• Lunalittlestar

    Telefontrakasserier

    Hej!

    Jag har under ca ett års tid blivit trakasserad av en okänd person. Personen har framför allt ringt mig, men även bland annat beställt taxibilar hem till mig(inte för att få pengar, utan för att jävlas) vilket har lett till att jag nu är svartlistad hos vissa taxibolag.

    När personen har ringt mig har han utgett sig för att vara polis, utgett sig för att vara från kvinnojouren, skrikit i luren m.m.

    Jag har naturligtvis polisanmält alla samtal, men det har tyvärr inte lett nån vart. Jag tänkte fråga om det finns nåt annat jag kan göra för att få honom att sluta.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Telefontrakasserier
  • Mortiscia80

    Jag har för mig att man ska kunna blocka inkommande samtal från hemliga nummer. Om det är en app eller inställning på telefonen vet jag inte däremot.

    Om du tar emot fler sådana samtal tycker jag du ska spela in personen. Då kan du i lugn och ro lyssna och fundera på vem det är, för det är så klart någon som känner dig och som är arg på dig av någon anledning. 

  • Lunalittlestar
    Mortiscia80 skrev 2020-12-10 13:06:05 följande:

    Jag har för mig att man ska kunna blocka inkommande samtal från hemliga nummer. Om det är en app eller inställning på telefonen vet jag inte däremot.

    Om du tar emot fler sådana samtal tycker jag du ska spela in personen. Då kan du i lugn och ro lyssna och fundera på vem det är, för det är så klart någon som känner dig och som är arg på dig av någon anledning. 


    Jag har en misstanke om vem det kan vara. Jag har aldrig träffat personen i verkligheten, men han skrev en fruktansvärd kränkning till mig via sociala medier, och då skickade jag en screenshot av det han skrivit till hans mamma. Tror det var på det sättet han fick tag på mitt nr för samtalen började dagen efter det.

    Jag kan tyvärr inte blockera samtal från dolda nr, då jag lider av psykisk ohälsa och har mycket kontakt ned psykiatrin som även dem ringer på dolt nr.

    Ska försöka spela in samtalen, men är inte helt säker på hur man gör det via iPhone.

    Tack för svar!
  • Mortiscia80

    Så obehagligt! Särskilt om det pågått så länge. Men testa att spela in samtal med en kompis först så du vet hur det går till. På min telefon finns en särskild knapp som bara syns under samtal och ljudfilen sparas i en särskild mapp, de kan man sedan dra över till sin dator via usb. Smidigt ifall du behöver lämna material till polisen t ex.

  • Lunalittlestar
    Mortiscia80 skrev 2020-12-10 14:13:01 följande:

    Så obehagligt! Särskilt om det pågått så länge. Men testa att spela in samtal med en kompis först så du vet hur det går till. På min telefon finns en särskild knapp som bara syns under samtal och ljudfilen sparas i en särskild mapp, de kan man sedan dra över till sin dator via usb. Smidigt ifall du behöver lämna material till polisen t ex.


    Ska kolla om det går på min telefon.
  • Noname00

    Polisen kommer inte vara till mycket hjälp men har du gjort en anmälan så kontakt din operatör dom kan se vem som står för abonnemanget om du skriver ned datum och tid när dom ringt, dom kan  se allting. och även spärra kontantkort om det sker upprepade ggr.

Svar på tråden Telefontrakasserier