• Seali

    Vad är rimligt att låna till bostad? (Stockholm)

    Hej!

    Jag och min sambo tänkte köpa lägenhet ihop. Vi har rätt mycket pengar till kontantinsatsen (ca 3 miljoner) och tjänar ganska bra (ca 90.000kr/mån ihop brutto).

    Enligt vår bank får vi köpa en lägenhet för 10 miljoner. Det innebär att vi skulle få lån på 7 miljoner vilket jag tycker låter mycket. Samtidigt blir månadskostnaden inte så farlig* och en dyrare lägenhet innebär också att vi kan bo väldigt centralt vilket gör att vi kan gå till jobbet (både billigare och vi sparar tid).

    Sååå, hur tänker folk? Det är ju lätt att bara lockas av att låna mycket när man kollar på hemnet men man borde kanske ha någon form av smärtgräns?

    *
    vi skulle i så fall få ca 40.000kr över netto att leva för efter alla boendekostnader + amortering, och vi gör av med ca 15-20.000kr/mån idag vilket innebär att vi fortfarande skulle kunna spara ca 20-25.000kr
  • Svar på tråden Vad är rimligt att låna till bostad? (Stockholm)
  • segelvind

    Vi har lån i den storleken men bor i ett hus som vi köpte för 11 miljoner i en närförort till Stocholm tidigare i år. Vi har lite högre lön än er och får ut ca 80 000 kr/månaden tillsammans. Vi har runt 50000 kr över efter fasta kostnader (inkl amortering).

    För oss känns det här helt ok men för många andra skulle det nog kännas tight. Man känner sig själv bäst. Viktigast för oss är att känna att vi kan sova gott om natten. Min man gör det nu men jag vill gärna amortera lite mer först. En av oss är föräldraledig ett par månader till nu vilket verkligen har stresstestat vår ekonomi och vi har fått dra åt rätt ordentligt.

    Jag kan lägga till att eftersom vi nyligen fått barn är resor och andra dyrare semestrar ändå inte prioriterat. Tidigare bodde vi billigare och konsumerade då otroligt mycket mer på saker vi knappt vet vad det var så summan att röra sig med känns lika nu som mot när vi bodde billigare i lägenhet.

  • hammarhajen
    Tycker det låter mycket! Men så är jag en fegis också Skulle nog försöka komma billigare (mindre dyrt) undan. 

    Har ni barn (eller vill ha) så kommer ju de med kostnader också, inte minst föräldraledighet och kanske deltid. Har ni inte barn behöver ni kanske inte en jättelägenhet och jag tror att ni hittar en 3-4:a för under 10 miljoner även inne i stan. Sökte snabbt på Hemnet på Kungsholmen och hittade flera hyfsat stora treor som ligger ute för strax under 7 miljoner. 


    Jag hade vägt in sådant som:

    * Hur hemmakära är ni? Om förutsättningarna ändras, vill ni absolut bo kvar eller känner i att det är helt OK att flytta om de ekonomiska förutsättningarna ändras?

    * Hur lätt/svårt är det att få nytt jobb (med likvärdig lön) i era branscher? OM någons företag går dåligt, eller OM någon börjar vantrivas på jobbet... 

    * Har ni tagit höjd för sjukdom i er kalkyl? Klarar ni att någon av er inte jobbar ett år eller så efter en trafikolycka eller vid allvarlig sjukdom?

    * Har båda bra löner? Har ni 90 000 brutto tänker jag att det är skillnad om båda tjänar 45 000, eller om en av er drar in merparten. Då blir allt så mycket känsligare om något händer den personen..

    * Hur ser er förmodade löneutveckling ut? I en del branscher kan man nästan räkna med stora lönepåslag efter en viss tid (tänk t.ex. läkare som gör ST-tjänst nu) medan andra är mer osäkra och ytterligare några vet att det man kan vänta sig är en årlig höjning på 500-1000 max resten av karriären om man inte sadlar om

    * Hur lätt har ni att spara? Kommer ni kunna bygga upp ett nytt buffertspar och/eller amortera ordentligt på lånen, eller vet ni med er att pengarna riskerar att gå till resor, konsumtion, en båt... 
  • Anonym (Asdf)

    Tycker det låter mycket men det beror ju på hur man prioriterar och vilka marginaler man vill ha. Gissar att ni är unga? Inga barn? Det viktigaste är att ni räknar på det och känner er trygga i ert val. Räkna, räkna, räkna. Har ni råd med att räntan går upp, att en är föräldraledig (om barn är aktuellt i framtiden?), en är arbetslös, en studerar?

  • Friger

    7 Miljoner i skuld är för mycket för att betala tillbaka och går räntan upp samtidigt som någon blir arbetslös är ni rökta. Går allt bra och räntan ligger omkring dagens läge, priserna går upp, och ni behåller jobben så kommer detta att bli er livs affär.

