• Mikasa

    Extrem viktuppgång, 39 kg+! V. 37

    Hej allihop! Vänder mig till er eftersom ingen i min närhet haft liknande upplevelse.

    Jag var normslviktig innan graviditeten, 164 cm och vägde ca 66-67 kg. Tränade en del och varit allmänt sund. Vid inkrivning i v. 9 vägde jag 70 kg. Sedan har det eskalerat i raketfart! Swooosh har det sagt! Fram till v. 23 promenerade jag över 10.000 steg/ dag. Jobbar som sjuksköterska så rör mig även på arbetet. Har matkasse på vardagar, i början av graviditeten mådde jag illa, inte så att jag kräktes utan ett dovt illamående där småäta hjälpte och mellan v. 12-16 var jag sugen på mycket fet mat som jag aldrig annars äter ( blev en del MAX). Men därefter har jag ätit helt okej inte särskilt onyttigt. En del is glass har det även blivit. Men Thats it. Barnmorskan reagerade inte heller då jag inte såg särskilt stor ut utan det var jag som frågade om det var normalt när jag i v. 24 låg på 27+. Å nu i är det 39kg + i v. 37! Lär väl sluta på 45+ eller mer. Efter fysioterapi pga foglossning och dietist samt två glukos belastningar och dubbelkoll av TSH senare som varit bra så känns det som att jag accepterat att detta är något jag får ta tag i efteråt. Är otroligt vätskefylld, liksom en ballong. Detta är egentligen helt oviktigt så länge bebis mår bra för mig. Skulle göra om det vilken sekund som helst. Att det är fantastiskt att kroppen skapar liv. Men är ju intressant att höra om någon annan upplevt något liknande? Hur det gått? Gick förlossningen bra? Mådde bebis bra? Hur mådde din kropp efteråt? Återhämtade du dig?

  • Svar på tråden Extrem viktuppgång, 39 kg+! V. 37
  • Anonym (Sofie)

    Håll ögonen öppna på ditt blodtryck. Jag hade precis samma resa och fick larma själv. Havandeskapsförgiftning som gjorde att jag svullnade med mer än 30kg uppgång. Detta smög sig på utan högt blodtryck så därför reagerade ingen. Samma dag som mitt blodtryck gick upp så fick jag också protein i urinen. Samma dag small det kan jag säga.

    Efter två veckor på IVA och livshotande tillstånd fick vi äntligen åka hem med bebis för tidigt född.

    Nu behöver det INTE bli så naturligtvis, men det kan också ske saker. Extrem svullnad är ett stort tecken, så håll koll :) lycka till!

  • Mikasa
    Anonym (Sofie) skrev 2020-12-09 13:37:30 följande:

    Håll ögonen öppna på ditt blodtryck. Jag hade precis samma resa och fick larma själv. Havandeskapsförgiftning som gjorde att jag svullnade med mer än 30kg uppgång. Detta smög sig på utan högt blodtryck så därför reagerade ingen. Samma dag som mitt blodtryck gick upp så fick jag också protein i urinen. Samma dag small det kan jag säga.

    Efter två veckor på IVA och livshotande tillstånd fick vi äntligen åka hem med bebis för tidigt född.

    Nu behöver det INTE bli så naturligtvis, men det kan också ske saker. Extrem svullnad är ett stort tecken, så håll koll :) lycka till!


    Åh vad kämpigt att det slutade med havandeskapsförgiftning och på IVA, men tack o lov att ni klarade er fint tillslut både du och bebis. Har lågt blodtryck så hoppas märka om det stegrar, kollar hemma ibland, men som du säger kan det bara smälla till... tack för att du delade med dig jag ska va uppmärksam.
  • Jag är bara jag

    Nu har du inte tvärt gått upp massor utan under lång tid, men jag instämmer ändå med ovan. Har en vän som mycket snabbt blev akut sjuk i havandeskapsförgiftning och just extrem viktuppgång och svullnad var det tydligaste symptomet. Har även en gammal granne som gick upp 35 kg med båda första barnen. Självförvållat av cocacola i mängder erkände hon glatt. Så det finns ju "ofarlig" viktuppgång resp. jättefarlig. Din b.m har nog koll. 

  • Anonym (Sofie)
    Mikasa skrev 2020-12-09 15:51:06 följande:

    Åh vad kämpigt att det slutade med havandeskapsförgiftning och på IVA, men tack o lov att ni klarade er fint tillslut både du och bebis. Har lågt blodtryck så hoppas märka om det stegrar, kollar hemma ibland, men som du säger kan det bara smälla till... tack för att du delade med dig jag ska va uppmärksam.


    Tack snälla! Jättebra att du kollar hemma! Önskar all lycka till!
  • Mikasa
    Jag är bara jag skrev 2020-12-09 18:57:14 följande:

    Nu har du inte tvärt gått upp massor utan under lång tid, men jag instämmer ändå med ovan. Har en vän som mycket snabbt blev akut sjuk i havandeskapsförgiftning och just extrem viktuppgång och svullnad var det tydligaste symptomet. Har även en gammal granne som gick upp 35 kg med båda första barnen. Självförvållat av cocacola i mängder erkände hon glatt. Så det finns ju "ofarlig" viktuppgång resp. jättefarlig. Din b.m har nog koll. 


    Precis det har eskalerat successivt under hela graviditeten... Åh tänk om det vore så som din granne. Att man unnat sig något hela graviditeten som orsakat det . En självklar bov! Då hade det varit enklare att utesluta. Men kul att hon var glad ändå! Å vem är egentligen inte det, man har ju sin bebis! Det är mest att man är rädd att man gör något fel, eller att det blir dåligt för bebis därinne när man går runt som en Michelin gubbe.
  • Mikasa
    Anonym (Sofie) skrev 2020-12-09 19:25:50 följande:

    Tack snälla! Jättebra att du kollar hemma! Önskar all lycka till!


    Tusen tack! Allt gott till dig.
Svar på tråden Extrem viktuppgång, 39 kg+! V. 37