• Anonym (Ts)

    Räcker mina ord om vad den andre föräldern sagt, i en vårdnadstvist?

    Som rubriken lyder då. Räcker det med att jag har skrivit ner vad den andre föräldern sagt och pratat om (som är delvis olagliga saker), eller måste det finnas konkreta bevis för att man ska få igenom enskild vårdnad? Dvs inspelningar elr liknande.

    Sakerna som kommit upp och pratats om från den andre förälderns sida är ganska allvarliga, och en del är olagligt. Men räcker det?

    Det är liksom allt jag har, den andre förälderns planer och uttalanden om diverse saker. Som oroar mig oerhört.

  • Svar på tråden Räcker mina ord om vad den andre föräldern sagt, i en vårdnadstvist?
  • Anonym (Q)

    Nej det räcker inte. Det blir ord mot ord. Ska du dessutom komma med sådana anklagelser måste du ha bevis, annars kan han stämma dig för ärekränkning. Antar att det är en han pga statistik om kriminalitet. Du vet ju dessutom inte om han ljuger, försöker skrämma dig, spela tuff eller vad som helst.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-10 20:33:45 följande:

    Nej det räcker inte. Det blir ord mot ord. Ska du dessutom komma med sådana anklagelser måste du ha bevis, annars kan han stämma dig för ärekränkning. Antar att det är en han pga statistik om kriminalitet. Du vet ju dessutom inte om han ljuger, försöker skrämma dig, spela tuff eller vad som helst.


    Hm, jag förstår. Måste fråga bara, vad är skillnaden, jag menar, även om jag har det inspelat så kan det ändå bara vara en skrämseltaktik eller spelar tuff? Hur avgör man om det är äkta eller inte?

    Jag har några inspelningar men det hörs så dåligt på dom, vet inte om det skulle funka i rätten.
  • Anonym (Q)

    Nej har du det inspelat är det ju bevis, men om du bara har det nedskrivet är det tekniskt sett inte "bevis".

  • QAnon
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-10 20:38:00 följande:
    Hm, jag förstår. Måste fråga bara, vad är skillnaden, jag menar, även om jag har det inspelat så kan det ändå bara vara en skrämseltaktik eller spelar tuff? Hur avgör man om det är äkta eller inte?

    Jag har några inspelningar men det hörs så dåligt på dom, vet inte om det skulle funka i rätten.
    För att om du har det inspelat vet de att han faktiskt sa de sakerna, annars kan du bara ha hittat på det helt och hållet. Det stämmer dock att han fortfarande kan försöka förklara bort innehållet på inspelningen men det är fortfarande starkare bevis. 
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-10 20:33:45 följande:

    Nej det räcker inte. Det blir ord mot ord. Ska du dessutom komma med sådana anklagelser måste du ha bevis, annars kan han stämma dig för ärekränkning. Antar att det är en han pga statistik om kriminalitet. Du vet ju dessutom inte om han ljuger, försöker skrämma dig, spela tuff eller vad som helst.


    Du vet inte vad du talar om. I ett familjerättsmål så vill rätten ha parternas berättelser ur parternas perspektiv. Kan vara långa historier som sträcker sig nåt decennium tillbaks. Självklart måste man inte ha bevis eller riskerar att åka dit för ärekränkning för att du berättar din synvinkel på uppgifter som rätten faktiskt efterfrågar. Det är fullständigt fritt fram att göra det. Sen är det upp till tingsrätten att ta ställning. Om ens upplevelse och berättelse är tillräckligt för att få igenom sina yrkanden är dock en annan sak. Men nån ärekränkning blir det inte tal om i det sammanhanget, så det behöver du inte skrämma henne med. Om TS däremot skulle lägga ut samna berättelse på facebook i syfte att skapa ringaktning omkring den personen så vore det en annan sak.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-12-10 21:11:42 följande:
    Du vet inte vad du talar om. I ett familjerättsmål så vill rätten ha parternas berättelser ur parternas perspektiv. Kan vara långa historier som sträcker sig nåt decennium tillbaks. Självklart måste man inte ha bevis eller riskerar att åka dit för ärekränkning för att du berättar din synvinkel på uppgifter som rätten faktiskt efterfrågar. Det är fullständigt fritt fram att göra det. Sen är det upp till tingsrätten att ta ställning. Om ens upplevelse och berättelse är tillräckligt för att få igenom sina yrkanden är dock en annan sak. Men nån ärekränkning blir det inte tal om i det sammanhanget, så det behöver du inte skrämma henne med. Om TS däremot skulle lägga ut samna berättelse på facebook i syfte att skapa ringaktning omkring den personen så vore det en annan sak.
    Tycker du ja :)
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-10 21:15:24 följande:

