sägs också minska igångsättningsrisken men då ska man ta 6-8 st sedan vecka 36. De innehåller ju mycket socker, så det kanske du ändå bör skippa med tanke på att bebis är lite större.

    Skulle också fokusera på avslappning om kvällarna för att få oxytocin att flöda. Vilken vecka är du i nu?


  • SelmaMalte
    Snuttens skrev 2020-12-08 02:43:48 följande:

    Om du ska använda nattljusolja är det bästa att stoppa upp vaginalt, med rena fingrar såklart. De senaste studierna visar att det är effektivare än att ta dem oralt. Hänvisar till ett avsnitt av evidence based birth podcast.

    Dadlar sägs också minska igångsättningsrisken men då ska man ta 6-8 st sedan vecka 36. De innehåller ju mycket socker, så det kanske du ändå bör skippa med tanke på att bebis är lite större.

    Skulle också fokusera på avslappning om kvällarna för att få oxytocin att flöda. Vilken vecka är du i nu?


    Det är precis vad jag tänkt göra, ta dem vaginalt ????

    Jag är i v.37
  • Anonym (Hedvig)

    Rekommenderar storstädning eller annat tyngre kroppsligt arbete (inte klättra på stegar och sådant så det blir risk för fall och skador, förstås). Flera runt omkring mig fick igång sina förlossningar genom just storstädning (konka ut tunga mattor och piska, möblera om, flytta omkring soffor och sängar. Tapetsering och målning etc).

    (Naturligtvis finns inget vetenskapligt bakom detta, bara mina erfarenheter av flera i omgivningen.)

  • Snuttens

    Har du haft några sammandragningar/förvärkar hittills? Jag började känna av dem lite smått från vecka 37, men kroppen kommer inte igång på riktigt. Blev igångsatt i vecka 42+0 förra graviditeten, och vill verkligen inte vara med om samma så jag gör verkligen allt jag med för att det ska komma igång av sig självt.


  • Olivera

    Jag fick tips om en ?drink? av min barnmorska när jag gick över tiden, minns inte proportioner men kanske går att googla? Det var lite ricinolja, lite aprikoskräm, lite mandelmjöl och så en skvätt champagne/mousserande..... Låter knäppt men både bm och faktiskt läkaren sa att den ofta funkat, även fast det såklart är fullkomligt ovetenskapligt osv. Annars är det väl oxytocin som gäller, orgasmer, massage, meditation, gråta till sorgliga filmer, skratta högt från magen osv. Lycka till!!

  • Anonym (Sassa)

    Du kan be din bm kolla status med tappen, och om den är mjuk och kort kan du testa förlossningsdrinken någon dag innan igångsättningen. Den går att upprepa var 6 e timme om man inte får resultat. Några upplever illamående eller lös mage av drinken, andra ingen effekt. Jag själv fick regelbundna värkar tre timmar efter intag och födde 10 timmar senare. Funkar definitivt bättre för omföderskor dock. Googla för recept. Lycka till!!

  • SelmaMalte
    Snuttens skrev 2020-12-08 22:58:08 följande:

    Har du haft några sammandragningar/förvärkar hittills? Jag började känna av dem lite smått från vecka 37, men kroppen kommer inte igång på riktigt. Blev igångsatt i vecka 42+0 förra graviditeten, och vill verkligen inte vara med om samma så jag gör verkligen allt jag med för att det ska komma igång av sig självt.


    Ja, jag har haft mycket sammandragningar denn graviditeten. Det började i v.17 och har kommit och gått sedan dess. Dock verkar sammandragningarna inte påverka min livmodertapp tyvärr.
  • Snuttens
    SelmaMalte skrev 2020-12-09 23:41:05 följande:

    Ja, jag har haft mycket sammandragningar denn graviditeten. Det började i v.17 och har kommit och gått sedan dess. Dock verkar sammandragningarna inte påverka min livmodertapp tyvärr.


    Kan trösta med att det kan gå från 0 cm till ett ordentligt förlossningsarbete på mycket kort tid, när det väl sätter igång. Kan också tipsa om att inta olika ställningar för att få bebisen in i optimal position. Ju bättre huvudet trycker mot halsen desto snabbare kommer det mjukas upp
Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?