• Sockerplanta

Knep för ökad chans till +

Hej! Jag och killen är inne på vårt tredje försök nu i hopp om att bli gravida. ÄL i måndags och nu fen låååång väntan till BIM. Jag är noga med att äta fisk och tar tillskott av folsyra. Jag ligger kvar i sängen med rumpan högt efter myspys för att jag tror på att det ökar chansen för spermierna att nå ägget. 

Men vad finns det mer för tips och trix? Vad använder ni? Vetenskapligt eller inte, alla husmorstips är välkomna, tänkte att vi kunde samla så mycket knep som möjligt här.Skrattande

Några funderare:
    * Om man känner av vilken sida man har ägglossning på, kan det då vara bra att ligga på den sidan för att "hjälpa spermierna hitta rätt"? Vad tror ni?

* Efter ÄL kan man göra något för att hjälpa ägget att fästa i livmodern? Eller finns det något vi bör undvika att göra? Ex. att ha sex eller äta något? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-15 23:16
    Jag har nu läst på lite om bidrottninggéle, munkpeppar och rosenrot. Många säger att det har hjälpt dom till ett plus, gett starkare äl och regelbunden cykel. Någon som vet hur det påverkan en som redan har regelbunden cykel och stark äl? Har det någon effektdå, kan det öka chansen för ägget att fästa?
  • Svar på tråden Knep för ökad chans till +
  • Anonym (Intressant)

Intressanta funderingar, hihi, men jag har ingen aning. Jag vet att det finns sån spermavänligt glidmedel som ska öka chanserna till graviditet men jag har också hört att det inte alls hjälper så det är inget vi har testat. Att äta mycket frukt ska väl vara bra? 

• Anonym (F)

Som svar på dina frågor så nej. Det hjälper inte att ligga på ena sidan, och du vet aldrig vilken sida du har ÄL på ändå. Jag har varit hos gyn och fått bekräftat vilken sida som kommer släppa ägg men ändå haft känningar från motsatt sida, så det har varit omöjligt om jag skulle försöka lista ut det på egen hand.

Och din andra fråga, nej. Det finns inget som kommer hjälpa men om man verkligen är seriös med att skaffa barn låter man bli att dricka alkohol och använda nikotin, särskilt då sedan innan ÄL fram tills man får mens, men helst hela tiden. Och det gäller också mannen! Det har inte med fästandet att göra utan fertiliteten i stort.

• Anonym (F)

Och du behöver inte ligga med varken rumpan eller fötterna i vädret efter sex. När killen kommer är det värre tryck än en högtrycksspruta så de hittar ändå. Det finns kvinnor som blivit gravida där spermierna bara befunnit sig precis vid ingången till vaginan, de simmar på bra de där små rackarna!

De tips jag kan ge dig är mer generella. Se till att äta dina vitaminer, fisk är bra men titta på Livsmedelsverket så du äter rätt fisk, en del ska man äta bara ett par ggr om året som gravid så jag tycker det känns aktuellt att låta bli dem om man försöker bli gravid också. Frukt så klart, alltid bra.

En grej som är riktigt bra är orgasmer. Du ska försöka komma strax före mannen, det utsöndrar vätskor som gör det lättare för spermierna att simma upp. Det gör så klart inget om du kommer strax efter istället.

• Anonym (Six)
    Sockerplanta skrev 2020-12-09 16:22:18 följande:

Hej! Jag och killen är inne på vårt tredje försök nu i hopp om att bli gravida. ÄL i måndags och nu fen låååång väntan till BIM. Jag är noga med att äta fisk och tar tillskott av folsyra. Jag ligger kvar i sängen med rumpan högt efter myspys för att jag tror på att det ökar chansen för spermierna att nå ägget. 

Men vad finns det mer för tips och trix? Vad använder ni? Vetenskapligt eller inte, alla husmorstips är välkomna, tänkte att vi kunde samla så mycket knep som möjligt här.

Några funderare:

* Om man känner av vilken sida man har ägglossning på, kan det då vara bra att ligga på den sidan för att "hjälpa spermierna hitta rätt"? Vad tror ni?

* Efter ÄL kan man göra något för att hjälpa ägget att fästa i livmodern? Eller finns det något vi bör undvika att göra? Ex. att ha sex eller äta något? 

Sära på benen en extra gång när du går på krogen ;)
  • Anonym (F)
    Anonym (Six) skrev 2020-12-09 17:32:28 följande:
    Sära på benen en extra gång när du går på krogen ;)
    Men lägg av!! Ingen uppskattar dina dumheter! Du gör ju inget annat än att vara taskig mot precis alla på FL.
  • Jag är bara jag

Nu kommer jag väl låta trist, men det finns inga huskurer som funkar. Då hade nästan alla vi som provat dom till förbannelse blitt gravida och så är det ju inte. 90% av alla blir gravida spontant. Av samlag. Liggandes, ståendes, sittandes, planerat eller oplanerat. Av resterande 10% behöver de flesta hjälp.

Men det finns ju saker man kan göra för att ev. öka sin fertilitet. Inte vara överviktig, inte äta NSAID-medicin, mannen ska inte dricka alkohol, inte ha pungen varmt, inte vara överviktig. Mäns fertilitet har sjunkit drastiskt de senaste decennierna och man tror det beror på levernet till stor del.

Folsyra gör inget för fertiliteten utan minskar risken för fosterskador. 

• Anonym (Rea)

Lev hälsosamt. Ät nyttigt och motionera. Var inte feta. Undvik droger, alkohol och tobak. Tjejen ska inte ta ipren eller andra liknande smärtstillande (nsaid). Ha sex regelbundet. Lycka till!

• Anonym (Bebislängtan)

Hej! Jag hade äl i helgen. Inne på 4e försöket. Tidigare barn tog sig på första försöket så nu överanalyserar jag allt. Hoppas det tar sig för oss denna gång :)

• Sockerplanta

Ååå jag vet ju också att det inte är så mycket mer en kan göra än att leva hälsosamt och gosa med sin partner men denna väntan och varje försök gör en galen. En önskar ju att någon kunde säga "Ät två kilo broccoli om dagen, ska du se att du får bebis i magen" eller något i den stilen. hahahSkrattande

• Sockerplanta
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2020-12-09 19:52:38 följande:

Hej! Jag hade äl i helgen. Inne på 4e försöket. Tidigare barn tog sig på första försöket så nu överanalyserar jag allt. Hoppas det tar sig för oss denna gång :)

Jag håller alla tummar och tår för oss jag med :)
Svar på tråden Knep för ökad chans till +