• låstbok

    EL-lägenhet!!!

    tjena har en liten fråga eller två!!!

    det är så att varje lägenhet har ett eget litet el skåp i lägenheten som man kan trycka till och från på och trycker man på från så ska det inte finnas så mycket som en fis av el i lägenheten eller hur???

    för det vart så att vi fader fick hit en snubbe som håller på med el så han stängde av elen i lägenheten och då passade jag på att ta loss knappen till taklampan för jag ville ha en dimmer i stället och när jag gjorde det så fick jag mig en kyss som skulle slå kläderna av påven och då stod det lilla till och från skåpet på från och men ändast den säkringen gick det el igenom så min fråga är mest,,,,,

    ska det gå el igenom skåpet fastän den står på FRÅN och om det inte ska göra det då är det väll ändå fel på propp skåpet i lägenheten och måste bytas ut för att försäkringar ska gälla för kan inte tänka mig att det finns en försäkring i världen som täcker ett icke fungerande propp skåp???????

    vet att det låter rörigt men fått i mig lite grogg och tänkte det är bättre att jag frågar innan jag glömmer bort det igen................

    mvh

  • Svar på tråden EL-lägenhet!!!
  • annakarlsson

    Ja har du ett proppskåp i lägenheten så bör du kunna slå av all el med där.

    Det är ju bara att testa. Tänd lampan och slå av strömmen.

    Är kappan släkt så är strömmen av.

    Inkommande el tillhör hastigheten och är det fel där så går det på hans försäkring.

  • Xlr8
    annakarlsson skrev 2020-12-08 23:35:39 följande:

    Ja har du ett proppskåp i lägenheten så bör du kunna slå av all el med där.

    Det är ju bara att testa. Tänd lampan och slå av strömmen.

    Är kappan släkt så är strömmen av.

    Inkommande el tillhör hastigheten och är det fel där så går det på hans försäkring.


    Nja det stämmer inte. Fastighets ägaren äger hela el anläggningen.

    Juridiskt även vägguttag och strömställare (lampknappar)
  • Xlr8
    låstbok skrev 2020-12-08 23:25:10 följande:

    tjena har en liten fråga eller två!!!

    det är så att varje lägenhet har ett eget litet el skåp i lägenheten som man kan trycka till och från på och trycker man på från så ska det inte finnas så mycket som en fis av el i lägenheten eller hur???

    för det vart så att vi fader fick hit en snubbe som håller på med el så han stängde av elen i lägenheten och då passade jag på att ta loss knappen till taklampan för jag ville ha en dimmer i stället och när jag gjorde det så fick jag mig en kyss som skulle slå kläderna av påven och då stod det lilla till och från skåpet på från och men ändast den säkringen gick det el igenom så min fråga är mest,,,,,

    ska det gå el igenom skåpet fastän den står på FRÅN och om det inte ska göra det då är det väll ändå fel på propp skåpet i lägenheten och måste bytas ut för att försäkringar ska gälla för kan inte tänka mig att det finns en försäkring i världen som täcker ett icke fungerande propp skåp???????

    vet att det låter rörigt men fått i mig lite grogg och tänkte det är bättre att jag frågar innan jag glömmer bort det igen................

    mvh


    HAR DU FÅTT EN STRÖMGENOM GENOM ÅK TILL AKUTEN OMGÅENDE!!!!! SPECIELLT OM DEN GÅTT GENOM HJÄRTAT.

    Å drick för fan inte alkohol!!!!!!

    (Såg nu att du postade igår hoppas du lever)

    Du har en elcentral i din lgh.

    Den du beskriver med från och till bör vara huvudbrytaren(HB).

    Den ska bryta allt åtgående från stigarna (inkommande)

    Gör den inte det är det åt helvete och ska tas upp med fastighetsägaren eller av den utsedd elansvarig.

    Hoppas du hade dit elektriker som höll på med elen och inte nå svart jobb.

    Beroende på vad som gjordes kanske du borde haft tillstånd/godkännande att göra det.

    Har sett sjukt mycket konstigt gjort av hemkladdare.

    Men en sån sak med HB har jag aldrig sett.

    Kan det vara så att du har en jordfelsbrytare?

    Mer sannolikt att du blandat ihop dessa om du har en sån.

