• Anonym (Flyttaa)

Ska flytta. Hur gör jag

Hej.

E ny på detta. Men jag ska flytta till ny lägenhet. Jag flyttade in hos mitt ex sen separerade vi och han köpte en lägenhet och jag bodde kvar i hans hyres. så vet inte hur man gör när man flyttar för har inte flyttat innan från en lägenhet till en annan. Jag bodde hemma hos föräldrar och träffade mitt ex när jag var 23 och vi sepaerade efter 7 år så är liksom ny på detta . Jag skrev kontrakt i måndags och inflytt är 1 februari och jag har hittat en som ska ta över min så jag slipper med dubbla hyror.

Men nu till problemet. Jag får nycklar och ska flytta in i min nya den 1 februari så när ska jag flytta ut från denna jag bor i nu och lämna nyckel ? För jag måste städa och sånt. Måste även måla i sovrummet för vi hade målat en grå fondvägg så ska måla det vitt som det var innan. Vill liksom hinna flytta mina saker, städa och måla väggen

• Svar på tråden Ska flytta. Hur gör jag
  • Anonym (Knas)

Har du sagt upp lägenheten? Och hur lång uppsägningstid är det?

Vi flyttade nyss och hade ett glapp på 2 veckor vilket var skönt för att slippa stressa. Tanken var att vi skulle städa själva men det blev för mycket jobb med en nyfödd så köpte flyttstäd.

Men du måste ju avgöra själv när du kan hålla på med att måla, städa, packa etc. Men räkna med att det tar längre tid än man tror (framför allt att städa)

• Anonvm

Det smidigaste är ju att ligga med dubbla boenden en tid, då kan du flytta i lugn o ro.

Ofta funkar det bra för alla parter. Säg att den som ska ta över din nuvarande lägenhet får tillträde 15feb eller nått i den stilen, då har du 2 veckor på dig att flytta o fixa ordning.
    Den som ska ta över din lägenhet säger upp sitt nuvarande boende till 1a mars...

• Anonym (Flyttaa)

Packa och städa är inga problem. Ska börja packa i januari så allt är klart och tömma allt sen städa invändigt i skåp och sånt sen när jag tömt allt så tar jag element kök badrum väggar lister fönster etc. . Uppsägning är 3 månader men jag har en som ska ta över min direkt så jag slipper uppsgningstiden . Har redan sagt upp min samma dag jag skrev kontrakt på nya

Men jag undrar när jag ska flytta ut härifrån utan att riskera betala 2 hyror för det har jag inte råd med. det är liksom 15000 ca då och det har jag inte. men om den som ska ha min tar den exempel den 5e säger vi. Måste jag betala hyra då där också? Alltså ursäkta för dumma frågor men detta är nytt för mig

• Tow2Mater

Du måste ju komma överens med den som ska flytta in vad som passar. Grovstäda och måla får du helt enkelt göra sista veckan/tiden du bor där innan du flyttar. Hyr du t ex en mindre flyttbil kan du ju packa den en dag och låta allt vara kvar i den tills nästa dag då du får flytta in.

• Puffisen

Ni måste väl ha bestämt datum då den andra ska ta över lägenheten? För såsom du skrivit kontrakt på din nya så måste den personen som ska ta över din skriva kontrakt på din gamla... och i det kontraktet borde det stå när den andra ska flytta in.. och även om någon ska ta över din så du slipper dubbla hyror så borde det väl vara slutbesiktning av lägenheten?

Men iallafall så borde den andra redan skrivit kontrakt på din lägenhet med tanke på att du vet att någon ska ta över innan din uppsägning på 3 månader är slut.. Så ring ditt hyresbolag och kolla från vilket datum ditt kontrakt tar slut.

• Tow2Mater
    Anonym (Flyttaa) skrev 2020-12-09 22:40:06 följande:

men om den som ska ha min tar den exempel den 5e säger vi. Måste jag betala hyra då där också?

Då betalar du ju hyra för 4 dagar, om den som ska flytta in fördröjer sin inflyttning för din skull.
  • Anonym (Flyttaa)
    Tow2Mater skrev 2020-12-09 23:05:05 följande:

Då betalar du ju hyra för 4 dagar, om den som ska flytta in fördröjer sin inflyttning för din skull.

Ja. Hur mycket betalar man då
  • nnnnnnnn

Du har redan fått bra svar:

Man kör med överlappning tex ber att få nyckeln på fredagen den 29 januari (eller lördag/söndag) och flyttar in allt i ett rum/ett hörn av rummet om man inte hinner få allt på plats.
    Ska du måla ett rum, så ställer du inget där. Eller målar snabbt som tusan tex åker dit och målar, sen börjar man flyttningen och undviker att stöta i det nymålade.

Tex
    * får nyckeln fredag kväll.
    * Målar direkt fredag kväll.
    * Lördag morgon + dag = flyttar allt.
    * Söndag = Flyttstädar din gamla lägenhet
    * Måndag = lämnar nycklarna till gamla lägenheten.

Eller motsvarande om du inte får nycklarna till nya förrän måndag, så målar du måndag kväll, flyttar tisdag, städar onsdag + lämnar nycklarna.

Då får du dubbel hyra under 3-4 dagar = får betala ca 10% extra månadshyra på den lägenhet du har extra.
    Så har du tex en hyra på 7500 kr så får du betala för 4 dagar av 30 i månaden gånger 7500kr = 4/30 * 7500 = ca 1000 kr extra. Klarar du dej på 3 dagar så får du säkert betala 3 dagar av 30 gånger 7500 = 3/30 * 7500 = 750 kr.

Men prata med alla inblandade !!! Hyresvärden, den som har din nya lägenhet, den som tar din gamla lägenhet.

• nnnnnnnn

Läste slarvigt , trodde du skulle måla i nya lägenheten... Men samma sak med gamla, måla gärna tidigt och undvik att nudda det. Du kan också måla redan nu, bara flytta saker från väggen.
    Kolla först om du verkligen måste måla om väggen.... Kanske vill den som flyttar in ha kvar det?

• Anonym (Zita)

Börja packa redan nu är mitt råd. Packa allt som du inte behöver. Sommarkläder, allt i skåp och lådor som inte används.

Sedan måste du fixa flyttfirma eller kompisar som hjälper dig på flyttdagen. Hyra eller låna lastbil. Tips är att redan du ta in offertar från olika flyttbolag. Kolla vad det kan kosta.

Städa lite redan nu går också att göra även om du måste städa igen sen. Men typ värsta bakom spis och kylskåp etc, för det hinner ju inte bli jättesmutsigt på ett par månader så då går den städningen snabbare sen.

Måla redan nu! Flytta bort grejerna från väggen och lägg tidningspapper på golvet.

Har du råd så kan städfirma vara värt också.

Svar på tråden Ska flytta. Hur gör jag