    Jag tjänar i storleksordning ungefär lika men skulle inte våga mig på det spelet. Jag kan nämligen inte hålla i pengar. Jag bränner alla pengarna på att renovera, prylar och på ett stort antal bedårande, men bortskämda ungar.

    Jag valde att flytta längre ut från stan för att få stort och billigare. Har låg belåningsgrad så det skulle gå att lösa om något händer med min inkomst.

  • Studentpappa

    Antar ni är hyfsat unga? Ni har en bra insats, och om ni har en bra löneutveckling kvar i sikte i era karriärer skulle nog inte jag se något större problem för er del.

    Vid 100% tjänst har vi snarlika löner som er, men sambon jobbar deltid, det är vab,fl etc. Som gör att inkomsten varierar fortfarande även fast våra barn är 5, 9. Löneutvecklingen har planat ut för båda om jag inte siktar mot chefstjänster och det är jag inte intresserad av. Så för egen del skulle jag anse det vara på tok för hög belåning, men vi bor i hus och där tillkommer mycket annat. Ni behöver ju antagligen inte bil heller om ni bor centralt.


    Ride it like you stole it
  • Seali
    segelvind skrev 2020-12-09 02:00:06 följande:

    Vi har lån i den storleken men bor i ett hus som vi köpte för 11 miljoner i en närförort till Stocholm tidigare i år. Vi har lite högre lön än er och får ut ca 80 000 kr/månaden tillsammans. Vi har runt 50000 kr över efter fasta kostnader (inkl amortering).

    För oss känns det här helt ok men för många andra skulle det nog kännas tight. Man känner sig själv bäst. Viktigast för oss är att känna att vi kan sova gott om natten. Min man gör det nu men jag vill gärna amortera lite mer först. En av oss är föräldraledig ett par månader till nu vilket verkligen har stresstestat vår ekonomi och vi har fått dra åt rätt ordentligt.

    Jag kan lägga till att eftersom vi nyligen fått barn är resor och andra dyrare semestrar ändå inte prioriterat. Tidigare bodde vi billigare och konsumerade då otroligt mycket mer på saker vi knappt vet vad det var så summan att röra sig med känns lika nu som mot när vi bodde billigare i lägenhet.


    Okej, tack! Tyckte först det kändes galet när jag fick reda på att vi kan låna 7 miljoner men sen när man räknar på månadskostnaden känns det ju helt ok. Även om räntan går upp ganska mycket så kommer det inte vara några problem. Men känner ändå ett behov av att göra en rimlighetscheck
  • Seali
    hammarhajen skrev 2020-12-09 06:06:40 följande:
    Tycker det låter mycket! Men så är jag en fegis också Skulle nog försöka komma billigare (mindre dyrt) undan. 

    Har ni barn (eller vill ha) så kommer ju de med kostnader också, inte minst föräldraledighet och kanske deltid. Har ni inte barn behöver ni kanske inte en jättelägenhet och jag tror att ni hittar en 3-4:a för under 10 miljoner även inne i stan. Sökte snabbt på Hemnet på Kungsholmen och hittade flera hyfsat stora treor som ligger ute för strax under 7 miljoner. 

    Jag hade vägt in sådant som:

    * Hur hemmakära är ni? Om förutsättningarna ändras, vill ni absolut bo kvar eller känner i att det är helt OK att flytta om de ekonomiska förutsättningarna ändras?

    * Hur lätt/svårt är det att få nytt jobb (med likvärdig lön) i era branscher? OM någons företag går dåligt, eller OM någon börjar vantrivas på jobbet... 

    * Har ni tagit höjd för sjukdom i er kalkyl? Klarar ni att någon av er inte jobbar ett år eller så efter en trafikolycka eller vid allvarlig sjukdom?

    * Har båda bra löner? Har ni 90 000 brutto tänker jag att det är skillnad om båda tjänar 45 000, eller om en av er drar in merparten. Då blir allt så mycket känsligare om något händer den personen..

    * Hur ser er förmodade löneutveckling ut? I en del branscher kan man nästan räkna med stora lönepåslag efter en viss tid (tänk t.ex. läkare som gör ST-tjänst nu) medan andra är mer osäkra och ytterligare några vet att det man kan vänta sig är en årlig höjning på 500-1000 max resten av karriären om man inte sadlar om

    * Hur lätt har ni att spara? Kommer ni kunna bygga upp ett nytt buffertspar och/eller amortera ordentligt på lånen, eller vet ni med er att pengarna riskerar att gå till resor, konsumtion, en båt... 
    Tack för bra frågor!