    Då är det inte så konstigt.

    Ett foto på elcentralen skulle hjälpa.

    Är HB bruten du inte ha spänning ut ur skåpet men du har spänning fram till HB.

    Om du inte kan mäta en kabel så SKA den ses som spänningsförande.
  • låstbok
    Xlr8 skrev 2020-12-09 00:08:47 följande:
    HAR DU FÅTT EN STRÖMGENOM GENOM ÅK TILL AKUTEN OMGÅENDE!!!!! SPECIELLT OM DEN GÅTT GENOM HJÄRTAT.

    Å drick för fan inte alkohol!!!!!!

    (Såg nu att du postade igår hoppas du lever)

    Du har en elcentral i din lgh.

    Den du beskriver med från och till bör vara huvudbrytaren(HB).

    Den ska bryta allt åtgående från stigarna (inkommande)

    Gör den inte det är det åt helvete och ska tas upp med fastighetsägaren eller av den utsedd elansvarig.

    Hoppas du hade dit elektriker som höll på med elen och inte nå svart jobb.

    Beroende på vad som gjordes kanske du borde haft tillstånd/godkännande att göra det.

    Har sett sjukt mycket konstigt gjort av hemkladdare.

    Men en sån sak med HB har jag aldrig sett.

    Kan det vara så att du har en jordfelsbrytare?

    Mer sannolikt att du blandat ihop dessa om du har en sån.

    Då är det inte så konstigt.

    Ett foto på elcentralen skulle hjälpa.

    Är HB bruten du inte ha spänning ut ur skåpet men du har spänning fram till HB.

    Om du inte kan mäta en kabel så SKA den ses som spänningsförande.


    trycker man på från så ska all el slockna i lägenheten dator och allt dör men när jag skulle ta loss lampknappen i mitt rum och sätta dit en dimmer så fick jag mig en kyss som heter duga det vart fan som en pung spark rätt i fingrarna men så skruvade man ut den säkringen längst ner till vänster så dog strömmen i mitt rum medans alla andra säkringar vart i skruvade och inga stötar någon annan stans :S
  • Xlr8

    Då är HB antingen trasig eller felkopplad.

    Den där HB har jag aldrig sett vara trasig. Efter demonterat så där 600 st. Så troligen fel kopplad.

  • Friger

    En bra princip vid arbete med el:
    1. Mät efter spänning på det du ska jobba med innan du bryter strömmen.
    2. Bryt strömmen.
    3. Mät efter ström/spänning igen så du vet att det var du som bröt strömmen.
    4. Gör arbetet.
    5. Kontollera arbetet
    6. Sätt på strömmen igen.
    7. Mät / kontrollera igen och kolla så att allt fungerar som det ska.

    Sen är det viktigt att du har kontroll på brytpunkten under arbetet. Kanske inte är något större problem i en lägenhet. Men många el-olyckor beror på att någon bryter strömmen och börjar arbeta i en anläggning. Samtidigt är det någon annan som blir av med strömmen och går och sätter på den igen.

  • Anonym (Nyfiken)

    För en som inte är så elkunnig... Med ett sånt skåp som på bilden, om jag skulle vilja vara helt på den säkra sidan, förutom att slå av den där knappen, kan man också skruva ur propparna då? Då ska väl inte heller någon ström gå igenom, om de inte sitter i?

  • Friger
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-09 09:41:08 följande:

    För en som inte är så elkunnig... Med ett sånt skåp som på bilden, om jag skulle vilja vara helt på den säkra sidan, förutom att slå av den där knappen, kan man också skruva ur propparna då? Då ska väl inte heller någon ström gå igenom, om de inte sitter i?


    Du har helt rätt! Dessutom är det en större åtgärd för någon att sätta tillbaka en säkring än att trycka på en knapp.

    Jag kan ha förståelse för om någon "provtrycker" på den knappen för att återställa om personen märker att strömmen försvann.
  • Anonym (Nyfiken)
    Friger skrev 2020-12-09 13:51:15 följande:
    Du har helt rätt! Dessutom är det en större åtgärd för någon att sätta tillbaka en säkring än att trycka på en knapp.

