• Anonym (sjuk?)

Hög puls vid infektion?

Får man alltid högre puls om man har en infektion?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hög puls vid infektion?
  • Anonym (FYI)

Nej, inte alltid. Och hög puls betyder inte att man har en infektion heller.

• Anonym (sjuk?)
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-09 21:35:24 följande:

Nej, inte alltid. Och hög puls betyder inte att man har en infektion heller.

Kan tänka mig att det finns många orsaker till tillfälligt hög puls.

Tänkte mer på just vid infektioner, om kroppen behöver jobba hårdare... men det kanske är skillnad beroende på hur kraftig infektionen är? Om man känner av den tydligt på massa andra sätt, typ rejäl sjukdomskänsla så att man knappt orkar stå, jämfört med bara lite halsont typ.
  • Anonym (FYI)

Ja kroppen måste ju jobba hårdare vid alla sjukdomar, även om inte alla ger högre puls. När jag har feber får jag lite högre t ex.

• Anonym (sjuk?)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-09 22:29:07 följande:

Kolla med 1177

Jag är inte sjuk

Mest nyfiken, kom att tänka på det när jag kollade pulsklockan efter ett pass.
    Ligger nästan alltid på samma puls innan träning (har väl samma beteende innan gissar jag och tränar samma tidpunkt på dygnet osv). Tänker mer om man plötsligt skulle öka med säg 10-20 slag/min från den vanliga innan-träning-pulsen, om det är läge att scanna av extra noga efter infektionstecken..
  • Ess
    Anonym (sjuk?) skrev 2020-12-09 22:41:30 följande:
    Jag är inte sjuk

Mest nyfiken, kom att tänka på det när jag kollade pulsklockan efter ett pass.
    Ligger nästan alltid på samma puls innan träning (har väl samma beteende innan gissar jag och tränar samma tidpunkt på dygnet osv). Tänker mer om man plötsligt skulle öka med säg 10-20 slag/min från den vanliga innan-träning-pulsen, om det är läge att scanna av extra noga efter infektionstecken..
    Ja då bör du känna efter ordentligt, även kanske ta en eller ett par vilodagar. 
    Pulsen kan även höjas så om man är övertränad.
    Man ska alltid va försiktig om något plötsligt avviker från det normala.
  • Anonym (Konrad)

Vilopuls brukar generellt gå upp vid infektion/feber. Jag hade en period hösten 2018 då min vilopuls låg på 100 slag/min mot normala 60.

Svar på tråden Hög puls vid infektion?