• Anonym (Trådskaparen)

En fråga till läkare!

Hej, min fråga är:

Varför är de skadligt ha 100% syresättning? När man kopplas upp till sån där maskin som visar puls och syresättning säger ofta vårdpersonal att ingen människa ska/ bör ha över 99%? Varför? Är de orsak till neurologiska sjukdomar? Syreförgiftning?

• Svar på tråden En fråga till läkare!
  • Anonym (Beror på)

Beror på i vilket avseende du menar? Vid kolmonoxidförgiftning kan 100 % oxygentillförsel användas. Människa har normalt 94-98 % syresättning vid jordytan.

• Anonym (helt ok)

Det är inte skadligt. Det är bara något de säger så man inte skall bli orolig att man inte har 100% eftersom det är vanligast att ha tex 98%. Om du tar några riktigt djupa andetag hamnar du ändå på 100% en liten stund.

• Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Beror på) skrev 2020-12-09 23:30:06 följande:

Beror på i vilket avseende du menar? Vid kolmonoxidförgiftning kan 100 % oxygentillförsel användas. Människa har normalt 94-98 % syresättning vid jordytan.

Förlåt men jag förstår inte din mening? Om man kopplas upp på en monitor som säger 100% syresättning, varför har man det? Är de farligt?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2020-12-09 23:45:55 följande:

Förlåt men jag förstår inte din mening? Om man kopplas upp på en monitor som säger 100% syresättning, varför har man det? Är de farligt?

Nej, det är inte farligt. Det varierar med andningen. Under 90 % anses som lågt, under 70 % är farligt om jag inte minns fel? Blås ut luften ur lungorna och håll andan samt ta ett djupt andetag medan du kollar på monitorn.

Jag ville bara poängtera att exempelvis om man har kolmonoxidförgiftning behandlas det med 100 % oxygentillförsel. Så 100 % är inte farligt.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Beror på) skrev 2020-12-09 23:58:29 följande:

Nej, det är inte farligt. Det varierar med andningen. Under 90 % anses som lågt, under 70 % är farligt om jag inte minns fel? Blås ut luften ur lungorna och håll andan samt ta ett djupt andetag medan du kollar på monitorn.

Jag ville bara poängtera att exempelvis om man har kolmonoxidförgiftning behandlas det med 100 % oxygentillförsel. Så 100 % är inte farligt.

Okej tack! Men dom har ju kommit med studier att Corona patienter som behandlas med syrgas, särskilt vid koma/ respirator kan få skador av långvarigt bruk av 100% syre?
  • mammabitch

Jag tror att du blandar ihop syresättning/syremättnad  i blodet , vilken för de flesta friska människor ligger mellan sådär 96% och 100% syresättning genom att andas vanlig luft
    Om man har svårt att andas fkan man få  andas in rent syre genom t.ex. en mask och då kan bla .kroppens egen koldioxidbalans rubbas ..

• Anonym (Trådskaparen)

Nån mer som vet?

• FtS70

Vilka säger detta!? Att 99% är bra, men 100% dåligt? Det var INTE vad vi lärde oss på läkarlinjen, men det var ju ett tag sedan... Däremot sade man till patienter att inte oroa sig för att de inte hade 100%, det var ganska sällsynt även hos helt friska. Men säger man annat idag?

• Anonym (Trådskaparen)
    FtS70 skrev 2020-12-10 12:49:11 följande:

Vilka säger detta!? Att 99% är bra, men 100% dåligt? Det var INTE vad vi lärde oss på läkarlinjen, men det var ju ett tag sedan... Däremot sade man till patienter att inte oroa sig för att de inte hade 100%, det var ganska sällsynt även hos helt friska. Men säger man annat idag?