    Jag kan ha förståelse för om någon "provtrycker" på den knappen för att återställa om personen märker att strömmen försvann.
    Så bra :) Nu har vi ju sådana där flip switchar i vårt skåp men man vet aldrig när man råkar på ett sånt där äldre igen. El ska man aldrig chansa med, och som vi ser hos ts verkar det ju som att det kan bli felkopplat också.
  • Xlr8
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-09 14:05:31 följande:

    Så bra :) Nu har vi ju sådana där flip switchar i vårt skåp men man vet aldrig när man råkar på ett sånt där äldre igen. El ska man aldrig chansa med, och som vi ser hos ts verkar det ju som att det kan bli felkopplat också.


    Det finns speciella lås för dvärgbrytare så tillslag inte är
    Friger skrev 2020-12-09 07:04:43 följande:

    En bra princip vid arbete med el:

    1. Mät efter spänning på det du ska jobba med innan du bryter strömmen.

    2. Bryt strömmen.

    3. Mät efter ström/spänning igen så du vet att det var du som bröt strömmen.

    4. Gör arbetet.

    5. Kontollera arbetet

    6. Sätt på strömmen igen.

    7. Mät / kontrollera igen och kolla så att allt fungerar som det ska.

    Sen är det viktigt att du har kontroll på brytpunkten under arbetet. Kanske inte är något större problem i en lägenhet. Men många el-olyckor beror på att någon bryter strömmen och börjar arbeta i en anläggning. Samtidigt är det någon annan som blir av med strömmen och går och sätter på den igen.


    Strömmmätning om något är väl en usel idé. Av flera skäl.
  • Anonym (Pia)

    I vår förra lägenhet hade vi också ett sånt gammalt proppskåp. En elektriker som fixade nån grej sa till oss att dragningarna var så gamla och dessutom omgjorda i omgångar. Hans råd till oss var därför att inte lita på att man verkligen bröt strömmen dät utan den skulle brytas i källaren.

  • Friger
    Xlr8 skrev 2020-12-09 17:13:10 följande:
    Det finns speciella lås för dvärgbrytare så tillslag inte är
    Friger skrev 2020-12-09 07:04:43 följande:

    En bra princip vid arbete med el:

    1. Mät efter spänning på det du ska jobba med innan du bryter strömmen.

    2. Bryt strömmen.

    3. Mät efter ström/spänning igen så du vet att det var du som bröt strömmen.

    4. Gör arbetet.

    5. Kontollera arbetet

    6. Sätt på strömmen igen.

    7. Mät / kontrollera igen och kolla så att allt fungerar som det ska.

    Sen är det viktigt att du har kontroll på brytpunkten under arbetet. Kanske inte är något större problem i en lägenhet. Men många el-olyckor beror på att någon bryter strömmen och börjar arbeta i en anläggning. Samtidigt är det någon annan som blir av med strömmen och går och sätter på den igen.


    Strömmmätning om något är väl en usel idé. Av flera skäl.
    Jag är fullt medveten om skillnaden vilket gör att jag körde ett snedstreck mellan termerna. Jag gjorde det för att den vanligaste termen som vanliga människor använder är att dom mäter ström. Sen mäter dom spänning i praktiken. Men det spelar ingen roll.

    Fattar inte varför just el-trådar ska bli en sådan *censur*-mätarstävling. Att slänga sig med facktermer och märka ord är bara onödigt. Göran Hägg, retorik-professorn sa en gång något väldigt nedsättande om intelligensen hos dom som håller sig med termer som mottagaren antagligen inte förstår. Han ansåg att konsten är att förklara så att alla förstår, bara teoretisk fysik är så krångligt att det inte går att förklara för gemene man.
  • Friger
    låstbok skrev 2020-12-09 20:47:11 följande:

    om den är felkopplad då finns det väl ingen försäkring i världen som gäller va???


    Oklart, även elektriker gör fel. Okunskap, slarv och den enkla orsaken att alla gör fel lite då och då är den vanliga orsaken.

    Jag tror att om det inte framkommer något att man pillat i elcentralen själv så tror jag inte att försäkringsbolaget säger något. Typiskt sett är frågan om det förekommer så kallade "Åsa Nisse"-lösningar i lägenheten/huset. Man brukar ofta kunna se skillnad på utförandet och val av materiel om det är en elektriker eller hemmafixare som gjort jobbet.
Svar på tråden EL-lägenhet!!!