    Svårt det där med att räkna på om man skulle råka vara med i en trafikolycka eller bli sjuk. Vi skulle klara oss på en lön i något/några år men om någon blir sjuk kanske inte den andra kommer vilja jobba heltid. Men känns som att man kanske får ta den sorgen när den kommer och i så fall kanske ställa om livet?
  • Seali
    Anonym (Asdf) skrev 2020-12-09 06:15:59 följande:

    Tycker det låter mycket men det beror ju på hur man prioriterar och vilka marginaler man vill ha. Gissar att ni är unga? Inga barn? Det viktigaste är att ni räknar på det och känner er trygga i ert val. Räkna, räkna, räkna. Har ni råd med att räntan går upp, att en är föräldraledig (om barn är aktuellt i framtiden?), en är arbetslös, en studerar?


    Vi klarar om någon skulle få lägre inkomst/ingen inkomst i något/några år men inte hur länge som helst. Men om det skulle bli väldigt långvarigt kanske man ändå får stuva om livet lite och flytta?
    Friger skrev 2020-12-09 06:54:53 följande:

    7 Miljoner i skuld är för mycket för att betala tillbaka och går räntan upp samtidigt som någon blir arbetslös är ni rökta. Går allt bra och räntan ligger omkring dagens läge, priserna går upp, och ni behåller jobben så kommer detta att bli er livs affär.

    Jag tjänar i storleksordning ungefär lika men skulle inte våga mig på det spelet. Jag kan nämligen inte hålla i pengar. Jag bränner alla pengarna på att renovera, prylar och på ett stort antal bedårande, men bortskämda ungar.

    Jag valde att flytta längre ut från stan för att få stort och billigare. Har låg belåningsgrad så det skulle gå att lösa om något händer med min inkomst.



    Ja låter svårt att inte ge sina bedårande ungar det dom vill ha haha.

    Vi är nog lite lagom slösiga. Känns ju tråkigt om man måste begränsa sig pga pengar men känns som vi har ganska stor marginal innan vi hamnar där.
  • Seali
    Studentpappa skrev 2020-12-09 07:23:38 följande:

    Antar ni är hyfsat unga? Ni har en bra insats, och om ni har en bra löneutveckling kvar i sikte i era karriärer skulle nog inte jag se något större problem för er del.

    Vid 100% tjänst har vi snarlika löner som er, men sambon jobbar deltid, det är vab,fl etc. Som gör att inkomsten varierar fortfarande även fast våra barn är 5, 9. Löneutvecklingen har planat ut för båda om jag inte siktar mot chefstjänster och det är jag inte intresserad av. Så för egen del skulle jag anse det vara på tok för hög belåning, men vi bor i hus och där tillkommer mycket annat. Ni behöver ju antagligen inte bil heller om ni bor centralt.


    Vågar inte räkna med så mycket mer lön. Tror jag kommer vilja löneväxla i så fall ändå och gå i pension lite tidigare.

    Vet att det kanske känns lite dumt att ta ett lån som man inte räknar med att betala tillbaka men samtidigt känns det som att många andra gör det? Och själva månadskostnaden är ju ok ändå. 
    Johan70 skrev 2020-12-09 07:33:06 följande:

    Jag tycker att det låter som en ganska rimlig belåningsgrad.


    Okej, tack. Tycker också det låter ok att äga 30% av bostaden eftersom den hårda gränsen går vid 15%. Men sju miljoner tycker jag låter mycket att ha i lån. En del av mig vill ändå kunna låtsas som att jag har planer på att betala tillbaka det haha.
  • Anonym (Mia)

    Jag vet inte vad som är rimlig belåning i Stockholm.

    Men jag tänkte delge dig hur vi tänkte. När vi köpte hus valde vi att köpa för 62 % lägre summa än vad banken gett klartecken till. Det var delvis tillfälligheter men också med en endel försiktighet i åtanke.

    Jag är glad för det idag för att jag kan själv betjäna alla utgifter med bostad, barn, mat, bil, lån, ränteökningar etc.

    Efter vi köpt hus kom min man in på en utbildning och började sedan pendla efter slutförda studier. Det hade inte varit möjligt om vi belånat oss enligt bankens maxtak. Då hade min man fått fortsätta på sitt dåvarande jobb som han vantrivdes med.

    Vi försökte oss på ett hus och la ett bud på maxsumman banken godkänt men vi förlorade. Hade vi köpt det huset hade vi inte haft råd med en bil till vilket vi hade behövt ha på den platsen eller med två pendlingskort som vi också behövt (15 km utan bussförbindelse till tågstationen)... Så man ska inte räkna blint med att banken har en rimlig beräkning. Vad som är rimligt beror på vad ni delvis måste läggas pengar på (som pendlingskort, mat, tandläkare, läkare) och vad ni önskar lägga pengar på (gymkort, bil, champagne, husdjur, kläder) och vad ni kan tänka er prioritera bort till fördel för en dyrare bostad.