Förlåt om jag ställer en motfråga, men du lovar helt ärligt att du är läkare? Jag har flera ggr åkt till akuten pga oro för sjukdomar, då jag är hypokondrisk och när jag blivit uppkopplad på monitor så har jag varit orolig och sagt, varför är de bara 98-99% och inte 100? Fick då höra att man helst inte ska ha 100%, de är inte bra. De står på olika läkarsidor att en frisk individ har 97%? Så vad är sant och inte?
  • Anonym (Ej läkare)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2020-12-10 14:22:06 följande:
    Förlåt om jag ställer en motfråga, men du lovar helt ärligt att du är läkare? Jag har flera ggr åkt till akuten pga oro för sjukdomar, då jag är hypokondrisk och när jag blivit uppkopplad på monitor så har jag varit orolig och sagt, varför är de bara 98-99% och inte 100? Fick då höra att man helst inte ska ha 100%, de är inte bra. De står på olika läkarsidor att en frisk individ har 97%? Så vad är sant och inte?
    Jag är frisk och om jag har slappat kan syremättnaden gå ner till ca 92%. Jag är sällan över 98%. Jag har två mätare av olika fabrikat, och de brukar visa ungefär lika. Jag är 50+

• Anonym (Sjuksköterska)

Jag är inte läkare men SSK sedan 20 år tillbaka. Har verkligen aldrig hört att 100% syresättning när man mäter som du beskriver skulle vara farligt. Har arbetat inom både anestesi och akutsjukvård där dessa parametrar kontrolleras ständigt.

Så släpp den tanken. Kom också ihåg att allt som står på nätet inte är sant.

Däremot är 92% som någon i tråden skrev lågt. 50 år? Frisk? Tidigare rökare kanske?

• Anonym (helt ok)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2020-12-10 14:22:06 följande:
    Du vet redan att du är alltför orolig när det gäller kroppen, och denna fråga om 100% syresättning tillhör din oro.

Det är för att du varit orolig när du haft 98-99% som de förklarat för dig att det är helt normala värden, och att 100% inte är så vanligt när man mäter. Det betyder inte att det är farligt om det skulle vara 100% någon gång. 97% är också normalt och friskt.

Om du håller andan ett tag sjunker det nog till 90-95%, om du drar några djupa andetag kan det bli 100%. Du behöver jobba på din oro.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2020-12-11 15:33:32 följande:

Jag är inte läkare men SSK sedan 20 år tillbaka. Har verkligen aldrig hört att 100% syresättning när man mäter som du beskriver skulle vara farligt. Har arbetat inom både anestesi och akutsjukvård där dessa parametrar kontrolleras ständigt.

Så släpp den tanken. Kom också ihåg att allt som står på nätet inte är sant.

Däremot är 92% som någon i tråden skrev lågt. 50 år? Frisk? Tidigare rökare kanske?

Tack för svaret! :)

Jag var hos en läkare idag för annat och då passade jag på att fråga om detta. Hon sa att 100% syresättning är inte så vanligt och låter mer som man hyperventilerat?
  • mammabitch

Jag mäter ofta saturation  på mina patienter och 100% är inte ovanligt på yngre människor, även om de flesta ligger på 98-99% . Det beror ju på lite om patienten, sitter, ligger , har rört på sig innan  etc. Många kan komma upp till 100% genom att ta ett par djupa andetag under mätningen.

• Anonym (Rökare)

Jag är rökare och har fått mätt min syresättning många många gånger av olika anledningar. 2 ggr när jag var i 20-års åldern hade jag 100% syresättning. Ingen som kommenterade det. Alla andra gånger har jag legat på 97-99%. Förutom i våras när jag fick lunginflammation, då låg det på 86%.

Jag tror du behöver släppa dessa tankar. 100% är inte farligt, heller inte 98-99%. Det är fullt normalt.

Lita på att läkaren informerar dig om det är något som är avvikande.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2020-12-09 22:37:06 följande:

Hej, min fråga är:

Varför är de skadligt ha 100% syresättning? När man kopplas upp till sån där maskin som visar puls och syresättning säger ofta vårdpersonal att ingen människa ska/ bör ha över 99%? Varför? Är de orsak till neurologiska sjukdomar? Syreförgiftning?

Vilken maskin är det du pratar om? Är det den maskinen som mäter syresättningen eller en grimma el mask du får syrgas från? Är syresättningen 100% är det väl bara bra, allt över 95% är bra, men det beror på patienten och ibland kan det vara godtagbart med 90-95%.

Har du syrgasbehandling så ska man ge så lite som möjligt för att syresättningen ska vara på en godtagbar nivå. Detta för att kroppen själv ska reglera syresättningen och inte helt förlita sig på syrgastillförseln. Kroppen kan bli lat helt enkelt och sedan ha svårt att reglera syresättningen för kroppen. Ger man syrgas ger man så lite som möjligt för att syresättningen ligger på godkänt för just den patienten.
Svar på tråden En fråga till läkare!