• emeliiiiiie

    Samma namn som bekanta?

    Vår 5-veckors son ska heta Ture el Melker. Dock har vi bekanta med ett av namnen. Vi bor på liten ort där typ alla känner alla. Vi umgås aldrig privat, men träffas ibland via vänner och på aktiviteter. Vi hälsar på varandra och talas vid ibland. Frågan är - vart går gränsen? Är det obekvämt att döpa sitt barn till samma namn som bekanta? Skulle aldrig välja ett namn som mina vänner har, inte det minsta aktuellt. Är ju inte ett super vanligt namn, som typ Elias eller Lucas. Å ja- såklart man får döpa sitt barn till vad man vill! OBS- behöver ingen input kring våra namnval , allra minst negativa.

  • Svar på tråden Samma namn som bekanta?
  • trollhona

    Bägge namnen är jättefina! Jag tycker inte ni ska hindras av att ni har en bekant med det namnet om det är någon ni inte umgås med. En liten ort så visst stöter man på varandra, men skulle ni tex välja bort ert favoritnamn bara för att kassören på banken har samma?
    Välj det namn ni gillar bäst, och har det andra i andranamn 
    Grattis till bebisen.

  • fluu

    Man kan inte paxa namn och de flesta känner väl någon med samma namn som en själv. Ta det namnet ni vill ha. Både Melker och Ture är bra och fina namn. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BuoBä

    När jag var tonåring kom några grannar faktiskt och frågade mamma om det var OK att de döpte sitt barn till samma namn som min syster. Mamma sa "javisst", men tyckte att även om det var omtänksamt av dem så var det också lite fånigt/onödigt av dem att tycka de behövde fråga. Vi umgicks inte mer än som grannar och det skiljer 10+ år på deras barn och min syster, så de gick inte ens i samma skola samtidigt.

    Jag vet att vissa är extremt känsliga för att någon härmas eller "stjäl" deras namn, men de flesta ser det nog som en komplimang. En fröken jag hade på dagis döpte sitt barn efter mig, fick jag veta ca 20 år senare. Det var ju smickrande.

  • Kodia

    Det beror på hur gammal den andre Ture/Melker är. Kommer barnen att hamna i samma klass eller 1-2 år äldre hade jag nog valt det andra av namnen. Annars hade jag inte brytt mig.

  • ToniErdmann
    Kodia skrev 2020-12-08 13:11:36 följande:

    Det beror på hur gammal den andre Ture/Melker är. Kommer barnen att hamna i samma klass eller 1-2 år äldre hade jag nog valt det andra av namnen. Annars hade jag inte brytt mig.


    Ture Sventon?
Svar på tråden Samma namn som bekanta?