• Yxelita94

    Sertralin och alkohol?

    Ska inte komplicera det på något sätt, undrar kort och gott bara hur ni (som äter sertralin/annat liknande SSRI-preparat) resonerar kring intag av alkohol medan man går på medicinen? Vilken dos äter ni och dricker ni ändå alkohol ibland?

    Jag kanske inte känner att det är det vikigaste i livet, att få dricka alkohol alltså. Men jag skulle ljuga om jag sa att det inte är gött för det är det ju. Är liksom 23 år och mitt i en trevlig ålder där man gärna dricker lite gott bubbel, några glas vin till en charkbricka eller dricker drinkar och blir full med kompisar (när det inte är Corona så klart) Är det FARLIGT att kombinera alkohol och sertralin? Inte varje dag, jag är ingen alkis. Men någon gång då och då alltså? Jag äter 100mg dagligen. Kanske bör poängtera att anledningen till att jag går på just sertralin är för att jag under några år lidit av extrem ångest kopplat till hälsan. Varit rätt för allt möjligt rörande tex cancer, sjukdomar och spenderat X antal timmar sammanlagt på att googla symptom och konsekvenser av vissa saker. Så liiiite därför jag också skriver och frågar om eventuella hälsorisker med sertralin och alkohol i kombination tacksam för svar! Allt gott!

  • Svar på tråden Sertralin och alkohol?
  • Yxelita94

    Bör tillägga också att varje gång jag pratat med läkare/psykolog om medicinen typ så har jag alltid tänkt innan ba ?Okej idag SKA jag fråga om jag kan ta några öl då och då? men slutar alltid med att jag inte vet hur jag ska fråga för jag är rädd att låta som att alkohol är det viktigaste i livet, haha som att de inte är vana att få de frågorna.. jag är en TÖNT

  • Anonym (M)

    Jag har tidigare ätit Sertralin, men har nu en annan sort sedan många år tillbaka. Dricker alkohol då och då. Aldrig hänt något konstigt. Man rekomenderar väl aldrig kombinationen av dessa två. Men farligt? Nääe

  • Anonym (SSRI)

    För egen del mådde jag jättekonstigt när jag drack alkohol när jag åt SSRI. Blev självdestruktiv och tappade omdömet totalt. Plus att bak snälle ångesten var vidrig.

  • Anonym (F)

    När man äter sertralin ska man inte dricka alkohol. Man blir inte sjuk eller så men man reagerar lite annorlunda känslomässigt än utan medicinen. Det kan bli ganska konstigt.

  • Anonym (faktor)

    Alkohol påverkar mycket enzymaktivitet i kroppen och det kan göra att läkemedel metaboliseras annorlunda. Eftersom det är läkemedel som påverkar ditt mående så är det då det som påverkas.

    Flera användare på nätet skriver att man får en förstärkt ångest i bakfyllan om man blandar sertralin och alkohol och läkare skriver att man kan bli mer deprimerad.

    www.sertralin.se/anvandning/sertralin-alkohol/

    vadardepression.se/blanda-alkohol-och-antidepressiva/

    alkoholhjalpen.se/node/30586

    www.1177.se/Skane/fragor--svar/nationellt/behandling--hjalpmedel/kan-jag-ta-ett-glas-vin-fast-jag-ater-medicin-mot-depression/

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (SSRI) skrev 2020-12-10 01:55:35 följande:

    För egen del mådde jag jättekonstigt när jag drack alkohol när jag åt SSRI. Blev självdestruktiv och tappade omdömet totalt. Plus att bak snälle ångesten var vidrig.


    Samma här, blev full extremt lätt och när jag blev det så tappade jag kontrollen varenda gång. Försökte skada och vissa gånger även ha ihjäl mig själv, skadade de som försökte stoppa mig och skämde ut mig totalt inför en massa människor. Ångesten efteråt var befogad men den värsta jag varit med om och höll i sig i veckor och sitter till viss del kvar än fem år senare.

    Tåls väl dock tilläggas att jag var 15 bast då, käkade större dos och hade smärre alkoholproblem sen innan. Reagerade konstigt på sertralinet även i nyktert tillstånd.
  • FtS70

    Tillåt mig som psykiater att nyansera bilden som framstått i tråden: kombinationen SSRI och måttlig alkoholkonsumtion är generellt helt ofarlig. Av de över tusen patienter jag förskrivit medlen till har bara en handfull drabbats av problem. I samtliga dessa fall har patienten haft underliggande missbruksproblematik och vad av sjukdom, medicinering och överdriven alkoholkonsumtion som orsakat problemen har inte gått att säkerställa, sannolikt en kombination. Med detta sagt: står du på SSRI och upplever negativa konsekvenser av alkohol skall du självklart avstå. 

  • Anonym (deprimerad)
    FtS70 skrev 2020-12-11 11:49:31 följande:

    Tillåt mig som psykiater att nyansera bilden som framstått i tråden: kombinationen SSRI och måttlig alkoholkonsumtion är generellt helt ofarlig. Av de över tusen patienter jag förskrivit medlen till har bara en handfull drabbats av problem. I samtliga dessa fall har patienten haft underliggande missbruksproblematik och vad av sjukdom, medicinering och överdriven alkoholkonsumtion som orsakat problemen har inte gått att säkerställa, sannolikt en kombination. Med detta sagt: står du på SSRI och upplever negativa konsekvenser av alkohol skall du självklart avstå. 


    Hur kommer det sig att ni psykiatriker i regel erbjuder medicinering innan ni för någon annan form av behandling på tal? Borde inte det mest logiska vara att göra tvärtom? Att medicin borde vara sista utvägen om inget annat hjälper?
  • Anonym (faktor)
    Anonym (deprimerad) skrev 2020-12-11 12:13:26 följande:
    Hur kommer det sig att ni psykiatriker i regel erbjuder medicinering innan ni för någon annan form av behandling på tal? Borde inte det mest logiska vara att göra tvärtom? Att medicin borde vara sista utvägen om inget annat hjälper?
    Läkemedel är betydligt billigare än terapisamtal som kan behöva pågå i år.

    Det är redan lång kö till att få samtalsterapi/KBT även för svåra problem så då blir det väl beslut därefter, gissar jag.
  • Anonym (Anonym)

    Alkohol och sertralin är ingen fara. Alkohol och ångest däremot, du dövar ett grundproblem med andra substanser, vare sig det är recept fr läkare eller från gröna butiken så tar du dig längre ifrån att lösa din ångest. En kul paradox är ju din ångest som du kanske borde börja med googla vad alkohol har för hälsorisker, du löper inte mindre risk få sjukdomar för du dricker på sertralin eller utan. Alkohol är farligt för hälsan, såväl psykiskt som fysiskt. Punkt. Dessutom är sertralin kraftigt beroendeframkallande och du får ett helv... den dagen du ska sluta med dom

Svar på tråden Sertralin och alkohol?