• Wed 9 Dec 2020 23:30
    590 visningar
    8 svar
    8
    590

    Ska ha mitt barn 4 veckor... har jag rätt att få "underhåll "?

    Hej.

    Jag kommer att stanna med mitt barn under 4 sammanhängande veckor, då barnets andra förälder ska resa bort. Vi är separerade och hen har vårdnaden. Men barnet bor varannan vecka hos mig ändå.

    Nu till frågan, bör jag fråga efter "underhåll" till barnet under dessa 4 veckor?

    Har hen skyldighet att betala för att täcka dessa veckor hen egentligen skulle ha haft barnet?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Ska ha mitt barn 4 veckor... har jag rätt att få "underhåll "?
  • Kusine­n
    Thu 10 Dec 2020 04:01
    #1
    +1

    För att få bästa möjliga svar bör du ringa FK.

    Som förälder har du ju försörjningsplikt alltid det innebär ju att man även har försörjningsplikt om barnet bor en månad hos den andre föräldern. Hur ni löser detta är ju dock upp till er, om du får ett stöd för extra matkostnader den månaden eller hur ni tänker. Eftersom ni annars har varannan vecka borde ju inte en månad hos dig göra npn skillnad gällande, kläder, fritid, försäkringar, boende, osv utan det som kan vara intressant att titta på är väl ökade mat- pch hygeinkostnader.

  • Thu 10 Dec 2020 06:59
    #2
    +1

    Låter ju rimligt att den andra föräldern kompenserar dig! Har du pratat med denne om det? Sen tänker jag att det beror lite på om du är i behov av extra pengar? För kan ju vara så att det nästa gång är du som åker bort och den andra föräldern har barnet mer, då kvittas det ju. 

  • Thu 10 Dec 2020 09:12
    #3
    +1

    Av dom 4 veckorna är 2 dina så det blir ju att du har barnet 2 veckor extra utöver vad ni brukar ha.
    Underhåll om barnet inte har 50/50 ska ju gå till bostad (större bostad när man har barn) kläder, försäkringar, olika aktiviteter som sport, musik mm under terminerna)
    Något sådant blir det ju inte när du har 2 veckor extra, dom utgifterna ändras ju inte under dom 2 veckorna.
    Däremot kan du be den andra föräldern om extra matpengar om du har behov av det och t ex kan ni dela på om du och barnet gör någon extra aktivitet utöver dom vanliga tex utflykter under lov osv.
    Men det är något ni får komma överens om hur ni vill göra med.
    Nästa gång är det kanske den andre föräldern som har barnet ett par veckor extra så att det jämnar ut sig.
    Men som sagt mycket beror ju på hur din ekonomi är och om du behöver att den andre föräldern skjuter till för matkostnad mm under dom 2 extra veckorna.
    Prata ihop er hur ni vill göra vid sådana här tillfällen, kommer säkert hända fler gånger i framtiden åt båda hållen.

  • Thu 10 Dec 2020 09:31
    #4
    +1

    Ditt ex har vårdnaden och barnet bor varannan vecka hos dig. Då antar jag att du inte heller betalar underhåll idag. Dvs det finns ingen aktivt ärende om saken hos försäkringskassan.

    Släpp saken. Du har möjlighet att dra igång ett ärende hos försäkringskassan och möjligen få ut några hundralappar. MEN... du sätter ett prejudikat som jag tror kommer att sparka dig i rumpan längre fram givet din situation.

  • Thu 10 Dec 2020 15:34
    #5
    +1

    Ja, hon är skyldig att bidra till de två extra veckorna. Hur mycket extra kommer du att lägga ner på mat under de två veckorna? 

    Frågan är dock om det är värt det i längden, som ovanstående beskriver. 

  • Thu 10 Dec 2020 21:04
    #6
    +1

    Nej, ett ärende startas inte för en kortare period. Om underhåll skall utgå krävs en varaktig förändrad boendesituation för barnet.

    Om du betalt underhållsbodrag hade du gått göra avdrag (1/40 per dygn) men då ni normalt har vv så gäller såklart inte de.

    Du kan naturligtvis fråga pappan, men inte kräva. Å andra sidan kan du ju vägra ta barnrt de veckorna..

  • Thu 10 Dec 2020 21:05
    #7
    +1
    Brumma skrev 2020-12-10 21:04:21 följande:

    Nej, ett ärende startas inte för en kortare period. Om underhåll skall utgå krävs en varaktig förändrad boendesituation för barnet.

    Om du betalt underhållsbodrag hade du gått göra avdrag (1/40 per dygn) men då ni normalt har vv så gäller såklart inte de.

    Du kan naturligtvis fråga pappan, men inte kräva. Å andra sidan kan du ju vägra ta barnrt de veckorna..


    Oj, jag läste "han", inte "hen" , därav mitt antagande om pappan.
  • Thu 10 Dec 2020 21:23
    #8
    +1

    Du kan ju fråga den andra föräldern om du känner att du absolut har behov av några extra hundralappar.

    Jag hade inte gjort det. Det gäller två veckor. För oss har det också blivit så att den andra föräldern haft barnet en eller ett par extra veckor pga sjukdom, resor eller annat. Vi håller inte på och räknar matpengar för barnet då, utan det jämnar ofta ut sig.

Svar på tråden Ska ha mitt barn 4 veckor... har jag rätt att få "underhåll "?