    Tycker du ja :)


    Ännu en som inte begriper skillnaden mellan fakta och tyckande...
  • Anonym (Ljuga)

    Hej.

    Tänkte bara ge dig ett annat perspektiv.

    Jag har en vän som gick igenom vårdnadstvist där barnets mamma hade spelat in min vän. När detta presenterades förklarade han lugnt och metodiskt att han spelade rollspel (om ni inte vet vad det är, tänk teater i grupp men stillasittande) och gjorde en hel del uttalanden som baserades på en roll. Att detta inte var hans genuina tankar och påståenden utan en roll han spelade och att inspelningen tagits ur sitt sammanhang.

    Detta var INTE sant. Dem har delad vårdnad varannan vecka än idag.
    Ganska ruttet gjort då han på den tiden gjorde mycket dumma grejer.
    Vi är inte vänner idag.

    Lycka till.

  • Anonym (rrr)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-10 21:15:24 följande:
    Tycker du ja :)
    Är du 7 år eller? 

    Du verkar inte veta något om hur det går till i vårdnadstvister, men tydligen var du tvungen att ta upp space i tråden. 
  • Anonym (Linda80)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-12-10 21:11:42 följande:

    Du vet inte vad du talar om. I ett familjerättsmål så vill rätten ha parternas berättelser ur parternas perspektiv. Kan vara långa historier som sträcker sig nåt decennium tillbaks. Självklart måste man inte ha bevis eller riskerar att åka dit för ärekränkning för att du berättar din synvinkel på uppgifter som rätten faktiskt efterfrågar. Det är fullständigt fritt fram att göra det. Sen är det upp till tingsrätten att ta ställning. Om ens upplevelse och berättelse är tillräckligt för att få igenom sina yrkanden är dock en annan sak. Men nån ärekränkning blir det inte tal om i det sammanhanget, så det behöver du inte skrämma henne med. Om TS däremot skulle lägga ut samna berättelse på facebook i syfte att skapa ringaktning omkring den personen så vore det en annan sak.


    Helt rätt det du säger,jag är själv mitt i en vårdnadstvist,där pappan fått diverse anmälningar på sig,sist från skolsköterskan på barnens skola för psykisk misshandel.han har kört onykter med barnen,spöat sin nya sambo,barnen har vid tillfällen hittat han avsmullen och naken.sonen har ep och det krävs man har koll på han.barnens far har umgänge varannan helg,dom har inte velat träffa han sen i augusti.vi har varit på 1 muf,där han nu fått en prövoperiod,han vill inte ha med mig att göra så han har blockerat varenda kontaktväg,vilket innebär jag inte kan kontakta han om det händer barnen nått.barnen är 13 res 15 och vill jag får ensam vårdnad och dom bor med mig.hans prövoperiod gick ut på att visa framfötterna,kontakta barnen och försöka ha ett umgänge med dom,han vart ålagd skriva på för pass vilket han i tinget sa han ska göra,men nu vägrar.vi har utvärdering i januari så få se vart detta leder men jag kommer yrka på att ta det vidare till huf.och allt han gjort under flera år har jag skriftligt.tom soc anser att han inte förstår barnen el att han eg är intresserad av dom.enda anledningen att han vill ha kvar vårdnaden är för att kunna säga nej..
Svar på tråden Räcker mina ord om vad den andre föräldern sagt, i en vårdnadstvist?