    Jag växte upp med att alltid räkna med att vanlig boränta lätt kan vara 10-20% (detta var under och efter 1990-1994). Så jag räknar fortfarande alltid med det. :D Riksbanken höjde till 500 % eller något däromkring. Jag skulle råda er att i alla fall ta höjd för en ränteökning kan komma oavsett vad ni tillslut lånar.

  • Studentpappa
    Seali skrev 2020-12-10 22:47:00 följande:

    Vågar inte räkna med så mycket mer lön. Tror jag kommer vilja löneväxla i så fall ändå och gå i pension lite tidigare.

    Vet att det kanske känns lite dumt att ta ett lån som man inte räknar med att betala tillbaka men samtidigt känns det som att många andra gör det? Och själva månadskostnaden är ju ok ändå. Okej, tack. Tycker också det låter ok att äga 30% av bostaden eftersom den hårda gränsen går vid 15%. Men sju miljoner tycker jag låter mycket att ha i lån. En del av mig vill ändå kunna låtsas som att jag har planer på att betala tillbaka det haha.


    I sthlm är väl det väldigt få som räknat med att betala tillbaka lånet med tanke på hur dyrt det är. Snarare räknar man med att inflation och värdeökning ska betala lånet åt en och göra en rik. I många fall blir det ju så också, ni får ju vid 5% ränta en lånekostnad på ca 30 000+amortering+avgift.

    Kanske osannolikt att vi hamnar där igen då faller många korthus, men det måste ju vara mer än en av era nettoinkomster? Beroende på fördelning av era inkomster får ni väl ut 60-67 000?
    Ride it like you stole it
  • gbgumman

    Vi hade ca 5 miljoner i kontantinsats när vi flytta för några år sedan. Minns inte vad vår bruttolön var då men nu är sen typ samma son ni. Vi valde att bygga i närförort till Stockholm (25 min bort med buss). Vi landa på ett lån på 4 miljoner och ett lyxigt hus på 200 kvadratmeter. Men jag tycker 4 miljoner känns mycket. 7 skulle jag inte gå med på.

  • Friger

    Dilemmat som jag ser det stavas arbetslös/sjukskrivning. Det kan bero på sjukdom, ekonomisk kris, olycka, gå in i väggen eller vad som.

    För dom som har en väldigt hög lön och baserar sitt liv på det så är a-kassa, sjuklönen inte mycket att hänga i julgranen. Jag provade att ta ut föräldraledighet i somras. Det var som att få nästan ingen lön alls på grund av att min lön ligger så pass långt ovanför maxtaket.

    Dvs har man ett lån som innebär att båda måste ha hög lön så ska du antingen ha mycket pengar på bank eller helt enkelt chansa. De flesta klarar sig ju från både arbetslöshet och sjukdom de första avgörande åren innan inflation och amortering börjar göra lånet mindre betungande.

  • gbgumman
    Friger skrev 2020-12-12 10:33:35 följande:

    Dilemmat som jag ser det stavas arbetslös/sjukskrivning. Det kan bero på sjukdom, ekonomisk kris, olycka, gå in i väggen eller vad som.

    För dom som har en väldigt hög lön och baserar sitt liv på det så är a-kassa, sjuklönen inte mycket att hänga i julgranen. Jag provade att ta ut föräldraledighet i somras. Det var som att få nästan ingen lön alls på grund av att min lön ligger så pass långt ovanför maxtaket.

    Dvs har man ett lån som innebär att båda måste ha hög lön så ska du antingen ha mycket pengar på bank eller helt enkelt chansa. De flesta klarar sig ju från både arbetslöshet och sjukdom de första avgörande åren innan inflation och amortering börjar göra lånet mindre betungande.


    Vi har tagit rätt mycket försäkringar just för detta. Barn skaffa vi när vi var jätte unga så de bor visserligen hemma men vabb fl m.m. Är borta sedan länge. Stor fördel att få barn först och karriär sedan.
  • Anonym (12345)

    Är 3 miljoner all alla era pengar eller har ni ytterligare kapital att investera för att få pengarna att växa?

    Det kan vara en bättre lösning att lägga 2 miljoner kontant och investera 1 miljon jag själv har lagt det i högrisk under lång tid, hitills har det vaarit väldigt lönsamt.

  • Hum Hum Humla

    Hur stort boende behöver ni? Jag förstår att det är skönt att bo centralt, men det är ju långt ifrån alla lägenheter som kostar 10 miljoner, så om man inte behöver större än en 3-4:a och skippar sjöutsikt och kakelugnar så borde det räcka med 7-8 miljoner och då skulle jag tycka att storleken på lånet skulle kännas mycket rimligare. Men behöver ni större lägenhet så blir det ju dyrt förstås. 

Svar på tråden Vad är rimligt att låna till bostad? (Stockholm)